Vizitatorul interstelar 'Oumuamua, clasificat de oamenii de ştiinţă drept o cometă

Obiectul roşiatic în formă de ţigară numit 'Oumuamua, observat anul trecut rostogolindu-se prin spaţiu, este o cometă, au anunţat miercuri oamenii de ştiinţă care au rezolvat astfel misterul legat de clasificarea primului corp solid interstelar descoperit în timp ce ne traversa sistemul solar, informează Reuters.

Astronomii au declarat că au examinat îndeaproape traiectoria lui 'Oumuamua, un obiect ceresc de circa 800 de metri lungime, în timp ce trecea cu viteză prin vecinătatea noastră cosmică după ce a fost expulzat, nu se cunoaşte cum, dintr-un sistem stelar îndepărtat.

Cercetătorii au descoperit că acesta deviază uşor de la o traiectoria care ar fi fost explicată prin forţa gravitaţională a Soarelui din cauza a ceea ce pare a fi o subtilă emisie de gaze de la suprafaţa sa, indicativ al unei comete.

'Oumuamua a fost iniţial etichetat ca fiind o cometă însă, pentru că îi lipseşte coada formată din gaze şi praf caracteristică acestor corpuri cereşti, unii oameni de ştiinţă au susţinut că ar putea fi un asteroid.

"Nu prezintă coadă în niciuna dintre imaginile pe care le-am obţinut", a declarat astronomul Marco Micheli de la Centrul de Coordonare al Agenţiei Spaţiale Europene din Italia, cel care a condus studiul publicat în jurnalul Nature.

"Însă, potrivit analizelor noastre, cantitatea de gaze emise necesară pentru a genera această forţă suplimentară ar fi putut fi atât de mică încât să fie invizibilă observaţiilor noastre", a explicat omul de ştiinţă într-un email.

Această "forţă suplimentară" care acţionează asupra traiectoriei obiectului echivalează cu doar 0,1% din forţa de atracţie gravitaţională a Soarelui.

'Oumuamua a fost descoperit în luna octombrie a anului trecut cu ajutorul telescopului Pan-STARRS 1 al Universităţii din Hawaii. Numele său este de origine hawaiiană şi face referire la un mesager sosit de departe.

Viteza sa de deplasare a fost accelerată la trecerea pe lângă Soare, iar în prezent se deplasează cu circa 315.000 kilometri pe oră şi se îndreaptă în afara sistemului solar către constelaţia Pegasus. Luna trecută 'Oumuamua se afla la o distanţă aproximativ egală cu cea dintre Soare şi Jupiter.

Astronomii sunt de părere că şi alţi vizitatori din alte sisteme solare vor fi descoperiţi în timp ce traversează sistemul nostru solar.

"Descoperirea lui 'Oumuamua este o premieră absolută în domeniu şi ne-a oferit prima oportunitate de a studia un obiect care vine din alt sistem stelar şi planetar", a spus Micheli.

"Existenţa acestor obiecte a fost prevăzută, însă a observa în premieră unul dintre ele şi ocazia de a-l studia în detaliu reprezintă o şansă unică de a afla mai multe despre aceste sisteme îndepărtate şi despre modul în care au apărut", a adăugat cercetătorul. AGERPRES