Alina Mungiu-Pippidi: Cercul VICIOS şi cercul VIRTUOS. Două SCENARII pentru România

Alina Mungiu-Pippidi: Cercul VICIOS şi cercul VIRTUOS. Două SCENARII pentru România

Vorbim mult de Vaslui zilele astea, datorită unui caz banal la ţară, nişte băieţi dotaţi cu o maşină au folosit-o ca să culeagă o fată pe care au făcut-o cu toţi prietenii lor „poştă”, în climatul de îngăduinţă al sătenilor şi chiar al magistraţilor locali. Precedenta ocazie în care Vasluiul s-a mai ridicat la asemenea nivel de faimă a fost cazul Tanacu, de la care au trecut exact zece ani. Monahii de la Mănăstirea Sfânta Treime care au ținut timp de trei zile o fată imobilizată pe o cruce de lemn, și au supus-o unui ritual de exorcizare până la deces au primit pedepse cu închisoarea dar au fost demult eliberaţi condiționat, întorcându-se la viaţa lor veche. În cei zece ani trecuți, regiunea Nord-Est din care face parte Vasluiul a rămas a doua în topul sărăciei din Europa, după vestul Bulgariei, cu reflectarea civilizațională corespunzătoare- în Cațavencii cules de pe aeroport am găsit gluma crudă că peste tot în ruralul românesc se cioplește în lemn sau piatră, numai în Vaslui în carne de om. Partidul social democrat se clasează regulat primul la alegerile din acest judeţul. Conform României curate, pentru fapte de corupție comise în Vaslui au fost condamnate definitiv 26 persoane în perioada 2010-2014, în peste optzeci la sută din cazuri cu suspendare. Jumătate din cazuri au implicat fonduri UE.

Cei zece ani de la cazul Tanacu la cazul Văleni, evident scurși degeaba pentru evoluția moravurilor și statului de drept vasluian, au adus evoluții în alte județe românești? Să luăm de exemplu Caraşul, în ceva mai bogata regiune Vest: de şapte ani nu e rezolvată asasinarea unui consilier local care investiga pe hoţii de lemne. Acolo au condus şi conduc democraţii familiei Frunzăverde şi gaşca lor locală. Sau luați Buzăul, cândva primul în topul autoritarismului (mai bun un sistem politic cu un singur partid pe vremea tezei mele de doctorat, Românii după ”89 în 1995) unde vechii liberali au reuşit să se ridice la vârf o vreme, doar ca să ducă pe culmi mita stupidă, împărțită prin contract, sau luați Prahova, unde PSD a arătat că poate fi și în fruntea bogaților, nu doar a săracilor. Povestea e peste tot aceeași. Zece ani care nu au schimbat nimic. Sau, dacă îi traducem în fonduri pre-structurale şi structurale destinate ridicării nivelului acestor regiuni, vedem nu zece ani de dezvoltare, ci zece ani de prăduire. Fondurile astea au fost concepute ca să scoată Vasluiul și Buzăul din lumea a treia, să curețe Prahova de fierul vechi și cauciucul care zace prin albie, să protejeze pădurile din Caraș. Fie nu s-au chelltuit, că erau prea cu restricții, fie au fost taxate rău de paraîndărăt, comisionul recuperat de partidele corupte prin firme favorite. Fapt e că țara nu s-a mișcat defel- la marginea Bucureștiului, care este peste media de venit a regiunilor UE deja pasc mieii printre gunoaie în periferia ilfoveană iar în noaptea de înviere se aprind focuri pe marginea bălților ca să încălzească morții- un obicei pre-creștin. Filmat de mine anul acesta în multiple locații.

Dacă eu cred că se poate totuși face ceva pentru țara săracă, demoralizată și plină de prădători pe care o văd așa de puțin schimbată față de tinerețea mea din anii optzeci sub Ceaușescu e pentru că mă uit mereu la acel grafic al meu care prognozează ce nivel de guvernare ai în funcție de nivelul de dezvoltare umană la care ai ajuns. 56 la sută din estimări sunt corecte- asta face relația semnificativă, dar tot asta înseamnă că 44 la sută din cazuri se comportă altfel decît te-ai aștepta, sînt fie mai bine, fie mai rău decît ar prezice nivelul lor de dezvoltare. Țările care performează mai bine, fie că sunt performeri istorici, ca Danemarca, fie că sunt performeri recenți, precum Cape Verde, le-am studiat în ultimii ani pe toate. Țările care sunt sub nivel, ca Rusia, China, Zimbabwe sau Venezuela, de asemenea le știu. Din cele în care nu am lucrat pentru vreo agenție de dezvoltare (ca Venezuela) am studenți, și am condus deja destule cercetări. Toate acestea m-au convins că dincolo de fatalități, liderii, grupurile de oameni care vor alte reguli ale jocului, coalițiile binelui contează, ele explică cele peste douăzeci de excepții pozitive pe care le găsesc, tot așa cum oamenii particular de răi, dar care reușesc să coalizeze răul, le explică pe cele negative.

Ei bine, România și Bulgaria sunt exact unde te aștepți să le găsești. E normal: au săteni care trăiesc în preistorie, capitaliștii de succes sunt cei care nu au plătit niciodatî taxe și liderii au ajuns în politică pentru că asta e calea cea mai sigură și scurtă de ascensiune socială (nu e așa în țările avansate, unde afacerile sau anumite profesiuni sunt cele aduc succesul în viață). Dar asta nu e o condamnare, dimpotrivă- așa cum am strecurat țara în UE fără ca ea să merite, pentru că niște oameni strategici s-au aliat la momentul potrivit, și populația, așa amărâtă cum e ea, a vrut asta clar și ferm, tot așa și acum țările astea se pot schimba. Iată cum arată, în doar câțiva pași rudimentari, cele două scenarii, cel vicios, în care tranziția noastră se zbate de 25 de ani, și cel virtuos, în care câteva măsuri pozitive declanșează lanțul care aduce dezvoltarea pe care o dorim. O să le pun în opoziție, fără comentarii.

Balanța fiscală realizată cu trudă și chiar sacrificiu se va dezechilibra din nou prin reintroducerea privilegiilor pentru sutele de mii de pensionari din instituțiile de forță, armată și poliție, ca pensii speciale, și reintroducerea în general a arbitrariului în partea de salarizare și pensii a bugetului (Propunere Gabi Oprea, promulgată de Klaus Iohannis în schimbul aprobării lui MRU la SIE). Va fi primul lucru la care va trebui să renunțăm când vom negocia intrarea în euro și vom prinde Grecia din urmă.

Cum în afară de FMI și de mine mai există forțe ale raționalității, legea va fi revocată de Curtea Constituțională după ce un sindicat al profesorilor o va ataca în instanță, argumentând caracterul ei discriminativ față de categoriile nemilitare (medici, profesori).

Fiscul revigorat va continua să ceară numai la comandă și ocazional execuția datornicilor din opoziție, de genul TVR, sau privați.

Finanțele vor executa fără discriminare companiile private și cele publice care nu își plătesc datoriile, mai ales la CAS, în cap cu eternul campion, Regia Autonomă a Huilei, a cărei persistență în top timp de 20 de ani arată că România nu a făcut niciodată reforma structurală. Prin executarea silită a companiilor de stat bugetul Sănătății se va revigora subit.

Regiile autonome vor continua să ne tragă în jos în topul Doing Business, cu cele mai mari costuri de tranzacție la gaz și electricitate (incluzînd șpaga) sau costuri ecologice (Romsilva).

O să ne controlăm monopolurile la sînge și eventual o să le și spargem sau schimba din nou managementul și/sau proprietarul, pentru a obține niște standarde de calitate la prețuri acceptabile și a lichida cu secoarele privilegiate din economie. Vilele de protocol ale Romsilva vor deveni tabere pentru copiii cu note bune.

În timp ce se vor acuza unul pe altul, partidele principale vor continua să fie la fel de iresponsabile fiscal, dublând alocații, susținând pensii privilegate și susținând aceleași măsuri pe care le demască la adversarii politici.

Partidele concurente în alegeri vor prezenta Consiliului Fiscal programe atât de concrete și o filosofie bugetară așa de clară încât Consiliul va putea oferi o evaluare precisă a cât de finanțabile sunt programele concurenților în alegeri și cu ce cost suplimentar pentru votanți, conform acestui model australian pe care îl vedeți aici.

Nu se va face nici un fel de plan de dezvoltare în detaliu integrînd fondurile europene cu cele naționale (aditivitate, principiu existent, dar nerespectat) nici pe cinci ani cât e un ciclu de finanțare european, nici pe zece cât a promis președintele Iohannis, decât poate de domnii Dragnea Teleorman și Petrache Ilfov, cu binecuvântarea Academiei Române, ca și la planul precedent de regionalizare. Încă un ciclu de finanțare europeană specială dedicată Vasluiului sau Buzăului se va scurge astfel în nisip lăsând neatins esențialul pe baza actualelor programări și proceduri, banii rămânând fie necheltuiți, fie fiind dirijați politic în locuri cu mic impact de transformare ca și până acum. Dacă s-ar face ar dispărea toate alocațiile clientelare deci ar fi atinse direct interesele baronului Frunzăverde și alții ca el, care l-au sprijinit pe Klaus Iohannis.

La inițiativa președintelui Klaus Iohannis un plan de dezvoltare național pe cinci ani plus, în care e prins și Văleni/Vaslui, va fi adoptat de partide prin consens și renegociat cu Comisia Europeană ca o supra integrare (și corecție) a planurilor disparate actuale, rezultate din două decenii de incapacitate de a ne informa, colecta date și plănui în mod obiectiv pentru dezvoltarea noastră. Planul va fi rezultatul unei mari consultări naționale patronate de șeful statului și al muncii dedicate – voluntare- a catedrelor și institutelor publice și private de statistică și dezvoltare regională, într-un efort național care se va solda pentru prima dată cu dezvoltarea unei comunități profesionale în domeniul dezvoltării. Dat fiind că orice fel de investiții vor fi cuprinse în acest plan cheltuiala clientelară pe patinoare va dispărea.

Jumătate de miliard de euro dedicat reformei administrative (PODCA) se va cheltui fără a modifica esențialul în materie de recrutare, pregătire, evaluare, recompensare materială și promovare a funcționarilor publici din România, dat fiind că interesele politice se opun unui sistem pe bază de merit și existenței unui corp funcționăresc autonom față de factorul politic și alte interese private.

O largă alianță de sindicate din sectorul public, facultăți de administrație, societate civilă și oameni politici vor iniția un manifest pentru desființarea instituției informale numită politizarea serviciului public care a dus la prăbușirea capacității noastre administrative și o revizuire a legislației pentru crearea în fine a unui sistem pe bază de merit în administrația românească.

Persoanele care ocupă funcții strategice pentru cheltuirea fondurilor europene sau eradicarea corupției (șef vamă, control, Agenția Națională de Integritate) vor contiua să fie recrutate fără nici un fel de competiție reală, din oamenii de casă ai politicienilor sau agenți acoperiți, cu rezultate pe măsura dipomei lor cumpărată la fabricile autohtone particulare. Se va legifera în fine formal că pentru a lucra în sectoarele cu adevărat lucrative, ca ASF, apartenența la fosta securitate direct sau a familiei e obligatorie.

Prin consens între forțele politice și cu ajutorul Comisiei Europene vom aduce în fruntea diferitelor programe operaționale sau zone strategice pentru Schengen (integritate, vămi, frontieră, spălarea banilor) independenți români sau europeni de pe piața internațională (pensionari de la Interne olandezi, germani), pentru a da un semnal clar de competență și independență politică. Aceste persoane nu vor fi recrutate pe post de consilier, ci cu puterea executivă totală și contract de a crește capacitatea sectoarelor respective.

Nici un fel de reformă administrativă nu va încerca să impună standardele și să prevină corupția, astfel că după câțiva ani vom decreta că DNA își pierde vremea și mai bine îi închidem, că, uite, arestează de cinci ani și corupția tot înflorește. Atenția se va muta pe reforma pușcăriilor pline de corupți, ca să îi scoatem mai devreme de acolo și să îi transformăm în lideri de opinie. Becali, Cristoiu și Roșca Stănescu vor fonda împreună o universitate unde se va preda despre abuzurile politice ale binomului DNA-SRI în al doilea deceniu al acestui secol.

Reforme pe sector de genul celor care au făcut din Otopeni din cel mai corupt aeroport din lume cel mai rapid și ieftin când vine vorba de transport (niște automate de emis comenzi la taxi cu un software elementar) vor fi introduse peste tot. Școlile vor posta bugetul lor pe uși, ca să știe părinții pe ce se duc banii și unde e nevoie să suplimenteze. O comisie independentă de experți pentru calitatea lucrărilor de infrastructră publică va valida- sau nu- prețurile și calitatea lucrărilor. Eliberată de presiune, DNA se va ocupa în fine doar de marea corupție.

După 2016 vom realege o majoritate de prădători în Parlament care vor trece oficial în descrierea slujbei Ministrului Justiției că treaba lui e să îi protejeze pe ei de DNA.

Mandatul procurorului șef al DNA va crește la șase ani prin propunere PNL în prima legislatură de după viitoarele alegeri, ca să nu se suprapună cu cele politice, procurorii șefi vor fi finalmente numiți de șeful statului ca urmarea unui concurs deschis și cu o prezentare publică integral organizat de CSM, iar bugetul instituției va crește semnificativ.

Nu vom afla numele miniștrilor alternativi la cei actuali, pentru că ne-am speria dacă i-am ști, și după un prim ministru pus acolo de baroni, dar care măcar era sus pe scara de IQ vor urma unii puși de servicii, sau cărora li s-a cumpărat locul de către mediul de afaceri, dar care nu ar putea rezolva o problemă de nivelul clasei a noua și tocmi de aceea au câștigat procesul de selecție. Fiecare va mai face câte un pas mic din cei promiși de președintele Klaus Iohannis.

Guvernul Ponta va schimba pe secretarul de stat care a spus la Comisia Europeană că s-ar declanșa un incident diplomatic dacă recomandările mele de bună guvernare ar fi urmate. PNL va anunța un viitor guvern cu nume strălucitoare, fără diplome de la universități private românești, și fără participare la guverne precedente unde a devenit clar că paradăndăratul era regula jocului, ca să motiveze lumea să dea jos guvernul Ponta.

Românii vor continua să aleagă răul cel mai mic dintre două partide mari decimate de DNA și care au rezolvat problema reprezentativității aducând în locul celor băgați la pușcărie oameni din familie, în care poți avea încredere că le vor da înapoi locul după ce își servesc datoria față de societate.

Partidele mari vor trece de la câteva mii de membri la sute de mii de membri după ce la localele din 2016 românii le vor da o lecție, ca în Spania, alegînd în toate orașele mari primari independenți din localnicii care chiar au făcut ceva pentru oraș când au avut ocazia.

Românii vor continua să publice două best selleuri pe an despre excepționalitatea țării lor complet banale și aliniate la nivel de guvernanță cu Burkina Faso (dar un pic mai prost), fără referințe sau argumente, dar abundînd de cuvinte ca destin, popor, istorie care vor fi mult citate la coafor și emisiunile pe Radio Cultural.

Se vor introduce criterii de evaluare în învățământul superior și cercetare, referenți anonimi pentru publicațiile științifice, autopublicarea de ONGuri sau edituri de buzunar va fi considerată nulă, și jumătate din universitățile ca Reșița, institute de cercetare sau secțiile Academiei unde contribuția cumulată a membrilor nu duce la un index Hirsch de zece se vor închide,

.......

Inginerul electrician Cristian Mirescu își va schimba a treia oare prenumele ca să continue să păstorească subiectele la balacalaureat și evaluarea națională sub al douăzecelea ministru de paie al educației, și numărul românilor care nu înțeleg românește va rămâne enorm în testele PISA și viața reală.

Prin consens între partidele mari se va liberaliza programa în domeniul educației, se vor elimina formele de testare desuetă, se vor elimina monopulurile celor care fac manuale și subiecte și au adus sute de mii de copii la analfabetism ca să prospere industria de meditații.

Președintele Klaus Iogannis se va plictisi să lucreze doar cu doctoranzi ai generalului Misha Ionescu precum Dan Mihalache și va accepta vasalitatea reînnoită a lui Liviu Dragnea, singurul om care înțelege reforma profundă a administrației românești. Mihalache și Dragnea vor reforma România cum au fost învățați la școala de cadre de bază de nivelul doi, asigurîndu-se că președintele e direct implicat, de exemplu în renovarea vilelor de la Neptun sau Scroviștea, presupunând că Băsescu o va elibera vreodată pe cea din urmă.

Șeful statului își va aminti că a fost votat că mergea cu bicicleta și o va mai scoate și între campanii, că îi place să meargă cu ea și nu e doar o amintire din trecutul sărac când el nu avea șapte case și dna Iohannis patru designeri vestimentari. O să își amintească și de timpurile cînd era inspector școlar și recruta oameni care știau carte și o să ceară lista românilor absolvenți de prin marile universități internaționale, și nu ca să le solicite donații pentru viitoarea campanie prezidențială.

Sunt convinsă că mai puteți și dvs completa cercurile astea. Vă rog să o faceți.


Citește și:

populare
astăzi

1 Așa se scrie istoria, oameni buni, din lucruri mărunte și neștiute...

2 Document secret rusesc obținut de Washington Post

3 Misterioasa navă iraniană care s-a întors ieri, subit, după trei ani, acasă

4 Ucraina a încălcat „linia roșie nucleară” a Rusiei? / Culisele unui atac ucrainean asupra unei ținte-cheie din Rusia

5 Foarte interesante amănunte...