
Boița, kilometrul zero al viitoarelor autostrăzi Sibiu - Făgăraș și Sibiu - Pitești. Care este stadiul investițiilor
Două autostrăzi importante aflate în șantier se unesc în comuna Boița, transformând localitatea sibiană într-unul dintre cele mai tranzitate noduri de infrastructură rutieră din România. În următorii ani, Boița va deveni principalul nod de legătură între Transilvania, Muntenia și Moldova.
Reînființată în 2004, după ce localnicii au decis, în urma unui referendum, desprinderea localității de orașul Tălmaciu din județul Sibiu, comuna Boița, din vecinătatea municipiului Sibiu, poate deveni, în următorii ani, unul dintre cele mai tranzitate noduri de autostradă din România. Două autostrăzi importante, care au intrat recent în șantier, se unesc în localitatea sibiană cu mai puțin de 1.500 de locuitori.
De la Boița începe construcția traseului montan al Autostrăzii A1 Sibiu - Pitești (video), în lungime de 122 de kilometri (fără centura Sibiului). Traseul ei a fost împărțit în cinci secțiuni, pentru care statul român și constructorii au semnat contracte de proiectare și execuție în perioada 2019-2022.
Până în prezent, au fost deschise traficului rutier Secțiunea 1 Sibiu - Boița, de 14 kilometri, și, recent, Secțiunea 5 Curtea de Argeș - Pitești, de 30 de kilometri. Alte trei tronsoane, care vor traversa în cea mai mare parte defileul Oltului, între localitățile Boița și Curtea de Argeș, se află în șantier și au termen de finalizare în perioada 2027-2028.
„Această autostradă (tronson al Autostrăzii A1), construită prin fonduri europene, este prima care va traversa Munții Carpați și va asigura, pe teritoriul României, conexiunea pe axa Est-Vest (Constanța-Nădlac). În prezent, se află în construcție încă trei secțiuni ale acestei autostrăzi, între Curtea de Argeș și Boița, care au o lungime însumată de 78,8 kilometri”, informa Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Autostrada Sibiu - Pitești este parte a Autostrăzii A1 București - Nădlac, cu o lungime de aproape 600 de kilometri, din care au mai rămas de executat lucrările de pe valea Oltului, dar și un tronson de circa 10 kilometri din vestul României, prevăzut cu două tuneluri de peste doi kilometri, între localitățile Margina și Holdea.
Autostrada Sibiu - Făgăraș, în șantier
Tot din Boița începe traseul Autostrăzii Sibiu - Făgăraș (A13), în lungime de aproape 70 de kilometri, care, pe viitor, potrivit proiectului propus în Master Planul General de Transport (MPGT) lansat în 2015 de Ministerul Transporturilor, ar urma să fie continuată spre Brașov și Bacău.
Autostrada A13 Sibiu - Brașov - Bacău va avea 300 de kilometri, însă doar tronsonul Sibiu - Făgăraș este în șantier, restul traseului fiind în stadiul de planificare. Contractele pentru cele patru loturi ale Autostrăzii Sibiu - Făgăraș au fost semnate în 2023, între statul român și asocieri conduse de compania Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret.
„Traseul autostrăzii Sibiu-Făgăraș se va desfășura între localitatea Boița, din județul Sibiu, la intersecția cu Autostrada Sibiu-Pitești, și municipiul Făgăraș. Traseul este amplasat pe teritoriul administrativ a două județe: județul Sibiu, de la km 0+000 până la km 38+300, cu orașele Tălmaciu, Avrig și comunele Boița, Turnu Roșu, Racovița, Porumbacu, Cârța, Arpașu de Jos; județul Brașov, de la km 38+300 până la km 68+050, cu comunele Ucea de Jos – Ucea de Sus, Viștea de Jos – Viștea de Sus, Drăguș, Sâmbăta de Jos, Voila – Voivodeni, Dridif – Luta, Hurez, Ileni și municipiul Făgăraș. Lungimea totală a traseului este de circa 68,05 kilometri. Legătura dintre Autostrada Sibiu-Făgăraș și drumul național DN1, adiacent municipiului Făgăraș, se va realiza printr-un drum de legătură cu lungimea de circa 5,65 kilometri”, informa recent Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Investiția, estimată la peste 8,3 miliarde de lei, este finanțată de statul român și Uniunea Europeană din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Transport. Proiectul înseamnă construirea a 68 de kilometri de autostradă, șase kilometri de drum de legătură, 102 structuri, patru spații de servicii, șapte noduri rutiere, două Centre de Întreținere și Coordonare și a unui punct de sprijin pe autostradă.
Conform contractelor semnate în 2023, toate cele patru loturi ale autostrăzii care trece pe la poalele Munților Făgăraș au termen de finalizare în 2027.
În prezent, sunt în execuție, în stadiul de început, doar două dintre acestea, Avrig - Arpașu de Jos (20 de kilometri) și Arpașu de Jos - Sâmbăta de Sus (18 kilometri), în timp ce pentru Boița - Avrig (14 kilometri) și Sâmbăta de Sus - Făgăraș se așteaptă autorizațiile necesare începerii construcției. Perioada de implementare a proiectului, aprobată de Ministerul Transporturilor, este nu mai târziu de 31 decembrie 2029.
Sursa: adevarul.ro