CNA recomandă posturilor TV şi radio să nu difuzeze reclame care conţin greşeli de limba română

CNA recomandă posturilor TV şi radio să nu difuzeze reclame care conţin greşeli de limba română

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat, joi, o recomandare privind asigurarea de către radiodifuzori a respectării limbii române în cadrul comunicărilor comerciale, având în vedere impactul greşelilor mai ales asupra minorilor.

CNA recomandă posturilor TV şi radio să nu difuzeze reclame care conţin greşeli de limba română

"CNA recomandă furnizorilor de servicii media audiovizuale să se asigure că sunt respectate normele ortografice, ortoepice şi de punctuaţie, precum şi morfologice şi sintactice ale limbii române în cadrul comunicărilor comerciale difuzate în programele lor", se arată în textul recomandării adoptate în şedinţa de joi a CNA.

De asemenea, recomandarea precizează că reclamele sunt tot "programe audiovizuale". "Comunicările comerciale audiovizuale sunt parte a programelor audiovizuale şi nu sunt exceptate de la respectarea normelor de folosire corectă a limbii române stabilite de Academia Română", mai spune CNA.

În documentul adoptat, membrii CNA îşi manifestă îngrijorarea faţă de impactul acestor greşeli asupra copiilor: "Difuzarea de comunicări comerciale audiovizuale cu greşeli de ortografie, ortoepie, punctuaţie şi morfologie a limbii române ar putea exercita un puternic impact negativ asupra publicului, în special asupra minorilor, prin caracterul repetitiv al difuzării".

Fiind vorba despre o recomandare a Consiliului şi nu despre o normă de reglementare, încălcarea acesteia nu poate determina însă aplicarea unor sancţiuni.

Potrivit legislaţiei audiovizuale, televiziunile private pot difuza maximum 12 minute de publicitate pe oră, iar televiziunea publică, doar opt minute pe oră.

De asemenea, potrivit legislaţiei audiovizualului, este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.

CNA a analizat de-a lungul timpului mai multe reclame care nu respectau folosirea corectă a limbii române, însă această recomandare a fost decisă de membrii Consiliului în urma unei reclamaţii primite de la un telespectator care le atrăgea atenţia asupra campaniei pentru lanţul de magazine Selgros, "pentru profesionişti şi amatori; de bunătăţuri", care a fost discutată în şedinţa din 2 februarie 2016.

Conţinutul reclamaţiei primite pe 3 decembrie 2015, în acest caz, este următorul: "De la eroarea «succesuri» am ajuns în reclama «Selgros» la «bunătăţuri»". Reclamantul a considerat totodată că reclama ar trebui interzisă, adăugând că "nu putem accepta stâlcirea limbii de dragul profitului!".

Conform monitorizării CNA, pe 3 decembrie 2015, spotul publicitar a fost difuzat de Radio România Actualităţi, Kiss FM, Radio 21, Europa FM şi Pro FM.

Textul reclamei difuzate la radio a fost următorul: "Fiecare zi din calendar vine cu o ofertă în dar, în decembrie te aşteptăm pe la Selgros să te bucuri de surprizele pe care ţi le-am pregătit. Azi ai îmbrăcăminte, încălţăminte şi textile pentru copii la 20% reducere, iar mâine ai 10% reducere la dulciuri de Crăciun, banane şi citrice. Selgros, club pentru profesionişti. Acum deschis şi amatorilor... de «bunătăţuri»".

Sursa: mediafax.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Ucrainenii au luat 8.000 de telefoane mobile și le-au pus pe stâlpi de doi metri, așa detectează dronele Shahed”

2 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

3 Așa o fi? /

4 Culisele uriașului scandal care zguduie regimul Orban, în Ungaria

5 Dezvăluirile neașteptate ale șefului serviciului secret din Ucraina