Grupa de sânge îți poate spune ce risc ai de a face un accident vascular

Persoanele cu una dintre grupele de sânge de tip A au mai multe șanse de a suferi un accident vascular cerebral înainte de vârsta de 60 de ani, în comparație cu persoanele cu alte grupe de sânge, relevă un studiu publicat în revista Neurology .

Persoanele cu una dintre grupele de sânge de tip A prezintă risc ridicat de AVC FOTO Shutterstock

Grupele sanguine prezintă varietatea bogată de substanțe chimice afișate pe suprafața globulelor noastre roșii. Printre cele mai cunoscute se numără cele numite A și B, care pot fi prezente împreună ca AB, individual ca A sau B, sau nu sunt prezente deloc, ca O.

Chiar și în cadrul acestor grupe sanguine majore, există variații subtile care apar în urma unor mutații în genele responsabile.

Cercetătorii au analizat și unificat 48 de studii genetice, care au inclus aproximativ 17.000 de persoane cu un accident vascular cerebral și aproape 600.000 de controale care nu au suferit un accident vascular cerebral. Toți participanții aveau vârste cuprinse între 18 și 59 de ani.

Studiile au relevat două locații puternic asociate cu un risc mai precoce de accident vascular cerebral. Una dintre ele coincidea cu locul unde se află genele pentru grupa sanguină.

O a doua analiză a unor tipuri specifice de gene ale grupei sanguine a descoperit apoi că persoanele al căror genom codifica pentru o variație a grupei A aveau o șansă cu 16% mai mare de a suferi un accident vascular cerebral înainte de vârsta de 60 de ani, în comparație cu o populație cu alte grupe de sânge.

În cazul celor cu o genă pentru grupa de sange O1, riscul era mai mic cu 12 procente.

Cercetătorii au remarcat, totuși, că riscul suplimentar de accident vascular cerebral la persoanele cu grupa de sânge A este mic, astfel că nu este nevoie de o vigilență sau de un screening suplimentar în acest grup.

„Încă nu știm de ce grupa de sange A ar conferi un risc mai mare. Dar probabil că are ceva de-a face cu factorii de coagulare a sângelui, cum ar fi trombocitele și celulele care căptușesc vasele de sânge, precum și alte proteine circulante, toate acestea jucând un rol în dezvoltarea cheagurilor de sânge, a declarat neurologul vascular Steven Kittner de la Universitatea din Maryland.