Turcii intră surprinzător pe Autostrada Transilvania, pe tronsonul unde lucrează românii de la UMB!

Turcii intră surprinzător pe Autostrada Transilvania, pe tronsonul unde lucrează românii de la UMB!

O asociere condusă de un constructor turc - același care se ocupă acum de primul lot al drumului expres Craiova - Pitești - va proiecta și va executa lucrările de deviere și de realizare a două viaducte foarte lungi pe de deviere a traseului autostrăzii A3 Nădășelu - Mihăiești, a anunțat vineri CNAIR. Autostrada e construită în prezent de UMB, dar are nevoie de realizarea unor viaducte suplimentare acolo unde dealurile au luat-o la vale - lucrări extra pentru care CNAIR a făcut o licitație separată, dar la care UMB în mod surprinzător nu a depus ofertă de participare.

Autostrada Transilvania la Topa Mica, zona unde va fi deviat traseul A3Foto: Captura YouTube

UMB lucrează în teren încă din 2021 la A3 Nădășelu - Mihăiești - Zimbor, dar în două puncte critice - la Nădășelu și la Topa Mică - dealurile au luat-o la vale pentru că soluțiile tehnice proiectate conform studiului de fezabilitate inițial nu se potriveau cu realitatea din teren.

Un constructor turc va devia traseul A3 și va construit două viaducte pe tronsonul UMB

  • „Am desemnat câștigătorul contractului pentru construcția celor două viaducte de pe secțiunea Nădășelu -Mihăiești a Autostrăzii Transilvania (A3)! Contractul pentru devierea traseului între km 10+009– km 12+000 și km 21+406– km 24+890 a fost atribuit Asocierii OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. - ILGAZ INSAAT TICARET A.S. - VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L.”, a anunțat Cristian Pistol, directorul Companiei de Autostrăzi.

Cu o valoare de 994, 7 milioane de lei (fără TVA), contractul finanțat prin PNRR are o durată de 27 de luni (din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor).

Potrivit lui Pistol, constructorul va proiecta și va executa lucrări de deviere a traseului în zonele cu alunecări de teren de pe secțiunea de autostradă Nădășelu - Mihăiești care constau în:

- construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km fundat pe piloți forați de diametru mare (n.r. zonă încercuită în partea stângă a hărții de mai jos)

- un viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km care să depășească în aval traseul DN1F și cursului pârâului ȚopaMică (n.r. zonă încercuită în partea dreaptă a hărții de mai jos)

Autostrada A3 Nădășelu - Mihăiești - Zimbor - un tronson dificil care s-a lovit de alunecări de teren

Tronsonul Nădășelu - Mihăiești este unul dificil de realizat prin prisma terenului pe care îl traversează autostrada.

Proiectul a fost deja afectat de alunecări de teren ce au impus modificarea traseului și realizarea a două noi viaducte în două puncte de pe traseu, la Nădășelu și la Topa Mică.

Notă: În clipul video de mai jos, zonele cu probleme apar la minutele 01:10 (Nădășelu) și 07:55 (Topa Mică)

Pro Infrastructura: „A venit momentul fatidic și de atunci s-a ales praful”

Pentru A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului (42,3 km) contractele au fost semnate în iunie 2020 (Zimbor - Poarta Sălajului) și septembrie 2020 (Nădășelu - Poarta Sălajului). Ambele prevedeau 12 luni de proiectare și apoi 24 de luni de execuție. Constructorul UMB a intrat foarte repede în șantier. HotNews.ro scria la acel moment că lucrările au demarat în forță încă din luna februarie 2021.

„Dar a venit momentul fatidic septembrie 2021: alunecare-mamut la Nădășelu lângă cimitir, la propriu. Și de atunci s-a ales praful”, amintea recent Asociația Pro Infrastructura care se referă la o alunecare masivă de teren ce a blocat practic lucrările.

„Ulterior a mai apărut o problemă similară în zona Topa Mică. Și CNAIR a tergiversat un an și jumătate decizia privind soluțiile de remediere. Într-un final apoteotic, în primăvara lui 2023 s-a luat decizia scoaterii din contract și licitarea separată a celor două soluții”, notează API.

Referitor la contractarea lucrărilor, Pro Infrastructura s-a arătat sceptică cu privire la respectarea termenelor pentru finanțarea proiectului prin PNRR.

„Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin în aprilie, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026”, apreciază Asociația Pro Infrastructura.

A3 Nădășelu - Zimbor:

Sector: SECTIUNEA 3A SI SECTIUNEA 3B, SUBSECTIUNEA 3A2: NADASELU - MIHAIESTI SI 3B1: MIHAESTI ZIMBOR

Lungime: 30.06 km

Antreprenor: Asocierea Spedition UMB - Tehnostrade - Electromontaj

Valoare: 1.5 mld lei (fără TVA) - preț actualizat

Contract semnat: 22 septembrie 2020

Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)

Stadiu fizic (martie 2023): 72%

Data posibilă pentru finalizare: T4 2025 - T2 2026

A3 Zimbor - Poarta Sălajului:

Sector: SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR - POARTA SALAJULUI

Lungime: 12,24 km

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade

Valoare: 836 mil lei (fără TVA) - preț actualizat

Contract semnat: 1 iulie 2020

Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)

Stadiu fizic (martie 2023): 42%

Data posibilă pentru finalizare: T4 2025 - T2 2026


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 Bilanțul după trei luni al noului comandant al Forțelor Armate Ucrainene: Armata lui Putin sângerează din greu, dar câștigă încă teren

3 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

4 Se întâmplă lucruri? / Se strânge robinetul?

5 „Această funcție revine prin tradiție Statelor Unite” / Băsescu dezvăluie că nu România l-a propus pe Mircea Geoană la NATO!