Omul ar fi pus piciorul în Lumea Nouă acum circa 130.000 de ani, mai devreme decât de credea (studiu)

Scaune din piatră și fragmente de oase rupte de mastodont descoperite în California ar demonstra că oamenii au ajuns în Americi până în urmă cu 130.000 de ani, mult mai devreme decât se credea până acum, informează Reuters citând un anunț făcut miercuri de o echipă de cercetători. Descoperirea este considerată de o parte a cercetătorilor drept una dintre cele mai importante din arheologia americană.

Oamenii de știință au numit cele cinci unelte rudimentare, ciocane de piatră și nicovale descoperite în zona San Diego alături de oase fosilizate provenind de la elefanți preistorici, drept dovezi solide, deși conjuncturale, ale prezenței fie a speciei noastre, fie a unui strămoș dispărut, precum omul de Neanderthal, precizează sursa citată.

Geologul James Paces din cadrul U.S. Geological Survey a utilizat metode moderne de datare pentru a determina vechimea oaselor de mastodont găsite, ale smalțului dinților și ale colților rezultând că acestea provin din urmă cu 131.000 de ani, plus sau minus circa 9.000 de ani.

Tom Deméré, paleontolog în cadrul Muzeului de Istorie Naturală din San Diego, a declarat că cea mai veche dată acceptată până în prezent atesta prezența omului în Lumea Nouă în urmă cu 14.000 până la 15.000 de ani. Astfel, dacă dovezile recente sunt evaluate corect, situl din San Diego ar fi de aproape zece ori mai vechi.

Descoperirea ar rescrie în mod radical ceea ce se știa până acum despre primii oameni care au ajuns în Lumea Nouă, însă unii cercetători care nu au fost implicați în acest studiu se declară sceptici.

''Dacă data de 130.000 de ani este reală, atunci aceasta este una dintre cele mai mari descoperiri din arheologia americană'', susține arheologul specializat în perioada paleolitică John McNabb de la Universitatea din Southampton care nu a luat parte la cercetare și care se autodefinește ''încă puțin sceptic''.

În cadrul acestei descoperiri nu a fost identificată nici o rămășiță de schelet uman, însă scaunele din piatră și modul în care oasele de mastodont și molarii acestora ar fi fost sparți, într-o manieră deliberată, la scurt timp după moartea animalelor, i-au convins pe cercetători că oamenii ar fi fost cei care au făcut acest lucru. Ei au realizat experimente utilizând unelte comparabile acționând asupra oaselor de elefant și au constatat tipare de fracturi similare.

Unii sceptici sugerează explicații alternative cu privire la rămășițele excavate începând din 1992 din zona în care urma să se amenajeze o autostradă, aceștia susținând că oasele ar fi fost sparte mai recent, de către echipamentele greoaie utilizate în construcții, și nu de oameni preistorici.

''Este greu să contrazici dovada clară și remarcabilă pe care o observăm în tot acest material'', susține însă arheologul Richard Fullagar din cadrul Universității Wollongong din Australia în jurnalul ''Nature'' în care a fost publicat studiul. Acesta a catalogat concluziile ca fiind ''cu adevărat irefutabile''.

Specia noastră, Homo sapiens, a apărut inițial în Africa, în urmă cu circa 200.000 de ani și s-a răspândit ulterior în mai multe zone. Momentul în care a ajuns în Lumea Nouă rămâne unul controversat. Informațiile genetice sugerează că acest lucru s-a petrecut în urmă cu circa 23.000 de ani, deși estimarea nu este susținută de dovezi arheologice.

Potrivit specialiștilor, oamenii care au trăit în această regiune din California ar fi putut fi Homo sapiens sau ar fi făcut parte dintr-o altă specie dispărută precum omul de Neanderthal, despre care se știe că trăia în Siberia, sau omul de Denisovan, despre care se cunosc foarte puține informații.

''Oamenii spărgeau oasele de la membrele acestui mastodont, scoteau bucățile groase, probabil pentru a confecționa din ele unelte, și ar fi putut extrage și o parte din măduvă pentru a o mânca'', a declarat arheologul Steven Holen de la Centrul American pentru Cercetări Paleolitice din South Dakota.

Holen susține că oamenii s-ar fi putut deplasa din Siberia în Alaska pe un pod peste Marea Bering, în prezent dispărut, sau ar fi călătorit pe apă de-a lungul coastei asiatice și apoi în Alaska și pe coasta vestică a Americii de Nord, către California.