Proiect COD ETIC - Pricopie: E legal să faci meditaţii cu propriii elevi dacă declari venitul. Dar este moral?

Proiect COD ETIC - Pricopie: E legal să faci meditaţii cu propriii elevi dacă declari venitul. Dar este moral?

Ministrul Educaţiei Remus Pricopie a declarat, pentru MEDIAFAX, că este nevoie de un cod etic pentru învăţământul preuniversitar care trebuie să răspundă unor situaţii ce nu pot fi prevăzute în lege, cum ar fi moralitatea meditaţiilor cu proprii elevi.

Puteţi dezbate prevederile Codului etic din educaţie aici.

Codul etic pentru învăţământul preuniversitar este un un set de reguli elaborat de Ministerul Educaţiei, aflat în curs de finalizare.

"Orice corp profesional trebuie să aibă un cod de conduită. Când ai 240.000 de profesori, unii cu 40 de ani de experinţă, alţii cu doi ani, trebuie să ai şi un set de reguli. Nu poţi pune aceste reguli în Legea educaţiei. Sunt unele lucruri specifice. (...) De exemplu, ai sau nu ai voie să faci meditaţii cu proprii elevi? Dacă ne uităm la reglementările actuale, este absolut legal, cu condiţia să declari veniturile obţinute în urma acestei meditaţii. Bun, este legal, dar este moral ?", a declarat pentru MEDIAFAX, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie .

Potrivit ministrului este nevoie de un timp mai mare pentru dezbateri, pentru ca toţi profesorii să poată să exprime un punct de vedere sau să vină cu propriile situaţii.

"Mai sunt probleme care încă nu se regăsesc în cod. De exemplu, sunt profesori autori de manunale sau de auxiliare sau fac parte din grupul de autori. Este corect ca aceşti profesori - autori de carte şcolară să recomande propriul manunal? Nu mai vorbesc să impui anumite auxiliare la clasă. Pe de altă parte, în calitatea mea de profesor, studenţii îmi cer, aproape săptămânal recomandări de cărţi. Iată că, nu întotdeauna poţi să aplici un şablon şi să zici: ce intră în şablon este corect, ce este în afara şablonului este incorect", a continuat Remus Pricopie.

Şi problema colectei şi gestionării unor sume de bani în şcoală va fi reglementată prin codul etic.

"În general, în şcoală, sunt cam trei categorii de surse de venit. Sunt cele care vin din bugetul educaţiei prin autorităţile locale sau inspectorate, a doua - sunt sume care vin de la autorităţile locale, prin decizia autorităţilor locale în completare sau separat de banii din bugetul educaţiei - şi mai există o a treia categorie, respectiv sponsorizări sau sprijin din partea părinţilor sau a unor organizaţii. Aceste trei categorii există peste tot în lume. În Statele Unite, contibuţia din partea unor firme sau din partea părinţilor este foarte importantă. Revenind, astfel, profesorul, directorul trebuie să ştie despre aceste contribuţii care vin în şcoală, dar nu trebuie să fie catalizatorul. Orice acţiune privind colecta de bani trebuie să se desfăşoare prin asociaţia de părinţi", a arătat Pricopie.

O altă problemă care nu se regăseşte în cod, dar pe care ministrul a reglementat-o printr-un ordin este acordul scris al părinţilor pentru activităţi extraşcolare.

"A mai fost o dicuţie pe care am reglementat-o de acum două luni. Este vorba despre interacţiunea profesor - elev - familie. A început «Şcoala altfel». Au fost unii care au zis: «Cum să luăm aprobări de la părinţi, dacă vrem să vizităm un muzeu». Evident că da, trebuie să luăm aprobări. Eu sunt prăinte, înainte de a fi profesor şi ministru. Este normal ca un părinte să ştie unde-i sunt copiii. Este absolut obligatoriu ca un profesor să interacţioneze cu părinţii, să informeze conducerea şcolii despre activităţile care se desfăşoară în afara spaţiului şcolar. Eu îmi trimit copilul la şcoală. Nu aş vrea să aflu că este în parc. Este foarte bine că este în parc, dar trebuie să ştiu dinainte. Pentru orice acţiune care se desfăşoară în afara şcolii trebuie să existe consimţământul scris al părinţilor. Acest lucru nu este în codul etic, dar este un ordin de ministru aprobat de două luni", a spus Pricopie.

Apoi, ministrul a prezentat un alt caz la care nu s-au gândit autorii codului: dacă directorul unei şcoli poate fi şi preşedintele sau directorul fundaţiei şcolii.

"Am mai avut o situaţie, chiar în decembrie. Directorul de şcoală era directorul fundaţiei şcolii, fundaţie care primea bani prin sposorizări. Am verificat în urma unei sesizări, prin fundaţie s-a strâns suma de 2.800 de lei. Toţi banii fuseseră folosiţi pentru şcoală. Deci era corect. Este corect, dar este moral ca directorul şcolii să fie şi preşedintele/ directorul fundaţiei şcolii. Iată lucruri pe care eu cred că, dacă le discutăm, le stabilim şi anume: dacă eşti director de şcoală nu poţi să fii şi preşedintele fundaţiei şcolii, dacă eşti director nu poţi cere sume de bani, atunci lucrurile vor fi şi mai clare", a mai spus ministrul Educaţiei.

Potrivit lui Remus Pricopie, MEN va aproba cadru general al Codului etic pentru învăţământul preuniversitar, iar apoi fiecare unitate de învăţământ va completa cu propriile regulamente.

"Codul etic, aşa cum arată acum, este un document dezvoltat în perioada cât eu nu eram ministru. Este un document vechi, dar pentru care nu s-au continuat dezbaterile publice. Trebuie să-l aducem la zi, să vedem cum poate fi îmbunătăţit, iar forma sub care eu intenţionez să-l aprob este ca un cadru general. Mai departe, fiecare unitate de învăţământ să discute, să dezbată, să adopte propriul regulament. (...) Avem liceu de artă, liceu sportiv sau liceu auto. În cod, nu avem nimic specificat pentru ele", a spus Pricpoie.

Pe de altă parte, este nevoie şi de reguli generale pentru toate liceele cu un anumit profil, a mai spus ministrul. "Un părinte m-a întrebat dacă este corect ca în şcoală să se facă expoziţie cu vânzare cu lucrările copiilor, iar banii încasaţi din vânzare să fie donaţi şcolii pentru materiale, adică tot pentru şcolari. Din punctul meu de vedere, nu ştiu care ar fi problema. Dar, dacă vom stabili o regulă ea va fi pentru toate liceele de artă", a arătat Pricopie.

Ministrul a mulţumit MEDIAFAX pentru lansarea platformei de dezbatere a Codului etic pentru învăţământul preuniversitar, capitol cu capitol, şi a spus că proiectul ar putea avea o formă finală la începutul viitorului an şcolar.

"Vă mulţumesc pentru efortul făcut, de a dezbate, capitol cu capitol, fiecare element al codului. Aştept observaţiile pe care le-aţi primit. Le vom analiza şi, acolo unde va fi posibil, acestea vor fi integrate", a conchis ministrul Educaţiei.

Dezbaterea privind codul etic poate fi urmărită la adresa http://www.mediafax.ro/dezbateri .

Sursa: mediafax.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

2 Foarte interesante amănunte...

3 „Le-am spus atunci, foarte clar: Într-o lună începe războiul”

4 VIDEO Trebuie să vedeți asta! / Cine o avea interesul ca tot ce poate elimina Rusia din Ucraina să fie dat doar cu pipeta?

5 Nu le zice rău Ciucă...