Cum îi afectează razele cosmice pe astronauții bărbați

Astronauții din spațiul cosmic ar putea fi predispuși la disfuncții erectile, potrivit unui nou studiu, citat de The Guardian.

Afecțiunea pe care razele cosmice o pot provoca astronauților - Foto Shutterstock

O cercetare pe șobolani arată că razele cosmice galactice pot afecta funcția țesuturilor erectile, potrivit The Guardian.

Pe lângă pierderea mușchilor, slăbirea oaselor, un risc crescut de cancer, astronauții de sex masculin se pot întoarce din spațiu predispuși la disfuncții erectile, după cum susțin oamenii de știință.

Cercetătorii finanțați de Nasa au descoperit că razele cosmice galactice și, într-o mai mică măsură, microgravitația, pot afecta funcția țesuturilor erectile, cu efecte care pot dura zeci de ani. Despre acest studiu se spune că ar fi primul care măsoară impactul radiațiilor galactice și al imponderabilității asupra sănătății sexuale masculine.

Oamenii de știință din Statele Unite ale Americii (SUA) sunt îngrijorați de „noul risc pentru sănătate care trebuie luat în considerare în cazul explorării spațiului cosmic", scrie sursa citată anterior.

Din acest motiv, cercetătorii vor ca sănătatea sexuală a astronauților să fie monitorizată atent, la întoarcerea lor din viitoarele misiuni spațiale. Cercetătorii spun că anumiți antioxidanți pot contribui la contracararea efectelor negative prin blocarea proceselor biologice dăunătoare.

"În timp ce impactul negativ al radiațiilor cosmice galactice a fost de lungă durată, îmbunătățirile funcționale induse prin direcționarea acută a căilor redox și a oxidului nitric în țesuturi sugerează că disfuncția erectilă poate fi tratabilă", a declarat Dr. Justin La Favor, expert în disfuncții neurovasculare la Florida State University și autor principal al studiului.

Expediții spațiale pe termen lung

Nasa și alte agenții spațiale importante se pregătesc pentru expediții pe termen lung pe Lună sau spre Marte. Programul Artemis al Nasa își propune să trimită astronauți pe Lună încă de anul viitor, iar misiunile cu echipaj pe Marte sunt planificate pentru 2040.

Astfel, avertismentul cercetătorilor americani vine într-un moment în care atenția se îndreaptă către aceste misiuni spațiale.

Chiar de la începutul erei spațiale, au fost studiate efectele pe care radiațiile cosmice, formate din particule de mare energie, raze X și raze gamma care provin din stele și alte corpuri cerești, le produc asupra organismul uman.

Studii anterioare au arătat că introducerea unor programe speciale de exerciții fizice, pe Stația Spațială Internațională (ISS), pot preveni pierderea oaselor și a mușchilor, în rândul astronauților.

Cum s-a desfășurat noul studiu

Însă Dr. Justin La Favor și colegii săi de la Wake Forest University School of Medicine din Carolina de Nord, spun că efectele zborurilor spațiale asupra disfuncției erectile nu au fost explorate.

"În timp ce disfuncția erectilă afectează mai mult de jumătate dintre bărbații cu vârsta de peste 40 de ani și reprezintă un factor important pentru satisfacția vieții, consecințele călătoriilor în spațiu asupra funcției erectile sunt încă obscure", scriu ei în revista Faseb.

Deși planeta noastră este protejată de radiațiile cosmice prin intermediul câmpului magnetic și al atmosferei, oamenii care explorează corpurile cerești nu au o barieră eficientă împotriva acestor radiații.

La bordul ISS, echipajele sunt protejate de scuturi și de câmpul magnetic al Pământului, dar totuși primesc într-o săptămână o cantitate de radiații egală cu cea pe care o persoană aflată la sol ar primi-o într-un an.

Studiul cercetătorilor americani s-a desfășurat pe șobolani pentru a explora impactul zborului spațial asupra fiziologiei masculine. Animalele au fost suspendate în hamuri, la un unghi de 30 de grade și au fost expuse la raze cosmice galactice simulate la Laboratorul de Radiații Spațiale al Nasa din New York.

Un an mai târziu, atunci când au analizat țesuturile șobolanilor, oamenii de știință au observat că și o expunere redusă la razele cosmice galactice a crescut stresul oxidativ la animale, lucru care a afectat funcția arterei care alimentează cu sânge penisul și țesutul erectil.

"În mod colectiv, aceste rezultate sugerează că funcția neurovasculară a țesuturilor erectile poate fi afectată pe tot restul perioadei de sănătate sexuală a astronauților după întoarcerea pe Pământ în urma unei explorări prelungite în spațiul cosmic", scriu autorii studiului.

Totuși, cercetătorii au descoperit și soluția pentru această problemă. Astfel, bărbații care se îndreaptă către Marte pot folosi tratamentul cu antioxidanți specifici care pare să îmbunătățească funcția țesuturilor după expunerea la razele cosmice galactice.