Medalia Nobel pentru descoperirea ADN-ului, vândută la licitaţie pentru peste 4,7 milioane de dolari

Medalia de aur oferită de Comitetul Nobel lui James Watson, unul dintre cercetătorii care au descoperit ADN-ul, a fost adjudecată, joi, la licitaţie, pentru peste 4,7 milioane de dolari, stabilind un record pentru vânzarea unei distincţii de acest fel.

Medalia, care fusese estimată de casa de licitaţii Christie's la o sumă cuprinsă între 2,5 şi 3,5 milioane de dolari, este prima care a fost vândută de către un laureat al premiului Nobel în timpul vieţii.

Numele cumpărătorului nu a fost dat publicităţii, acesta licitând prin telefon şi adjudecându-şi medalia după ce a plătit 4.757.000 de dolari, inclusiv comisionul casei de licitaţii.

Preţul obţinut şi recordul stabilit demonstrează creşterea interesului pe piaţa de licitaţii "faţă de obiecte simbolice legate de înţelegerea şi dezvoltarea implicaţiilor ADN-ului şi faţă de importanţa crescândă a acestuia în prezent", a declarat Francis Wahlgren, director internaţional al departamentului pentru cărţi şi manuscrise al casei de licitaţii Christie's.

James Watson, alături de Francis Crick şi Maurice Wilkins, a descoperit structura dublu-elicoidală şi funcţia acidului dezoxiribonucleic (ADN) în Marea Britanie, în 1953, într-o reuşită a ştiinţei care avea să marcheze debutul erei moderne a biologiei.

Watson, Crick şi Wilkins au primit premiul Nobel pentru medicină în 1962 pentru descopririle lor revoluţionare în domeniul geneticii. James Watson, în vârstă de 86 de ani, a declarat că va dona o parte din banii obţinuţi în urma licitaţiei în scopuri caritabile şi pentru susţinerea cercetării ştiinţifice.

Pe de altă parte, o scrisoare a lui Francis Crick către fiul său a fost vândută în 2013 pentru şase milioane de dolari, stabilind recordul mondial pentru preţul unei scrisori vândute la licitaţie. Scrisoarea, în care Crick a schiţat structura ADN-ului cu puţin timp înainte de publicarea descoperirii ştiinţifice, s-a vândut pentru o sumă de peste trei ori mai mare decât se estimase.

Medalia de aur oferită de Comitetul Nobel lui Cricks a fost vândută, anul trecut, pentru 2,27 de milioane de dolari.

Pe de altă parte, o altă medalie acordată în 1936, ca parte a premiului Nobel pentru pace, a fost vândută, în 2013, pentru 1,1 milioane de dolari. Distincţia fusese acordată fostului ministru de Externe al Argentinei, Carlos Saavedra Lamas, pentru contribuţia sa la încheierea războiului dintre Paraguay şi Bolivia şi pentru colaborarea la semnarea unui pact anti-război în America de Sud, semnat în 1933.