Veniturile din sectorul de comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate, în creştere cu 10% în 2019 (studiu)

Veniturile din sectorul de comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate, în creştere cu 10% în 2019 (studiu)

Veniturile înregistrate în sectorul de comerţ cu amănuntul în magazine nespecializate au consemnat o creştere de 10% în 2019 faţă de 2018, iar profitabilitatea magazinelor de profil a fost în creştere uşoară, potrivit unui nou studiu realizat de Coface România.

Documentul a agregat datele a 46.571 de companii care au depus datele financiare pentru anul 2019 (la nivelul lunii septembrie 2020) şi care au generat o cifră de afaceri consolidată de 79,4 miliarde de lei, precizează compania, într-un comunicat remis luni AGERPRES.

Ponderea cotei de piaţă cumulate deţinute de cei mai importanţi 10 jucători este de 63%, ceea ce relevă un grad mediu spre ridicat de concentrare, precizează sursa citată.

Mai mult de jumătate dintre companii (58%) au înregistrat profit net la sfârşitul anului 2019, iar 9% dintre acestea au obţinut un profit mai mare de 20%. De asemenea, 65% au efectuat investiţii în anul 2019, înregistrând un raport Capex/Amortizare supraunitar. 70% dintre companii au 100% datorii orientate pe termen scurt iar aproximativ 49% sunt expuse unui risc ridicat de insolvenţă.

Pe de altă parte, aproximativ 15% dintre companii au înregistrat o pierdere mai mare de -20%.

"Ponderea în totalul cifrei de afaceri a top 10% companii din sector s-a menţinut la un nivel ridicat (88,6% în 2015, în 2019 atingând valoarea de 89%). Astfel, există la nivel de sector o polarizare (prezentă de altfel şi la nivelul economiei): câteva companii mari care generează o pondere ridicată din cifra de afaceri şi multe companii mici care contribuie foarte puţin la veniturile totale", se precizează în comunicat.

Companiile care activează în acest sector au înregistrat o lichiditate curentă de 0,99 pe parcursul anului 2019, capitalul de lucru având un nivel redus, fiind relativ expus unor şocuri negative şi volatilităţii (scăderea veniturilor sau neîncasarea creanţelor). Durata medie de colectare a creanţelor a scăzut de la 24 de zile, nivelul înregistrat în 2015, la 17 zile în 2019, în timp ce media înregistrată la nivel naţional în aceeaşi perioadă a scăzut de la 98 de zile la 89 de zile.

"Bunurile comercializate de companiile din acest sector au o elasticitate mai scăzută la modificările de venituri ale consumatorilor, ceea ce asigură, într-un fel, un trend stabil pentru cifra de afaceri a firmelor active în domeniu. Însă, ar fi indicat ca jucătorii de pe această piaţă să acorde o atenţie mai ridicată structurii de finanţare a activităţilor, în condiţiile în care, la nivel consolidat, lichiditatea curentă pentru 2019 a fost subunitară, mai mult de jumătate din companii au raportat o capitalizare negativă (îndatorare mai mare de 100%), iar conform indicatorului Ciclul de Conversie al banilor cu valoare negativă în 2019, mai mult de jumătate din companii (55%) apelează la creditare din partea furnizorilor", a declarat Nicoleta Marin, Senior Financial Analyst, Coface România.

De asemenea, cea mai mare parte a acţiunilor în instanţă este reprezentată în continuare de executări, acestea crescând de la 275 în 2018 la 316 în 2019.

Potrivit datelor INSSE, categoria socială care a alocat cei mai mulţi bani pe produse alimentare şi băuturi în 2019 este reprezentată de salariaţi, pe primul loc aflându-se regiunea Bucureşti-Ilfov. Agricultorii din regiunea Bucureşti-Ilfov sunt cei mai mari consumatori de astfel de produse pe lună (1.296 lei/lună), la polul opus aflându-se agricultorii din regiunea Nord-Est (422 lei/lună).

"În primele 11 luni ale anului 2020, Comerţul cu amănuntul pentru produsele alimentare şi-a înjumătăţit ritmul de creştere (5,7% în serie ajustată) faţă de evoluţia pe care sectorul a generat-o în 2019. Ţinând cont de contextul specific determinat de pandemie, evoluţia din cursul anului 2020 trebuie citită într-o cheie profund pozitivă, Comerţul cu amănuntul pentru produsele alimentare fiind, alături de Construcţii, sectorul intern cu cea mai robustă evoluţie în termeni de ritm de creştere. Pentru anul în curs (2021), vom urmări cu atenţie variabilele care, în mod tradiţional, modelează dinamica acestui sector, şi anume evoluţia şomajului, evoluţia salariului mediu precum şi a sentimentului consumatorului" a adăugat Bogdan Nichişoiu, Manager Rating, Coface Romania.

Cu peste 70 de ani de experienţă şi cea mai extinsă reţea internaţională de specialişti, Coface este lider în domeniul asigurărilor de credit şi de servicii complementare precum Factoring, Colectare de creanţe, Asigurări Single Risk, Bonding şi Informaţii de afaceri, se mai precizează în comunicat. În 2019, Coface a avut aproximativ 4.250 de angajaţi şi a înregistrat o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de euro. AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 VIDEO Soldați ruși spunând adevărul despre ce se întâmplă cu armata lor în Ucraina

3 VIDEO Frate, nu ți-ai dori să trăiești așa ceva... Ce o fi fost în capul piloților?

4 Urmează bomba acestor alegeri? / AUR nu îndeplinește „o condiție de fond, determinantă” și toate candidaturile ar putea fi respinse!

5 „A fost așa toată durata zborului de patru ore”