CFR Marfă urma să vândă un nou lot de vagoane la preț subevaluat (referat DIICOT)

CFR Marfă urma să vândă un nou lot de vagoane la preț subevaluat (referat DIICOT)

CFR Marfă urma să vândă un nou lot de vagoane la preț subevaluat către Remat Călărași, potrivit referatului prin care procurorii DIICOT Timișoara au cerut, joi, arestarea preventivă a 19 inculpați pentru prejudicierea societății feroviare cu peste 6 milioane de euro.

Sursa foto: Constantin DUMA / Arhiva AGERPRES

"Trebuie remarcat că, așa cum se desprinde din cercetări, la finele lunii decembrie 2016, CFR Marfă SA a scos la licitație, prin Bursa de Mărfuri, un nou lot de vagoane, conivența existentă între inculpați urmărind casarea și vânzarea acestora în aceeași modalitate frauduloasă pentru CFR Marfă SA", se arată în referat.

Conform aceleiași surse, interesul Remat Călărași pentru noul lot de vagoane reiese din mai multe discuții purtate de acționarul și administratorul de fapt al societății, Tawil Abbas, cu un reprezentant al firmei către care urma să fie livrat ulterior fierul vechi. Într-o convorbire din 27 decembrie 2017, Tawil Abbas i-a spus interlocutorului că nu se va prezenta la licitația deschisă pentru vânzarea de vagoane, pentru a atrage o scădere a prețului cerut prin bursă, intenționând să facă o ofertă în februarie 2017, când prețul urma să fie mai mic.

Procurorii DIICOT subliniază, în referatul cu propunere de arestare preventivă, gravitatea sporită a faptelor imputate inculpaților, "prin desfășurarea unor activități infracționale cu consecințe directe asupra stabilității financiare a unei societăți de stat cu un rol important în economie, apte să producă un impact deosebit asupra opiniei publice și percepției privind siguranța publică".

"Trebuie evidențiată amploarea pe care a înregistrat-o în timp activitatea infracțională a inculpaților, precum și atenta premeditare a activității infracționale, inculpații implementând modalități clar conturate prin care să se realizeze vânzarea lotului de 2.450 de vagoane (...), precum și proceduri exprese prin care să se procedeze la casarea vagoanelor și evidențierea deșeurilor rezultate în documente doveditoare cu caracter fals. Se impune evidențiat totodată faptul că, pe parcursul procedurilor de casare, în situațiile în care unii dintre angajați refuzau să intre în comisiile de casare, realizând caracterul ilegal al demersurilor efectuate și al actelor ce trebuiau întocmite în fals pentru a oculta activitatea infracțională, funcționarii din conducerile sucursalelor și reprezentanții societății beneficiare exercitau amenințări și presiuni asupra angajaților cu desfacerea contractelor de muncă, determinându-i pe unii să-și reconsidere poziția inițială", se menționează în documentul citat.

Procurorii au solicitat, joi, arestarea preventivă pentru o perioadă de 30 de zile a 19 dintre inculpații reținuți în dosarul "CFR la fier vechi", potrivit unui comunicat de presă al DIICOT Timișoara remis AGERPRES.

Inculpații prezentați la Tribunalul Timiș sunt Crăciun Mihuț Constantin, Bărculeț Pavel, Ciobanu Daniel, Enache Florin-Claudiu, Alupoaie-Dragoescu Constantin-Nicolae, Niculescu George, Tudor Eugen, Mașcovescu Mircea Ion, Corodan Gelu-Ioan, Filip George-Corneliu, Luca Ovidiu-Dumitru, Mutașcu Mihai, Derscaru Cristian-Valeriu, Gheorghițoiu Constantin, Drăgan Alexandru, Voica Maria, Găbreanu Ion, Rădulescu Stănel și Moți Doru, reținuți pentru săvârșirea infracțiunilor de constituire a unui grup infracțional organizat, delapidare cu consecințe deosebit de grave, șantaj, fals intelectual și uz de fals.

În cauză există suspiciunea rezonabilă că, în cursul anului 2016, la nivelul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă (SNTFM) CFR Marfă SA s-a constituit un grup infracțional organizat, implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, având ca scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate.

''Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza procedurii de licitație deschisă inițiată de SNTFM CFR Marfă SA, a unui număr de 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria 'deșeu fier vechi greu' și 'deșeu fier vechi special' (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară'', menționează sursa citată.

Potrivit acesteia, în manoperele frauduloase au fost implicați factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, precum și reprezentanții societății beneficiare și s-a acționat pe trei nivele.

''Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societății CFR MARFĂ SA, compusă din inculpații Crăciun Mihuț Constantin, director general, Ciobanu Daniel, director operațiuni dezvoltare, Bărculeț Pavel, director departament vânzări — trafic, Tudor Eugen, director economic — financiar, Alupoaie-Dragoescu Constantin-Nicolae, director trafic, Enache Florin-Claudiu, director vagoane, Niculescu George, șef al serviciului exploatare vagoane. Aceștia au inițiat vânzarea la bursa de mărfuri a celor 2.450 de vagoane la preț de fier vechi, prin subevaluarea lor și obținerea unui preț mai mic decât valoarea reală", precizează DIICOT Timișoara.

Același palier decizional al grupului infracțional organizat a dispus sucursalelor din teritoriu ale SNTFM CFR MARFĂ SA omiterea menționării cantităților de fier greu și de oțel obținute din tăierea vagoanelor, solicitând ca în documentația de casare să fie menționate doar cantități de fier vechi. În acest sens, a fost emisă o adresă înaintată sucursalelor CFR Marfă SA Timișoara, Brașov, Iași, Galați, Craiova, Cluj, Constanța, privind aducerea la îndeplinire a contractului încheiat între CFR Marfă SA și SC Remat SA Călărași, prin care s-a solicitat demararea formalităților de casare conform "Convenției comune de lucru'", stabilită între părți.

Al doilea palier al grupului infracțional organizat a fost reprezentat de funcționarii din cadrul sucursalelor CFR Marfă SA din Timișoara, Brașov, Iași, Galați, Craiova, Cluj, Constanța. În baza dispozițiilor date de nivelul de conducere al societății, funcționarii din teritoriu au dispus întocmirea documentației de casare, prin omiterea consemnării cantităților de oțel și fier greu, obținute din tăierea vagoanelor, facilitând astfel traficarea în folosul SC Remat SA Călărași a diferenței rezultate din prețul de deșeuri de oțel sau fier greu și prețul de deșeu de fier vechi.

În vederea punerii în aplicare a contractului de vânzare-cumpărare, prin decizia inculpatului Mașcovescu Mircea, s-au constituit la nivelul Centrului Zonal Marfă Timișoara cinci comisii de casare, pentru tăierea a 411 vagoane aflate în gestiunea acestei sucursale.

Al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții SC Remat SA Călărași, beneficiara contractului în cauză, documentul fiind semnat de inculpatul Ion Găbreanu, director general, de către contabila societății, precum și de inculpatul Stănel Rădulescu, responsabilul de contract.

''În vederea preluării deșeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor SNTFM CFR Marfă SA câte un reprezentant care conform ''Convenției comune de lucru'', emisă de Serviciul de Exploatare Vagoane din cadrul structurii centrale a firmei de transport, au întocmit împreună cu reprezentanții comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu știință, s-a omis menționarea cantităților de deșeuri de oțel și de fier greu'', detaliază procurorii.

De asemenea, unii dintre reprezentații SC Remat SA Călărași au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, amenințând intervenția pe lângă conducerea unității în vederea destituirii din funcție, în cazul în care nu se conformau planului infracțional, potrivit sursei citate.

Cele 2.450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de 35.002,12 tone de oțel și 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi. Prejudiciul cauzat SNTFM CFR MARFĂ SA prin activitatea infracțională se ridică la 6.313.748,52 euro, mai precizează DIICOT.

AGERPRES

Trimite pe WhatsApp


Citește și:

populare
astăzi

1 Cifrele ultimului sondaj de pe masa PSD. Se prefigurează o mare surpriză

2 VIDEO Fugarul Rizea prezintă una dintre schemele prin care s-a devalizat România

3 Ce șanse mai sunt să fie amânate alegerile parlamentare din 6 decembrie / De ce a aruncat președintele pisica pe…

4 Trendul din sondaje: PNL începe să scadă, PSD, staționar / USR PLUS e pe creștere, Pro România se scufundă

5 Cine este „Barosanul”? România, într-un document al unei jurnaliste de investigații legat de afacerile dubioas…