ActiveWatch cere CNA să analizeze emisiunea România TV unde s-a vorbit despre sănătatea lui Băsescu

ActiveWatch cere Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) să analizeze emisiunea "Ediţie Specială" difuzată de România TV miercuri seară, care a avut ca subiect starea de sănătate a preşedintelui Traian Băsescu şi unde s-a afirmat că acesta ar prezenta semnele maladiei Parkinson.

Traian Băsescu (Imagine: Silviu Matei/ Mediafax Foto)

Postul România TV a relatat, miercuri seară, că preşedintele Traian Băsescu ar avea semnele maladiei Parkinson, că ar fi avut două atacuri cerebrale şi că, din acest motiv, ar fi fost internat de mai multe ori, inclusiv în străinătate.

"ActiveWatch, în calitatea sa de organizaţie care apără dreptul la libertatea de exprimare şi informare corectă, vă supune atenţiei şi analizei emisiunea «Ediţie Specială» din data de 15 octombrie 2014, difuzată de postul România TV. Începând cu ora 21.00, postul România TV a anunţat, sub forma unor titluri intermediare, difuzarea unor imagini şi informaţii care ar viza «dezvăluiri-bombă» legate de «incapacitatea de a conduce ţara» în care s-ar afla preşedintele în funcţie, Traian Băsescu", spune Active Watch.

Astfel, potrivit ActiveWatch, titlurile de ilustrare au fost "Imediat, cutremurător", "Dezvăluiri-bombă despre Băsescu", "Situaţie gravă ascunsă poporului", "Incapacitate de a conduce ţara" şi "Dovada, în imagini şoc". Acestea au rulat pe segmentul orar 21.00 - 22.00.

Dezvăluirea şi dezbaterea imaginilor/ informaţiilor privind starea de sănătate a preşedintelui Traian Băsescu au avut loc în intervalele orare 22.00 - 23.00, respectiv 23.00 - 00.00.

În scrisoarea adresată preşedintelui CNA, Laura Georgescu, ActiveWatch aduce la cunoştinţă forului audiovizual o posibilă încălcare a mai multor articole din Decizia 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual. Organizaţia face referire la articolul 31, care prevede că, "în sensul prezentului cod, sunt considerate a fi de interes public justificat orice probleme, fapte sau evenimente care influenţează societatea sau o comunitate, în special cu privire la: a) prevenirea sau probarea săvârşirii unei fapte cu incidenţă penală; b) protejarea sănătăţii sau siguranţei publice; c) semnalarea unor afirmaţii înşelătoare sau a unor cazuri de incompetenţă care afectează publicul", la articolul 32, potrivit căruia " (1) Niciun drept conferit prin lege nu poate fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor. (2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la viaţă privată. (3) Dreptul la propria imagine nu trebuie să împiedice aflarea adevărului în probleme de interes public justificat".

De asemenea, ActiveWatch face referire la articolul 33 din Decizia menţionată, care prevede că "(3) Este interzisă difuzarea de ştiri, dezbateri, anchete sau de reportaje audiovizuale care constituie imixtiuni în viaţa privată şi de familie a persoanei, fără acordul acesteia. (4) Fac excepţie de la prevederile alin. (3) situaţiile în care sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii: a) existenţa unui interes public justificat; b) existenţa unei legături semnificative şi clare între viaţa privată şi de familie a persoanei şi interesul public justificat".

Totodată, organizaţia aduce în atenţia CNA articolul 67, conform căruia, "în exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legatură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii".

Pe tronsonul orar 22.00 - 23.00, în platoul România TV au participat şi contribuit moderatorii Andreea Creţulescu şi Victor Ciutacu, jurnaliştii Corina Drăgotescu şi Val Valcu, candidatul PER la funcţia de preşedinte al României William Brânză, secretarul general al PNL Marian Petrache şi membrul PRL Graţiela Gavrilescu. De asemenea, în intervalul 23.00 - 00.00, în platoul România TV au participat şi contribuit moderatorul Ionela Năstase, candidat PPDD Dan Diaconescu şi comentatorul Niels Schneker.

"Menţionăm că, în ambele segmente, moderatorii şi invitaţii au prezentat şi dezbătut un set imagini video, extrase din patru contexte diferite, în care preşedintele Traian Băsescu ar fi avut gesturi şi un comportament ce indicau o stare de sănătate precară", au afirmat cei de la ActiveWatch.

Organizaţia consideră că, "dincolo de interesul public legitim şi incontestabil care ar putea justifica difuzarea acelor imagini şi informaţii", demersul jurnaliştilor România TV a fost "incomplet, trunchiat şi, pe alocuri, rău-intenţionat".

Din analiza celor două emisiuni dedicate "bolii ascunse" a preşedintelui Traian Basescu, ActiveWatch precizează că reies aspecte care conduc spre concluzia că subiectul promovat de România TV a fost insuficient documentat şi prezentat într-o manieră senzaţionalistă.

ActiveWatch consideră că în cazul supus atenţiei CNA "postul România TV a încălcat în mod voit şi abuziv prevederile legale din domeniul audiovizual, deturnând sensul interesului public justificat".

Sursa: mediafax.ro


Trimite pe WhatsApp

Citește și:

populare
astăzi

1 Mesajul unui învățător bistrițean care l-a cunoscut pe președinte acum 20 de ani

2 Sondaje PSD cu erori mari și facturi uriașe

3 Lista completă a jurnaliștilor și analiștilor care-i vor pune întrebări lui Klaus Iohannis la dezbaterea de ma…

4 Asta e de pușcărie! A explodat prima bombă cu ceas lăsată de PSD! Comisia Europeană a decis că ajutorul de sta…

5 Ce e asta? Astăzi este ziua Olguței, cumva?

recomandări

Te ia DNA: Neculai Ontanu

S-a lansat Milionarul pentru Android! Descarcă din Play Store

Burgeri în cele mai ciudate ipostaze