Eroare reparată în paleontologie: Brontozaurii chiar au existat

Fosila unui presupus brontozaur a fost reclasificată după ce paleontologii au revenit asupra unei erori comise în urmă cu mai bine de un secol, când oamenii de știință ajunseseră la concluzia că brontozaurii nu au existat, scrie Reuters.

Foto: (c) Davide Bonadonna, Milan, Italy/Handout via REUTERS

O echipă de paleontologi a prezentat marți rezultatele unei analize exhaustive asupra rămășițelor unui brontozaur descoperite în anii '70 ai secolului al XIX-lea. Ei au comparat această fosilă cu cele ale altor dinozauri din specii înrudite și au ajuns la concluzia că uriașul dinozaur ierbivor descoperit în secolul XIX nu face parte din genul Apatosaurus. Astfel brontozaurii au fost reabilitați din punct de vedere științific.

Paleontologul Emanuel Tschopp de la Universitatea Nova de Lisboa (Portugalia) a explicat că există importante diferențe anatomice între fosila descoperită în secolul al XIX-lea și dinozaurii din genul Apatosaurus, care aveau gâtul mai lat decât brontozaurii și erau și mai masivi.

"Diferențele dintre Apatosaurus și Brontosaurus sunt suficient de numeroase pentru a readuce la viață genul Brontosaurus", a susținut Tschopp.

Brontozaurii, care au populat teritoriul de astăzi al Americii de Nord în urmă cu 150 de milioane de ani, în Jurassic, aveau în jur de 22 de metri lungime și cântăreau aproximativ 40 de tone.

"Brontosaurus și T. rex sunt, fără îndoială, cele mai populare nume de dinozauri. Chiar și la 112 ani după ce paleontologii ajungeau la concluzia că brontozaurii nu au existat niciodată, numele lor are încă ecouri în cultura populară", a comentat și paleontologul Octávio Mateus, de la aceeași universitate. "Este o situație similară cu o eventuală redobândire a statutului de planetă pentru Pluto", a adăugat el.

După ce echipa sa a excavat fosilele a doi dinozauri masivi, cu gâtul prelung, paleontolgul Othniel Charles Marsh a botezat un exemplar Apatosaurus (șopârla înșelătoare) în 1877. Cel de-al doilea exemplar descoperit a fost clasificat drept Brontosaurus (șopârla tunet) în 1879.

În 1903 însă, paleontologul Elmer Riggs a publicat un studiu în care explica faptul că Brontosaurus și Apatosaurus erau prea similari pentru a putea fi considerați două genuri diferite. Iar cum Apatosaurus a fost "botezat" primul, regulile academice au condus la renunțarea la numele Brontosaurus.

Acest nume s-a dovedit însă atât de popular încât a supraviețuit deciziei paleontologilor de la începutul secolului XX. Brontozaurii făceau parte dintr-un grup de dinozauri cu gâturi și cozi prelungi și cu picioare foarte groase și puternice, asemănătoare unor stâlpi, grup denumit Sauropode.

Acest studiu, care le 'face dreptate' brontozaurilor a fost publicat în ultimul număr al revistei PeerJ.

AGERPRES/(AS — autor: Codruț Bălu, editor: Cristina Mac)