Descoperire științifică majoră în Japonia: o bacterie care ''mănâncă'' plasticul

Un tip de bacterie care, practic, ''mănâncă'' și descompune plasticul a fost identificată de o echipă de oameni de știință de la universitatea din orașul japonez Kyoto, potrivit unui studiu publicat în revista ''Science'', informează EFE vineri. Autorii descoperiri sunt de părere că aceasta poate oferi o nouă viziune asupra procesului de reciclare a materialelor plastice, total diferită de cea actuală, care nu este o reală reciclare, constând doar în topirea obiectelor din plastic și transformarea lor în alte materiale plastice, mai dure.

Botezată Ideonella sakaiensis, bacteria a fost identificată după cinci ani de cercetări ale unor probe prelevate din gropi de deșeuri de plastic. Ea este în stare să descompună polietilenotereftalatul, cunoscut în general ca PET, materialul plastic cel mai comun și cel mai rezistent, utilizat la o amplă gamă de produse, de la sticle până la haine. Numai în 2013, la nivel mondial, s-au produs 56 de milioane de tone de PET, care nu este biodegradabil, ceea ce creează o dificilă problemă în termeni de protecție a mediului înconjurător.

Conform testelor de laborator, noua bacterie distruge aproape în întregime, în interval de șase săptămâni, o peliculă subțire de PET, aflată la 30 de grade Celsius.

De fapt, bacteria generează o enzimă, ISF6_4831, care, în contact cu apa, provoacă o reacție chimică în urma căreia materialul plastic se descompune într-o substanță intermediară, care poate fi înghițită de bacterie. În acel moment, o a doua enzimă, ISF6_0224, divide substanța intermediară în doi compuși de bază: etilenglicol și acid tereftalic, substanțele din care se fabrică PET-ul, explică ziarul spaniol ''El Pais''.

Cercetătorii japonezi au găsit în ADN-ul bacteriei și gena care generează enzimele și au reușit să producă noi cantități de enzime cu care au demonstrat că se poate degrada PET-ul.