Un dinozaur ''cu armură'', îndelung neglijat după descoperirea sa remarcabilă, a primit în sfârşit ce i se cuvenea

Când oasele unui exemplar timpuriu de dinozaur ''cu armură'' au fost dezgropate în 1858, în vestul comitatului Dorset din Anglia, acestea au devenit primul schelet complet de dinozaur identificat vreodată. Însă, în afara documentelor sumare întocmite în 1861 şi 1863 de britanicul Richard Owen, cu o activitate de pionierat în paleontologie, Scelidosaurus a fost mult timp neglijat, în pofida naturii deosebite a descoperirii, relatează marţi Reuters.

Prima evaluare amănunţită a fosilelor de Scelidosaurus, care demonstrează că acesta avea o anatomie unică, i-a oferit în sfârşit ceea ce i se cuvenea prin stabilirea locului său în arborele genealogic al dinozaurilor.

Potrivit paleontologului Universităţii din Cambridge David Norman, Scelidosaurus, care a trăit în urmă cu aproximativ 193 de milioane de ani, a fost un membru timpuriu al liniei evolutive care a dus la apariţia unui grup de dinozauri numiţi anchilozauri. Anchilozaurii erau atât de ''blindaţi'' - unii având chiar un fel de buzdugan osos la capătul cozii - încât au fost supranumiţi dinozauri tanc.

De-a lungul timpului, a existat o dezbatere cu privire la faptul că Scelidosaurus ar fi fost strămoşul unui alt grup de dinozauri numiţi stegozauri, cunoscuţi pentru plăcile osoase de pe spatele lor.

Scelidosaurus a fost un dinozaur erbivor, cu patru picioare şi o lungime de 4 metri, al cărui corp era acoperit cu o armură cu ţepi osoşi. Faţa lui era prevăzută cu oase mici ascuţite şi semăna întrucâtva ca cea a unei ţestoase marine. Era un animal cu agilitate moderată, dotat cu ţepi pentru apărare, meniţi să descurajeze prădătorii. "Are o anatomie fascinantă", a precizat Norman.

Scelidosaurus se numără printre primii membri timpuri cunoscuţi ai unui ordin şi mai mare de dinozauri, numit Ornithischian şi oferă informaţii noi despre originile acestui grup.

Acest exemplar de dinozaur a fost probabil victima unei viituri şi s-a înecat în mare, corpul său fiind îngropat în sedimente.

''Acest animal a fost descoperit într-un moment crucial al istoriei cercetării dinozaurilor. A fost dat omului (Owen) care a inventat numele 'dinozaur' în 1842 şi i-a oferit şansa ca cel puţin să demonstreze cum arătau cu adevărat dinozaurii. Până în acel moment, dinozaurii erau cunoscuţi doar după rămăşiţe disparate de oase şi dinţi'', a spus Norman, a cărui cea de-a patra lucrare de cercetare care descrie dinozaurul Scelidosaurus a fost publicată luna aceasta în Zoological Journal of the Linnean Society of London.

''În mod curios, Owen nu l-a descris în mod adecvat şi a zăcut în colecţia Muzeului de Istorie Naturală din Londra; cercetătorii îl ştiau după nume, dar nu era deloc bine înţeles'', a explicat Norman. AGERPRES