Știați că Austria a fost ținută trei ani la poarta Schengen de către Germania, nemulțumită de frontierele austriece, care erau „varză”?/După negocieri dure, a intrat în Schengen doar aerian, inițial

Știați că Austria a fost ținută trei ani la poarta Schengen de către Germania, nemulțumită de frontierele austriece, care erau „varză”?/După negocieri dure, a intrat în Schengen doar aerian, inițial

Intrarea etapizată a României și Bulgariei în spațiul Schengen nu a fost pe placul tuturor. Condițiile Austriei și faptul că Schengen s-ar deschide doar pe cale aeriană au provocat reacții de indignare în ambele țări.

Cel mai adesea, s-a invocat faptul că Austria ne tratează ca pe niște „cetățeni europeni de mâna a doua”. Schengen doar aerian a fost privit cu mefiență, mulți acuzând că e „praf în ochi”.

Există, însă un precedent: un stat european care, din cauza veto-ului unui alt stat membru, a stat la porțile Schengen timp de mai mulți ani, și care a fost primit, în etape, mai întâi doar pe cale aeriană.

Iar acest stat este chiar Austria, dezvăluie defapt.ro .

Austria, refuzată în Schengen de Germania

Timp de trei ani, Germania a blocat intrarea Austriei în spațiul Schengen. Austria era considerată un risc de securitate.

Austria a devenit membru UE în ianuarie 1995. În același an, a început demersurile și pentru aderarea la spațiul Schengen, sperând să fie doar o formalitate.

A întâmpinat, însă, opoziția puternică a Germaniei.

„Austria nu-și securizează în mod adecvat granițele cu statele din afara UE”, declara la vremea aceea ministrul de Interne german, Manfred Kanther.

În 1996, Germania încă se opunea: Sigmund Bohm, șeful poliției de frontieră bavareze, afirmat în timpul unei conferințe că grănicerii austrieci sunt extrem de slab antrenați și că le va lua mai mult de șase luni pentru a se recalifica.

Planul „pas cu pas” pentru Viena

De asemenea, Günter Krause, de la Ministerul de Interne din Bonn, declara că Germania nu va accepta jumătăți de măsură din partea Austriei.

Edmund Stoiber, prim-ministrul Bavariei, avansa statistici: în cursul anului 1995, poliția de frontieră bavareză efectuase nu mai puțin de 11.500 de arestări, inclusiv a 900 de contrabandiști, la granița cu Austria, respinsese 32.000 de vehicule și confiscase aproape 800 de mașini furate.

În martie 1997, ministrul de Interne bavarez, Günther Beckstein, sugerat un „plan pas cu pas” pentru aderarea Austriei la Schengen. Potrivit acestui plan, Austria ar fi intrat în Schengen în 2000. „Nu vreau ca ideea Schengen să fie discreditată”, spunea Beckstein.

Viena, șantaj cu Tratatul UE

Declarațiile au provocat un val de indignare la Viena.

Cancelarul de atunci al Austriei, Viktor Klima, a anunțat că Viena va „face tam-tam” cu privire la veto-ul Germaniei, susținând că guvernul austriac investise în jur de două miliarde de șilingi (145 de milioane de euro) în securizarea frontierei.

Potrivit acestuia, pentru a pune capăt imigrației ilegale, 2.000 de funcționari fuseseră relocați la viitoarea frontieră externă Schengen și fuseseră achiziționate sute de vehicule și dispozitive de supraveghere.

La sfârșitul lunii iunie 1997, Wolfgang Schüssel (ÖVP), ministrul de Interne austriac, a amenințat că va bloca Tratatul UE de la Amsterdam, care tocmai fusese adoptat, dacă Austria nu era primită în Schengen.

Summit-ul de la Innsbruck

După câteva săptămâni, pe 17 iulie, 1997, la Innsbruck, a avut loc un summit între șefii de guvern Helmut Kohl din Germania, Romano Prodi, din Italia și Viktor Klima, cancelarul Austriei. Miza: eliminarea controalelor la frontieră pentru Austria, până pe 30 iunie 1998.

Helmut Kohl s-a poziționat atunci împotriva propriului ministru de Interne, Manfred Kanther, declarând că este pentru intrarea Austriei în Schengen.

Primul pas: Schengen aerian. Urma ca, de la 1 decembrie 1997, controalele în aeroporturi să fie desființate.

Cancelarul austriac, Viktor Klima, a fost de acord, caracterizând acordul drept unul „foarte constructiv”.

Au urmat însă câteva luni de negocieri acerbe.

Guvernul bavarez continua să se opună. „Deschiderea frontierei înrăutăţeşte în mod firesc situaţia de securitate”, avertiza premierul bavarez Edmund Stoiber, criticând concesiile lui Kohl către Austria.

Austria, 25 de ani de Schengen

Totuși, Schengen aerian a intrat în vigoare pentru Austria la 1 decembrie 1997. Aproape imediat, au început să se deschidă și frontierele terestre.

Patru luni mai târziu, pe 1 aprilie 1998, Austria a devenit membru Schengen cu drepturi depline.

Patru ani mai târziu, în 2001, la o conferință Schengen organizată la Salzburg, fostul ministrul de Interne bavarez, Günther Beckstein, cel care propusese anul 2000 pentru aderarea deplină a Austriei, a declarat că se aștepta la o catastrofă, la o creștere a ratei criminalității.

„Mi s-a demonstrat contrariul”, a conchis acesta.


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 După America Express, copiii Andreei Esca fac din nou echipă la Antena 1. Alexia Eram: „M-am simțit foarte bine la filmări”

3 Rafinăriile Rusiei, la un pas de colaps după „vizitele” nocturne ale dronelor ucrainene

4 Voi vedeți ce se întâmplă în Polonia?

5 „Ar fi primul val al ofensivei”