Telescopul gigant din Chile va fi modificat pentru a căuta planete locuibile în sistemul stelar Alpha Centauri

Telescopul Foarte Mare (Very Large Telescope, VLT) din Chile al Observatorului Sudic European (ESO) va fi modificat pentru a permite căutarea mai eficientă a unor planete potențial locuibile în Alpha Centauri, cel mai apropiat sistem stelar de Pământ, relatează marți Reuters.

ESO a anunțat că a semnat un acord cu Breakthrough Starshot, o companie care își propune să lanseze mii de vehicule spațiale de mici dimensiuni care să călătorească prin sistem și să facă fotografii.

Starshot, care este sprijinită de miliardarul Yuri Milner și fizicianul Stephen Hawking, va asigura fondurile ca vor permite ca telescopul cu raze infraroșii să fie adaptat pentru a detecta mai bine planetele puțin vizibile, a anunțat ESO luni într-un comunicat.

Adaptarea va avea ca efect reducerea luminii stelare care acoperă planetele relativ întunecate, ameliorând șansele de descoperire a acestora, precizează ESO.

Interesul pentru explorarea celui mai apropiat vecin al Soarelui a crescut după ce oamenii de știință au anunțat anul trecut că au descoperit dovezi privind existența unei planete de mărimea Pământului pe orbita Proxima Centauri, o pitică roșie din sistemul stelar Alpha Centauri, situată la circa 4,24 ani lumină de Soare.

Telescoapele mai mari care urma să fie construite după 2020 — precum Extremely Large Telescope al ESO, în prezent în construcție în Chile — ar urma să le permită cercetătorilor să afle mai multe informații despre numărul și natura exoplanetelor.

ESO este o organizație astronomică interguvernamentală susținută de 16 țări din Europa și America de Sud și găzduită de Chile.