Genomul stejarului a fost decriptat

O echipă de cercetători francezi a anunțat luni decriptarea genomului unui arbore emblematic pentru Europa, stejarul (Quercus robur), fapt care va permite, printre altele, o mai bună înțelegere a mecanismelor de adaptare ale arborilor la schimbările climaterice, conform AFP.

După trei ani de studii, cercetătorii de la Institutul Național francez pentru Cercetări Agronomice (Institut national de la Recherche agronomique — INRA) și de la Comisariatul pentru Energie Atomică și Energii Alternative (Commissariat a l'énergie atomique et aux énergies alternatives — CEA) au reușit secvențierea genomului de stejar, arbore foarte răspândit în pădurile temperate europene.

"Este vorba de o primă secvențiere genomică a unei specii din genul Quercus, foarte răspândit în emisfera nordică", precizează INRA și CEA într-un comunicat comun.

Oamenii de știință au decriptat ansamblul informației genetice care se află în cele 12 perechi de cromozomi ai stejarului și au anunțat că au identificat funcțiile deținute de 50.000 de gene. Rezultatele preliminare ale acestui studiu au fost publicate în ultimul număr al revistei Molecular Ecology Resources. Peste câteva luni urmează să fie publicate și rezultatele finale ale acestui studiu.

Secvențierea genomului stejarului "constituie o poartă unică de acces spre înțelegerea funcțiilor genelor acestui arbore", conform comunicatului citat. Aceste date sunt importante și pentru studierea altor specii de arbori din aceeași familie, Fagaceae, cum sunt castanul și fagul.

Acest studiu facilitează și identificarea acelor gene implicate în adaptarea la mediu și în relația simbiontă dintre rădăcinile stejarilor și celebrele micelii de trufe.

"Acest proiect reprezintă un progres major în domeniul biologiei, al geneticii și al evoluției acestor arbori", conform comunicatului.

Datele obținute în cadrul acestui studiu sunt puse în mod gratuit la dispoziția comunității științifice, putând fi accesate pe site-ul www.oakgenome.fr. AGERPRES