Cercetători chinezi au contribuit la detectarea undelor gravitaționale în epocala descoperire științifică făcută de LIGO (SUA)

Triumful detectării directe a undelor gravitaționale în urma studierii cu ajutorul Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory (LIGO) din SUA a fuziunii a două imense găuri negre, survenită în urmă cu 1,3 miliarde de ani, se datorează eforturilor a peste 1000 oameni de știință de la universități americane, precum și din alte 14 țări, amintește agenția Xinhua, menționând că cinci dintre aceștia au fost profesori de la Universitatea Tsinghua (China) implicați în analiza datelor referitoare la undele gravitaționale.

Undele gravitaționale au fost observate direct în cadrul unui experiment derulat de LIGO

* Ce sunt undele gravitaționale și de ce descoperirea lor este importantă

Grupul de oameni de știință chinezi condus de profesorul Cao Junwei s-a axat axat pe analiza undelor gravitaționale folosind tehnologii avansate de calcul pentru a ajuta la "purificarea" semnalelor recepționate.

În căutarea semnalelor acestor unde gravitaționale, oamenii de știință au avut de amortizat vibrațiile irelevante cauzate de alte surse de zgomot, aceasta nefiind o investigație mai ușoară decât identificarea unui cod de semnale Morse pe un pahar de vin la o mare petrecere plină de viață și zgomotoasă, notează agenția Xinhua.

Grupul a aplicat o metodă de analiză inspirată de domeniul inteligenței artificiale. Acesta a comparat semnalele de pe canalul undelor gravitaționale cu alte canale, iar cuplarea semnalelor a ajutat la excluderea semnalelor irelevante. Astfel, semnalul detectării și identificării a fost transformat într-o problemă de analiză și prelucrare a datelor, acesta fiind un punct forte al grupului de la Universitatea Tsinghua, a declarat profestorul Cao pentru agenția Xinhua.

"Pentru o lungă perioadă de timp, LIGO nu a fost suficient de sensibil încât să vadă trecerea unei unde gravitaționale. Ceea ce am capturat și procesat au fost toate zgomotele. Dar nu a fost o pierdere de timp. Această experiență a ajutat LIGO să actualizeze și să îmbunătățească nivelul de sensibilitate", a precizat profesorul Cao.

Observarea undelor gravitaționale a împlinit prezicerea teoriei generale a relativității a lui Einstein și a deschis o nouă fereastră spre explorarea spațiului cosmic.

Această descoperire directă va duce, de asemenea, la dezvoltări de vârf în domeniile opticii, ingineriei, informaticii și a multor alte direcții relevante ale cercetării științifice, a subliniat profesorul chinez.

David Reitze, directorul executiv al Laboratorului LIGO Caltech, a anunțat la 11 februarie, în cadrul unei conferințe de presă organizate la Washington, că au fost detectate undele gravitaționale generate de două găuri negre — două obiecte cosmice extraordinar de dense, a căror existență a fost, de asemenea, prevăzută de Einstein — care au intrat pe orbită una în jurul celeilalte și apoi s-au ciocnit, eveniment care a dus la nașterea unei masive găuri negre. Cele două găuri negre aveau, fiecare, echivalentul a aproximativ 30 de mase solare și erau localizate la 1,3 miliarde de ani lumină față de Terra.

Undele gravitaționale sunt fluctuații în curbura spațiu-timp care se propagă ca niște unde, cu viteza luminii.

Descoperirea a fost realizată în cadrul experimentului LIGO, desfășurat în două locații simultan, în statele americane Louisiana și Washington, pentru a elimina eventualele erori de măsurare și pentru ca rezultatele obținute să poată fi verificate. Anunțul a fost făcut la Washington DC de cercetători de la Institutul Tehnologic din California (Caltech), Institutul Tehnologic din Massachusetts (MIT) și din cadrul LIGO Scientific Collaboration.