Acest site folosește cookie-uri. Prin continuarea navigării sunteți de acord cu modul de utilizare a acestor informații. Află detalii aici. De acord

Biriș despre proiectul de modificare a Codului Fiscal: era încă în discuție; măsura ar fi trebuit explicată înainte să iasă

Proiectul de modificare a Codului Fiscal, prezentat în presă, era încă în discuție și viza simplificare, ușurarea sarcinii fiscale, însă măsura ar fi trebuit explicată înainte să iasă, afirmă secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice, Gabriel Biriș.

"Este un incident regretabil că un proiect care încă era în discuție a ieșit așa pe surse și oameni care nu prea au înțeles ce scrie în acel proiect au început să-l critice. Acel proiect este despre simplificare, despre ușurarea sarcinii fiscale totale, pentru că cine l-a studiat mai în amănunt putea să vadă că propuneam introducerea pentru prima dată în legislația noastră a unei plafonări a bazei de calcul a contribuției sociale efectiv pe suma tuturor veniturilor, în așa fel încât contribuțiile astea să nu fie fără număr, fără limită și să simplificăm legislația. Practic cea mai mare parte din modificări, dar nu neapărat cele mai importante, la asta se refereau, la contribuțiile sociale și impozitul pe venit. Am văzut că există critici că s-ar mari cotele de contribuții. Acest proiect nu este despre majorări de taxe. Dacă el ar fi aprobat, nimeni, niciun salariat și niciun angajator nu ar avea de plătit niciun leu în plus dimpotrivă, mai puțin, prin efectul plafonării. (...) Măsura despre care am discutat ar fi trebuit explicată înainte să iasă. Nu era în planul nimănui să ascundă ceva, să vină cu breaking news. Planul era să finalizăm un proiect ca, odată finalizat, să putem să îl prezentăm, să îl explicăm și apoi să ieșim public cu el. N-a fost să fie, din păcate", a declarat Biriș într-un interviu acordat, la Krynica, în Polonia, pentru Calea Europeană.

Oficialul MFP a subliniat că trebuie înțeles că atât contribuțiile la sănătate, cât și cele pentru pensii nu sunt ale angajatorului, ci ale angajatului, și faptul că până acum acestea au fost împărțite s-a datorat încercării de a ascunde cât de mare este costul muncii în România.

"Știm vreo firmă care să se îmbolnăvească și să se ducă la doctor, care la bătrânețe să ia pensie? Trebuie să înțelegem un lucru: contribuțiile la sănătate și la pensii nu sunt ale angajatorului, sunt ale angajatului. Că noi, datorită unei ipocrizii bine cultivate de-a lungul timpului am împărțit contribuțiile parte pentru angajat mai mici și parte pentru angajatori mai mari pentru a ascunde o realitate și anume cât de mare este costul muncii în România. Este foarte mare și nu datorită impozitului pe venit, cota unică de 16% e foarte competitivă, ci datorită contribuțiilor. Contribuțiile sunt așa de mari și pentru că foarte mulți nu le plătesc. Este atât de simplu. Nu e nimic complicat în asta. Când unii primesc privilegii prin lege, alții trebuie să plătească pentru acele privilegii. În propunerea la care facem referire acum, practic, prin ajustarea bazei, includerea sumei datorate de angajatori în baza de calcul, în salariul brut prin măsura aceea tranzitorie, făceam ca efectul asupra angajatului să fie zero, același net, iar efectul asupra angajatorului să fie zero, același cost total. Doar că din această restructurare se creează o bază unitară de aplicare a impozitului pe venit și contribuții sociale pentru toate toate tipurile de venituri, pentru că eu cred că e absolut normal să vorbim și de moralitatea legii fiscale. Nu putem să creăm legi care sunt pentru unii mumă și pentru alții ciumă. În momentul în care vorbim că o anumită categorie de cetățeni poate să plătească semnificativ mai puțin decât alte categorii de cetățeni înseamnă că noi creăm privilegiați și perdanți, ori asta cred că este inacceptabil dacă vrem să vorbim de stabilitate și predictibilitate pe termen lung. Acest proiect este despre stabilitate și predictibilitate, despre simplificare (...) În momentul în care simplifici legislația totul devine mai transparent. Foarte multe probleme apar din cauza lipsei de transparență. Legislație simplă, clară, ușor de înțeles, ușor de aplicat, cred că asta este viitorul", a mai spus Biriș.

Potrivit acestuia, proiectul mai include și alte măsuri, privind formularul 088 (declarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA) și măsuri de combatere a evaziunii și de stimulare a conformării voluntare.

"Acest proiect mai include și un pachet de simplificări, inclusiv pe celebrul 088. Acest pachet își propune să elimine celebra evaluare a intenției și capacității contribuabilului de a face afaceri, ceea ce a dus la multe excese și victime colaterale în lupta împotriva evaziunii. Am ajuns să luăm coduri de TVA de la firme pe motiv că nu i-am găsit la sediu, nu că au făcut fraudă (...) le trimitem o scrisoare la care nu ne răspund și noi le luăm codul de TVA....În acest proiect am oferit soluții care, pe de o parte, să facă mai eficientă lupta împotriva evaziunii și care, pe de altă parte, să prevină victimele colaterale, care sunt de neacceptat, după opinia mea, într-un stat de drept. Mai sunt și măsuri de combatere a evaziunii, de stimulare a conformării voluntare, pe care sper să am ocazia să le putem discuta în detaliu și să înțelegem cât de ușor ne-ar fi fost, de exemplu în trecut, dacă am fi avut una din măsurile care sunt în acest proiect de cod.(...) Nu văd de ce am permite în continuare erodarea bazei fiscale prin soluții de optimizare care oricum încep să devină din ce în ce mai proscrise la nivel global și să nu creăm condiții pentru a aduce capitalul românesc în România și a-l pune la muncă în România în folosul binelui public. Noi evităm să vorbim despre cauzele problemei", a explicat secretarul de stat în MFP.

Conform profit.ro, care citează un proiect de ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea Codului Fiscal, contribuțiile de asigurări sociale (CAS) ale angajatului vor fi majorate de la 10,5% la 21,7%, iar pentru sănătate (CASS) de la 5,5% la 8,9%. În schimb, angajatorii vor fi scutiți de CAS pentru condiții normale de muncă, precum și de CASS. Măsura va afecta persoanele cu activități independente care, în prezent, datorează 10,5% și 5,5%. Povara taxării se va dubla în cazul lor.

Angajatorii vor achita doar CAS pentru condiții deosebite sau speciale de muncă, de 4,2%, respectiv 8,2%. Astfel, contribuțiile sunt aproape integral mutate în sarcina angajatului sau a persoanei fizice cu activități independente, cum sunt Persoanele Fizice Autorizate (PFA) și profesiile libere. Pentru a atenua impactul majorării contribuțiilor asupra salariaților, proiectul prevede măsuri care vizează salariul mediu brut.

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a precizat însă, printr-un comunicat de presă, că nu are în vedere majorări de taxe și impozite în acest an, iar singurele măsuri care au fost și sunt vizate sunt de simplificare a procedurilor fiscale și în favoarea activității economice. AGERPRES.

"Am cerut experților din minister pe probleme de fiscalitate o analiză internă care să cuprindă mai multe scenarii de calcul pentru simplificarea, debirocratizarea și crearea unor condiții mai bune pentru mediul de afaceri. În acest context, creșterea taxelor nu a fost luată în considerare ca scenariu posibil pentru pachetul de măsuri ce va modifica Codul Fiscal. Nu includem măsuri care să creeze poveri fiscale suplimentare pentru niciun tip de contribuabil, persoane juridice, fizice, persoane fizice autorizate sau cele cu activități independente', a declarat Anca Dragu, ministrul Finanțelor Publice.

Potrivit comunicatului, Ministerul Finanțelor Publice nu are în vedere o creștere a contribuțiilor sociale obligatorii nici pentru angajat, nici pentru angajator. Persoanele Fizice Autorizate (PFA), cu activități independente sau profesii liberale nu sunt vizate de vreo măsură de creștere a taxării.

"În egală măsură, Ministerul Finanțelor Publice nu a avut niciodată în vedere modificarea costului angajatorilor cu salariile și nici a salariilor nete. De asemenea, nu este vizată acordarea vreunei amnistii fiscale. Informațiile apărute în presă, potrivit cărora averile nejustificate de până la un milion de euro primesc o perioadă de grație, respectiv până pe 31 martie 2017, nu reflectă o decizie a Ministerului Finanțelor Publice. Subliniem faptul că nu există un proiect de modificare a Codului fiscal asumat de Ministrul Finanțelor Publice care să includă majorări de taxe și de impozite sau de contribuții sociale obligatorii', menționează sursa citată.

AGERPRES


Trimite pe WhatsApp

Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO Primul semn că PSD stă prost. Dragnea, la Antena 3: Am auzit un zvon că ar vrea să încerce o fraudă la s…

2 ALERTĂ Un om a murit în Vaslui după ce ambulanța în care se afla a rămas blocată în noroi! Dăncilă: „Guvernul …

3 VIDEO Repetentul clasei candidează la europarlamentare: „Vrei să mă ajuți? Stai acasă!” / Mircea Bravo, un nou v…

4 Citiți și voi ce MĂCEL e în PSD! Ăștia au luat-o razna, oameni buni, puterea le-a luat mințile!

5 ALERTĂ Ambasada Danemarcei, mesaj pentru Dragnea: „Va fi o duminică fierbinte. Şi după? Posibil să fie mai răc…

recomandări

Te ia DNA: Constantin Jeican

S-a lansat Milionarul pentru Android! Descarcă din Play Store

Dacă vrei Jurassic Park în viața reală, mută-te în Australia