Reacția Patriarhiei la propunerea ca Paștele ortodox să fie stabilit după calendarul gregorian

Reacția Patriarhiei la propunerea ca Paștele ortodox să fie stabilit după calendarul gregorian

Patriarhia Română a reacționat la ideea lansată în spațiul public conform căreia BOR ar trebui să calculeze data Paștilor conform calendarului gregorian, astfel că sărbătoarea ar pica în aceeași zi cu cea a catolicilor.

Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei - arhiva foto

Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei - arhiva foto

Patriarhia Română a transmis un punct de vedere cu privire la propunerea exprimată de mai mulți intelectuali creștini „real și onest implicați în viața Bisericii”, de discutarea la nivel sinodal pe marginea problemei sărbătoririi Paștelui la o dată comună în toată lumea creștină.

„Posibilitatea și dorința sărbătoririi Paștelui la aceeași dată în toată lumea creștină au rațiuni și justificări depline, rămânând un ideal absolut dezirabil, așa cum este și firesc, așa cum a fost și dorința constantă a Sfinților Părinți ai Bisericii creștine primare”, spune Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.

Soluționarea acestei probleme, care nueste una de natură dogmatică, ci una de unitate inter-bisericească, presupune reînceperea unor consultări între Bisericile Ortodoxe și decizia unui viitor și necesar Sinod pan-ortodox, arată instutuția bisericească.

Așa cum se știe, BOR a adoptat calendarul îndreptat (corectat) de la data de 1 octombrie 1924. Nu toate Bisericile Ortodoxe au făcut-o însă (Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă, Biserica Ortodoxă Sârbă, Biserica Ortodoxă a Georgiei și Biserica Ortodoxă din Macedania)”, transmite Patriarhia.

Ceea ce ridică, desigur, o întrebare: în ce constă concret valoarea fidelității față de un calendar dovedit științific ca (actualmente) eronat (rămas în urmă cu 13 zile)?

„Rațiunea pentru care Bisericile Ortodoxe care au adoptat în mod firesc calendarul corectat au decis totuși (în 1927) să sărbătorească în continuare (doar) Paștele împreună cu celelalte Biserici refractare la această îndreptare calendaristică a fost și este încă păstrarea unității ortodoxe în jurul celei mai importante sărbători creștine: Învierea Domnului”, arată Vasile Bănescu.

Este vorba despre o foarte veche discuție, ale cărei rădăcini coboară chiar înainte de secolul IV, când a avut loc primul Sinod Ecumenic (Niceea, 325) și care implică în mod normal un acord general.

Criteriile fixate la Sinodul de la Niceea din anul 325 pentru calcularea datei Paștilor sunt următoarele:

1. Paştele se va serba întotdeauna duminica (ziua Învierii Domnului)

2. Această duminică va fi cea imediat următoare lunii pline de după echinocţiul de primăvară (20 martie)

3. Când 14 Nisan (din calendarul iudaic) sau prima lună plină de după echinocţiul de primăvară cade duminica, Paştele creștin va fi serbat în duminica următoare, pentru a nu se serba odată cu Paştele iudaic, dar nici înaintea acestuia.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Amanții Reginei României și scandalurile care au zguduit țara

2 Șeful spionajului german, semnal de alarmă fără precedent despre Rusia

3 „Am pierdut 165.000 de lire într-o oră” / Revolut, compania din domeniul bancar cu cele mai multe plângeri de fraudă din Marea Britanie

4 Atenție la omul care poate îngropa economic Rusia!

5 VIDEO Două filmări care spun multe despre ce se întâmplă acum între Taiwan și China...