NOBEL 2016: Yoshinori Ohsumi a câștigat premiul Nobel pentru Medicină

UPDATE ORA 12.37 Omul de știință nipon Yoshinori Ohsumi a câștigat luni Premiul Nobel pentru Medicină "pentru descoperirile sale legate de mecanismele de autofagie" un proces fundamental pentru descompunerea și reciclarea compușilor celulari, conform Comitetului Nobel de la Stockholm.

Conceptul de autofagie celulară a început să fie folosit din anii '60, când oamenii de știință au observat că o celulă își poate distruge propriile elemente constitutive izolându-le în membrane și formând un fel de vezicule ca niște saci ce sunt apoi transportate în "zona de reciclare", la lizozomi, pentru descompunere și reciclare. Într-o serie de experimente strălucite, la începutul anilor '90, Yoshinori Ohsumi a folosit drojdie de panificație pentru a identifica genele care îndeplinesc rolurile principale în procesul de autofagie.

Descoperirile lui Ohsumi au impus o nouă paradigmă cu privire la procesele prin care celulele își reciclează propriul conținut și au deschis calea pentru înțelegerea importanței fundamentale a autofagiei în multiple procese fiziologice, de la capacitatea de adaptare la foame și până la răspunsul organismului în cazul unor infecții. Mutațiile înregistrate în cazul genelor responsabile de procesul de autofagie pot duce la declanșarea unor boli grave precum cancerul sau a unor maladii neurologice.

Yoshinori Ohsumi, 71 de ani, este profesor la Centrul de Cercetare Frontier din cadrul Institutului Tehnologic din Tokyo.

ORA 9.17 Premiul Nobel pentru medicină, anunțat astăzi, deschide sezonul distincțiilor Nobel din 2016

Sezonul Nobel 2016 se deschide, luni, 3 octombrie, cu anunțarea laureatului distincției pentru medicină. În următoarele zece zile vor fi acordate și celelalte premii pentru știință, dar și pentru pace și literatură, informează AFP.

Câștigătorii premiului pentru medicină vor fi anunțați la ora 09:30 GMT de către Thomas Perlmann, secretarul Comietului Nobel pentru Fiziologie și Medicină, după cum se arată pe site-ul oficial.

Potrivit radioului public suedez SR, printre laureații din acest an s-ar putea număra cercetătorii americani Gregg Semenza, William Kaelin și Peter Ratcliffe pentru descoperirea mecanismelor moleculare prin care celulele oamenilor și animalelor simt și răspund nivelurilor scăzute sau inadecvate de oxigen, fenomen cunoscut sub numele de hipoxie. Trioul a câștigat ''Albert Lasker Basic Medical Research Award'' luna trecută.

Cotidianul suedez Dagens Nyheter avansează numele imunologului James Allison și neurologului Karl Deisseroth, ambii din Statele Unite, drept posibili laureați.

Institutul Karolinska, care oferă prestigiosul premiu pentru medicină se află în centrul unui scandal în legătură cu activitatea chirurgului italian Paolo Macchiarini, mai arată AFP. În 2011, în timp ce lucra ca profesor invitat la Karolinska, Macchiarini a devenit faimos după ce a efectuat primul transplant de trahee sintetică, obținută cu ajutorul celulelor stem ale pacientului. Munca sa a fost inițial considerată un pas revoluționar în medicina transplantului. Însă, doi pacienți au decedat, iar un al treilea a fost afectat în mod sever. Potrivit acuzațiilor, procedura riscantă a fost pusă în aplicare pe încă cel puțin un pacient, iar în 2014 mai mulți chirurgi de la Karolinska au depus o plângere prin care atrăgeau atenția că Macchiarini a subevaluat riscurile procedurii. Ulterior, Karolinska a suspendat toate transplanturile de trahee sintetică. Doi membri ai juriului premiului Nobel pentru medicină au fost nevoiți să se retragă din cauza acestui scandal, mai arată sursa citată.

La 4 octombrie urmează să fie anunțat premiul Nobel pentru fizică, iar ziua următoare va veni rândul celui pentru chimie, urmat de cel pentru pace, la 7 octombrie, de cel pentru economie, la 10 octombrie, și de cel pentru literatură, la 13 octombrie.