Statul va putea schimba regulile de atribuire a contractelor de achiziţii publice. O directivă europeană va intra curând în vigoare

Statul va putea schimba regulile de atribuire a contractelor de achiziţii publice. O directivă europeană va intra curând în vigoare

Cele trei directive par să urmărească, printre altele, simplificarea şi flexibilizarea regulilor aplicabile procedurilor de achiziţie publică şi respectiv concesiune.

Criteriul economic poate fi prioritar

Printre modificările aduse se numără şi faptul că cea mai avantajoasă ofertă din punct de vedere economic este criteriul principal de atribuire a contractelor de achiziţie publică.
Astfel, autorităţile contractante pot să ţină seama de combinaţia între calitatea lucrărilor, produselor sau serviciilor prestate, aspecte de ordin social, de mediu şi cele privind preţul şi costurile pe ciclul de viaţă al respectivelor lucrări, produse sau servicii, statele membre putând să elimine criteriul preţului celui mai scăzut sau să îi limiteze aplicarea
”, arată într-un comunicat Alina Stancu Bîrsan, Partener al casei de avocatură PeliFilip .

Ce facem cu legislaţia internă?

În timp ce luarea în considerare a unor aspecte mai diverse în evaluarea ofertelor este îmbucurătoare, va fi interesant de văzut în ce formă aplicarea acestui criteriu va fi transpusa în legislaţia internă într-o manieră care să asigure în acelaşi timp transparenţa şi concurenţa necesare în cadrul proceselor de achiziţie publică .

În plus, directivele extind cazurile în care autoritatea contractantă poate aplica procedura competitivă de negociere (actuala procedură de negociere cu publicare prealabilă din legislaţia internă), armonizându-le cu situaţiile în care se aplică procedura dialogului competitiv.

Potrivit sursei citate, scopul vizat este ca autorităţile contractante să poată asigura o mai bună adaptare a contractelor de achiziţii publice la nevoile lor concrete şi la cele mai potrivite soluţii ce se impun dată fiind natura, complexitatea, structura juridică şi financiară sau riscurile proiectelor vizate. În aceeaşi notă a fost reglementată şi noua procedură a parteneriatului pentru inovare.

Acces mai uşor pentru IMM-uri

De asemenea, noul pachet conţine o serie de reguli ce urmăresc să faciliteze accesul întreprinderilor mici şi mijlocii ( IMM ) la procedurile de achiziţii publice.

De exemplu, împărţirea contractelor în mai multe loturi separate devine regulă, autoritatea contractantă trebuind să justifice o eventuală decizie de a nu face această împărţire. Mai mult, cu excepţia unor cazuri justificate, autorităţile contractante nu pot impune participanţilor la procedura o cifră minimă de afaceri anuală mai mare decât dublul valorii estimate a contractului.

Reducerea semnificativă a costurilor şi simplificarea considerabilă a procesului de pregătire şi depunere a documentaţiei de participare la procedurile de achiziţie publică sunt alte aspecte ce ar trebui să contribuie la impulsionarea participării IMM-urilor.
De exemplu, autorităţile contractante sunt obligate să asigure comunicarea şi schimbul de informaţii cu privire la procedurile de achiziţii publice şi concesiuni (inclusiv depunerea ofertelor) prin mijloace electronice de comunicare.
Participanţii la procedurile de achiziţii publice şi concesiuni pot demonstra cu titlu preliminar că nu se afla în vreunul dintre cazurile de excludere obligatorie de la procedura în baza unei declaraţii pe proprie transmisă în format electronic (documentul european de achiziţie unic (DEAU)).
Numai ofertantul câştigător va avea obligaţia să prezente documente justificative actualizate pentru a se verifica informaţiile furnizate iniţial
”, mai arată avocatul Alina Stancu Bîrsan.

Contract păgubos? Licitaţia se reia obligatoriu

Noile directive aduc un plus de claritate într-o materie care a creat în practică destul de multă incertitudine – posibilitatea de a amenda contracte încheiate ca urmare a unei proceduri de achiziţie publică sau concesiune, pe durata derulării acestora.

Astfel, în linie cu jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene în această materie, noile Directive diferenţiază între modificări nesubstanţiale şi substanţiale şi detaliază unele criterii în baza cărora se poate determina dacă un amendament propus este substanţial sau nu.

În cazul modificărilor substanţiale (cum ar fi cele care conduc la schimbarea echilibrului economic al contractului în favoarea entităţii căreia i-a fost atribuit într-o manieră neprevăzută în contract), autoritatea contractantă are obligaţia să organizeze o nouă procedură de licitare la respectiva achiziţie publică sau concesiune.

Unele concepte care au generat incertitudine juridică (cum ar fi concesiune de lucrări, concesiune de servicii, drepturi speciale sau exclusive) sunt acum definite de noile directive.

Spre exemplu, contractul de concesiune este caracterizat prin raportare la riscul economic al exploatării şi asumarea acestuia de către concesionar.
Acest aspect are impact şi asupra regulilor privind termenul pentru care pot fi încheiate contractele de concesiune, care nu poate depăşi timpul preconizat a-i fi necesar concesionarul pentru a-şi recupera investiţiile efectuate şi o rată a rentabilităţii capitalului investit în condiţii normale
”, încheie avocatul de la PeliFilip.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Ucrainenii au luat 8.000 de telefoane mobile și le-au pus pe stâlpi de doi metri, așa detectează dronele Shahed”

2 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

3 Așa o fi? /

4 Dezvăluirile neașteptate ale șefului serviciului secret din Ucraina

5 Culisele uriașului scandal care zguduie regimul Orban, în Ungaria