Oamenii de ştiinţă au dezvoltat o metodă nouă pentru detectarea prezenţei oxigenului pe exoplanete (studiu)

Deşi se află la distanţe foarte mari pentru a putea călători până la acestea, exoplanetele ar putea oferi în schimb răspunsuri referitoare la posibilitatea existenţei vieţii pe alte planete, informează Press Association.

Oamenii de ştiinţă au dezvoltat o nouă metodă de a detecta oxigen în atmosfera corpurilor cereşti îndepărtate.

Cercetătorii cred că această procedură ar putea ajuta la accelerarea căutării altor forme de viaţă în univers.

Un posibil indiciu al unei forme de viaţă sau bio-semnătură este prezenţa oxigenului în atmosfera unei exoplanete.

Pe Terra, bio-semnătura este generată atunci când organisme precum plantele, algele şi cianobacteriile folosesc fotosinteza pentru a converti lumina soarelui în energie chimică.

Prin noua metodă, cercetătorii vor utiliza telescopul spaţial James Webb al NASA pentru a detecta semnalul puternic pe care moleculele de oxigen îl produc atunci când intră în coliziune.

Semnalul i-ar putea ajuta pe cercetători să diferenţieze între planetele vii şi cele moarte.

"Înaintea cercetărilor noastre, se credea că niveluri de oxigen similare cu cele de pe Terra nu pot fi detectate cu ajutorul telescopului Webb'', a precizat Thomas Fauchez, din cadrul Goddard Space Flight Centre al NASA.

"Semnalul de oxigen este o procedură cunoscută începând din anii 1980, în urma studiilor atmosferice ale Pământului, dar nu a fost studiat niciodată în cazul cercetării exoplanetelor".

Astrobiologul Edward Schwieterman, de la Universitatea din California Riverside, a propus iniţial o metodă similară de a detecta concentraţiile ridicate de oxigen provenite de la procesele sistemelor non-vii şi a făcut parte din echipa care a dezvoltat această tehnică.

Cercetarea a fost publicată în revista Nature Astronomy.

"Oxigenul este una dintre cele mai interesante molecule care poate fi detectată datorită legăturii sale cu viaţa, dar nu ştim dacă viaţa este singura sursă de oxigen dintr-o atmosferă", a spus Schwieterman.

"Această tehnică va permite descoperirea oxigenului atât în cazul planetelor vii cât şi în cazul celor moarte".

Atunci când moleculele de oxigen intră în coliziune, blochează porţiuni din spectrul luminii infraroşii care nu mai pot fi astfel detectate de un telescop.

Cercetătorii susţin că, prin examinarea modelelor create de o astfel de lumină, pot stabili compoziţia atmosferei acelei planete.

Cu toate acestea, aceştia precizează că abundenţa oxigenului în atmosfera unei exoplanete nu înseamnă neapărat prezenţa vieţii.

Poate în schimb indica un istoric de pierderi de apă provocat de apropierea prea mare a unei planete faţă de steaua în jurul căreia orbitează ceea ce duce la evaporarea apei din oceane.

Schwieterman avertizează că astronomii nu sunt încă foarte siguri cât de răspândit ar putea fi acest proces în ceea ce priveşte exoplanetele.

"Este important să ştim dacă planetele moarte generează oxigen atmosferic şi în ce cantitate astfel încât să putem recunoaşte mai bine când o planetă este vie sau nu", a mai spus acesta.AGERPRES