Top 22 de lucruri care s-au întâmplat pentru prima dată în 2022 FOTO VIDEO

Anul 2022 a fost plin de evenimente surprinzătoare. Publicația New York Times a realizat o listă cu 22 de lucruri care s-au întâmplat pentru prima dată în anul 2022.

NASA a reuşit să devieze un asteroid de la traiectoria sa FOTO Shutterstock

Iată care au fost evenimentele care au marcat anul 2022:

Apple devine prima companie care depășește o capitalizare de piață 3.000 de miliarde de dolari

În luna ianuarie, valoarea Apple a atins pentru scurt timp pragul de trei trilioane de dolar i, devenind astfel prima companie cotată la bursă care reușește acest lucru. De atunci, valoarea sa a scăzut, fiindcă atât Apple, cât și alte companii se confruntă cu o economie fragilă.

Apple a fost, de asemenea, prima companie care a depășit pentru prima dată pragul de 1 trilion de dolari, în 2018, și de 2 trilioane de dolari, în 2020.

Oamenii de știință au aflat cum a început formarea stelelor în galaxia noastră

Cercetătorii pot explica pentru prima dată ce a declanșat formarea stelelor în Calea Lactee, conform unui articol publicat în luna ianuarie în revista Nature. Oamenii de știință spun că o reacție în lanț a supernovelor, în urmă cu circa 14 milioane de ani, a dus la crearea unei bule cu o lățime de 1.000 de ani-lumină, în centrul căreia se află galaxia noastră.

Deși cercetătorii știau de existența acestei bule, ei au descoperit recent că toate regiunile locale de formare a stelelor se află pe suprafața ei, fiindcă reacția în lanț a împins praful și gazul necesar pentru a produce noi stele la marginile bulei.

Victoria's Secret a prezentat primul model cu sindromul Down

Modelul portorican Sofía Jirau este prima femeie cu sindromul Down care a devenit model Victoria's Secret. Ea apare în campania „Love Cloud” a companiei de modă, care pune accentul pe diversitate și incluziune.

Microparticulele de plastic au fost detectate în sângele uman

Un studiu publicat în luna martie în revista Environment International arată că au fost descoperite microparticule de plastic în sângele uman. Circa jumătate dintre participanții la studiu aveau în sânge tereftalat de polietilenă (PET), folosit în mod obişnuit pentru sticlele de băuturi.

Cercetătorii stabiliseră anterior că oamenii sunt expuși la microparticule de plastic prin intermediul alimentelor pe care le consumă, apei pe care o beau și aerului pe care îl respiră.

Banchiza Conger se prăbușește

Banchiza Conger. FOTO: USNIC via The Guardian

Banchiza Conger s-a prăbușit la jumătatea lunii martie, fiind prima prăbușire de acest fel în partea de est a Antarcticii de când sateliții au început să înregistreze activitatea în această zonă, în anul 1979. Prăbușirea raftului de gheață de 1165 de kilometri pătrați a avut loc mai devreme decât se așteptau specialiștii.

Oamenii de știință captează o imagine a găurii negre din Calea Lactee

Gaura neagră Sagittarius A*

Gaura neagră Sagittarius A*. Foto Twitter EHT (Arhivă)

În luna mai, cercetătorii au dezvăluit prima imagine a lui Sagittarius A*, o gaură neagră din centrul galaxiei noastre. Acesta a fost rezultatul unui efort internațional cunoscut sub numele de Event Horizon Telescope. În anul 2019, aceeași echipă de cercetători a dezvăluit prima imagine a unei găuri negre din centrul galaxiei M87, care este de 1.500 de ori mai mare decât Sagittarius A*.

Prima femeie arbitru la un meci de Cupă Mondială

Stéphanie Frappart

Stéphanie Frappart. Foto: GettyImages (Arhivă)

Stéphanie Frappart a devenit prima femeie arbitru la un meci de Cupa Mondială, când a arbitrat partida dintre Costa Rica și Germania, în Qatar. Acesta a fost, totodată, primul meci de la Cupa Mondială de fotbal care a avut o echipă de arbitri formată exclusiv din femei. Aceasta a fost însoțită de arbitrii asistenți Neuza Back, din Brazilia, și Karen Díaz Medina, din Mexic

Portretul lui Marilyn Monroe realizat de Andy Warhol a bătut recorduri de licitație în SUA

Portretul lui Marilyn Monroe realizat de Andy Warhol

Portretul lui Marilyn Monroe realizat de Andy Warhol. Foto: Arhivă

Portretul lui Marilyn Monroe realizat de Andy Warhol, „Shot Sage Blue Marilyn”, a fost vândut la o licitație organizată de Christie's, în luna mai, pentru 195,04 milioane de dolari. Astfel, a fost doborât recordul stabilit în anul 2017 de un tablou al lui Jean-Michel Basquiat ca fiind cel mai mare preț plătit pentru o operă de artă americană vândută la licitație.

Coreea de Sud lansează un satelit utilizând propria rachetă

Coreea de Sud a lansat cu succes un satelit cu ajutorul rachetei Nuri. Evenimentul reprezintă un pas-cheie pentru ambiţiile programului spaţial al Seulului, care intenţionează să trimită o navă spaţială pe Lună până în anul 2030.

Un bărbat paralizat a murit prin sinucidere asistată în Italia

În luna iunie, Federico Carboni, în vârstă de 44 de ani, care era paralizat de 12 ani în urma unui accident rutier, a devenit prima persoană din Italia care a murit prin sinucidere asistată. În anul 2019, Curtea Constituțională, cea mai înaltă instanță din Italia, a decis ca sinuciderea asistată este legală în anumite circumstanțe.

Oamenii de știință au identificat o bacterie suficient de mare pentru a fi văzută cu ochiul liber

Bacteria  Thiomargarita magnifica

Cea mai mare bacterie din lume. FOTO Profimedia (Arhivă)

Într-un studiu publicat în iunie în revista Science, cercetătorii au identificat existența unei bacterii care poate fi văzută fără microscop. În medie, specia Thiomargarita magnifica crește până la 9.000 de microni în lungime. Deși Thiomargarita magnifica a fost descoperită inițial în anul 2009 pe insula Guadelupa, în Marea Caraibelor, cercetătorilor le-a luat ceva timp pentru a stabili că este o specie de bacterie, din pricina dimensiunilor sale surprinzătoare.

Meta raportează prima scădere a veniturilor trimestriale de la O.P.I din 2012

Compania-mamă a reţelei de socializare Facebook, Meta, a raportat în iulie primul declin al veniturilor sale de când compania a devenit publică, în urmă cu 10 ani.

Femeile sunt numite în funcții de nivel înalt la Vatican și Al Azhar

Pentru prima dată, trei femei au fost numite într-un comitet al Vaticanului care îl consiliază pe Papa Francisc cu privire la candidații la funcția de episcopi în Biserica Catolică. Iar în Egipt, moscheea Al Azhar a numit o femeie în funcția de consilier al marelui imam, șeicul Ahmed el-Tayeb.

Mai mulți americani fumează marijuana decât țigări

Un raport Gallup publicat în luna august a arătat că, pentru prima dată în istorie, mai mulți americani fumează marijuana decât țigări. Circa 16% dintre americanii chestionați au afirmat că în prezent fumează marijuana, cu cinci puncte procentuale mai mult decât cei care au declarat că fumează țigări. Consumul de țigări a continuat să scadă de la vârful înregistrat la mijlocul anilor 1950, când 45% dintre americani au declarat că fumează.

Catolicii sunt mai numeroși decât protestanții în Irlanda de Nord

Conform recensământului publicat în septembrie, în Iralnda de Nord trăiesc mai mulți catolici decât protestanți pentru prima dată de la crearea teritoriului Regatului Unit, în urmă cu mai bine de un secol.

Ruperea baghetei este televizată

În Marea Britanie, ruperea simbolică a baghetei a fost televizată pentru prima dată în timpul slujbei de înmormântare a reginei Elisabeta a II-a, la 11 zile după moartea sa, în septembrie. Ulterior Lordul Șambelan şi-a rupt bagheta, simbol al autorităţii sale asupra celorlalţi slujitori ai Casei Regale şi a plasat bucăţile pe sicriu, în semn că serviciul său în slujba monarhului a încetat.

Hoverbike-ul Xturismo realizează primul său zbor public

Un start-up japonez a făcut prima demonstrație de zbor a Hoverbike-ului în luna septembrie, la Salonul Auto de la Detroit. Hoverbike-ul Xturismo poate zbura timp de 40 de minute.

NASA a lovit intenționat un asteroid

NASA a lansat o sondă spațială către un asteroid în luna septembrie, schimbându-i astfel traiectoria celui din urmă. Testul Double Asteroid Redirection Test, sau DART, a fost „primul test de apărare planetară ”, conform NASA.

Franța furnizează gaz Germaniei

Pentru prima dată, Franța trimite gaz natural Germaniei în schimbul energiei electrice. Ambele țări se orientează după ce Rusia a întrerupt furnizarea de gaze către Europa.

Rămășițele unui clan de Neanderthal au fost găsite într-o peșteră din Rusia

Cercetătorii au descoperit primele rămășițe cunoscute ale unui clan de Neanderthal într-o peșteră din Rusia, conform unui studiu publicat în Nature în octombrie. Descoperirile au dus la unul dintre cele mai mari studii genetice ale unui clan de Neanderthal.

Oamenii de știință cred că acest grup de circa 11 neanderthalieni a murit probabil în aceeași perioadă, în urmă cu 54.000 de ani, probabil din cauza foametei.

Prima persoană de culoare conduce guvernul britanic

Rishi Sunak

Rishi Sunak. FOTO Profimedia (Arhivă)

Rishi Sunak s-a născut în sudul Angliei din părinți care au emigrat din Africa de Est. Bunicii săi proveneau din regiunea Punjab din India. În luna octombrie, a intrat în istorie ca prima persoană de culoare care a devenit prim-ministru al Marii Britanii. Este, de asemenea, prima persoană de confesiune hindusă care ocupă această funcție, și poate fi chiar primul premier care vine cu o avere mai mare decât familia regală britanică. Sunak, un fost bancher, și soția sa, al cărei tată a co-fondat compania de tehnologie a informației Infosys, au o avere estimată la 730 de milioane de lire sterline. Averea regretatei regine Elisabeta a II-a a fost estimată la circa 370 de milioane de lire sterline, conform Sunday Times Rich List.

Cupa Mondială este găzduită pentru prima dată în Orientul Mijlociu

Cupa Mondială din 2022 a fost organizată în Qatar , o premieră pentru această țară și pentru Orientul Mijlociu. Aceasta este, de asemenea, prima Cupă Mondială care are loc iarna în emisfera nordică. Qatarul a cheltuit miliarde de dolari pentru construirea de facilități și modernizarea infrastructurii sale în perioada premergătoare evenimentului.