Telescopul Chandra a descoperit un sistem stelar binar cu un "alter ego"

Un sistem stelar binar foarte volatil, descoperit de telescopul cu raze-X Chandra, îşi schimbă comportamentul extrem de rapid şi în manieră impredictibilă, ca o poveste cosmică cu Dr. Jekyll şi Mr. Hyde, conform Space.com.

Acest sistem stelar binar, denumit Terzan 5 CX1, se află la aproximativ 19.000 de ani lumină de Pământ în roiul globular Terzan 5. Acest sistem este format dintr-o stea neutronică - un nucleu stelar extrem de dens rămas după explozia sub formă de supernovă a unei stele masive - şi o stea asemănătoare Soarelui.

Prin intermediul observatorului Chandra, aparţinând NASA, şi a radiotelescopului Karl F. Jansky Very Large Array (VLA), aparţinând Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă din SUA, astronomii au aflat că în acest sistem binar cele două stele fac trecerea spre două alter egouri cu totul diferite, la fiecare câţiva ani.

Datele adunate în peste 10 ani de observaţii arată că steaua neutronică se află pe o orbită foarte apropiată de steaua sa companion, care are o masă mult mai mică. Steaua neutronică, mai grea, soarbe materie de la steaua sa companion, materie care formează un disc de acreţie în jurul stelei neutronice. Acest disc de acreţie emite raze X şi astfel a putut fi detectat de Chandra.

Partea interesantă începe însă acum. Pe măsură ce materia smulsă de la steaua companion ajunge în discul de acreţie din jurul stelei neutronice, începe să se învârtă din ce în ce mai rapid şi steaua neutronică se transformă într-un pulsar ce emite unde radio ce au fost detectate de VLA. După câţiva ani, cele două stele revin la starea lor anterioară.

"Steaua neutronică se învârte din ce în ce mai rapid până când această sferă cu diametrul de cel mult 16 kilometri, dar care este mult mai grea decât Soarele, ajunge să se rotească în jurul propriei axe de sute de ori pe secundă. Apoi, transferul de materie dinspre steaua companion încetineşte, iar materialul rămas (în discul de acreţie) este împrăştiat de câmpul magnetic extrem de puternic al stelei neutronice, care devine un pulsar", conform NASA.

Datele indică faptul că aceste stele îşi pot modifica radical comportamentul în decurs de doar câţiva ani. Acest tip de comportament este rareori întâlnit în sistemele stelare binare, conform NASA. Studierea acestui sistem binar le oferă oamenilor de ştiinţă posibilitatea de a afla mai multe despre stelele capabile să-şi schimbe astfel identitatea. Până în prezent au fost descoperite doar 3 astfel de stele capabile să-şi schimbe identitatea.AGERPRES