Accident rutier fatal la numai 6 km/h. Povestea incredibilă a primelor incidente în trafic

Accident rutier fatal la numai 6 km/h. Povestea incredibilă a primelor incidente în trafic

Primele accidente rutiere din istorie arată cât de periculoase sunt autovehiculele scăpate de sub control chiar și la viteze foarte mici. Deși primele automobile circulau cu doar 10 kilometri la oră, viteză maximă, numărul fatalităților era consistent.

Mașină cu aburi secolul al XIX lea FOTO theatlantic.com

Mașină cu aburi secolul al XIX lea FOTO theatlantic.com

Odată cu apariția automobilului și a primelor vehicule autopropulsate a apărut o nouă cauză de deces la nivel mondial. În lumea contemporană, 1.35 de milioane de oameni sunt uciși în accidente rutiere la nivel mondial, ceea ce indică că un vehicul autopropulsat nu este o joacă și necesită o responsabilitate deosebită. Primele accidente rutiere din istorie arată că nu neapărat caii putere ucid în ecuația om-mașină, ci mai degrabă neatenția, proasta exploatare a autovehicului și inadaptarea la condițiile de drum. De exemplu, primii oameni morți în accidente rutiere au fost uciși de mașinării care nu mergeau cu mai mult de 10 kilometri la oră.

Naturalista care a devenit prima victimă din istoria accidentelor rutiere

Pe 31 august 1869, undeva în apropiere de Birr, un oraș irlandez din comitatul Offlay (pe atunci purta numele de Parsonstown), o celebră naturalistă irlandeză, Mary Ward, ieșea la plimbare cu mașina împreună cu soțul, Henry Ward, un aristocrat local. În anul 1869 nu putem vorbi decât de o plimbare cu mașina cu aburi, un automobil ale cărui roți erau acționate cu ajutorul unui motor cu abur. Aceste automobile , o inovație tehnică a epocii, arătau mai degrabă ca niște căruțe de dimensiuni mari, cu roți bine ghintuite cu fier și un cazan mare în spatele banchetei pe care stăteau pasagerii din spate. Era condusă cu ajutorul unei manșe care stabilea încotro o lua mașina.

Evident, nu exista cutie de viteze iar mașina circula cu maxim 6 kilometri la oră. Vehiculul pe aburi în care s-au urcat în ziua de 31 august soții Ward era o mașină cu aburi construite de frații Parson, tineri aristocrați pasionați de tehnologie și motoare. De altfel, unul dintre ei, Charles Algernon Parson, avea să devină un pionier al turbinelor cu abur. În vehicul s-au urcat frații Parson, pe locurile din spate, alături de tutorele lor, Richard Biggs. În față, stăteau Mary Ward și soțul ei care conducea. Plimbarea a avut loc pe drumurile de țară de pe lângă Birr. Deși existau denivelări, nimeni nu-și făcea griji, autovehiculul era solid. Și nici nu mergea cu mai mult de 6 kilometri la oră. Ce s-ar fi putut întâmpla? Ei bine s-a întâmplat.

La o curbă, mașinăria a trecut peste o denivelare, iar Mary Ward, prinsă într-o discuție, nu s-a ținut bine și a căzut direct sub roți. Roțile grele ghintuite cu fier au trecut peste gâtul femeii, iar ea a murit aproape instantaneu în urma unei fracturi cervicale, devenind astfel prima victimă a unui accident rutier din istorie. Familia lui Ward construise vehiculul ca pe o curiozitate sau o „jucărie”, tipică epocii în care automobilele erau experimente artizanale. Nimeni nu se așteptase la o asemenea tragedie. Mary Ward avea la momentul decesului doar 42 de ani, era mama a opt copii și un om de știință foarte apreciat, într-o epocă în care femeile nu erau acceptate în mediul academic. A fost una dintre cele trei femei (singurele) de pe lista de corespondență a Societății Astronomice Regale din Marea Britanie.

Primul pieton ucis de un autovehicul

Dacă Mary Ward a fost, oficial, prima victimă a unui accident rutier, tot o irlandeză a intrat în istoria macabră a morților produse de autovehicule. Este vorba despre primul pieton din istorie ucis de un automobil. Incidentul a avut loc în anul 1896, în Londra, tot în luna august. Bridget Driscoll, o doamnă respectabilă de origine irlandeză care locuia în Croydon, un orășel din sudul Londrei, venise în capitala Marii Britanii pentru a participa la un eveniment religios. În ziua fatidică se afla în compania fiicei sale adolescente, May, dar și a prietenei sale Elisabeth Murphy. Tocmai traversa Dolphin Terrace, în curtea Crystal Palace din Londra, când a fost lovită de șoferul unei mașini aparținând „Companiei Anglo-Franceze de Transport cu Motor”. Era un automobil publicitar. De vină a fost șoferul, spun martorii, care conducea „într-un ritm nesăbuit, de fapt, ca o mașină de pompieri”. Mașina nu prindea mai mult de 13 km/h și se pare că în momentul impactului avea chiar 7,2 km/h. Cert este că impactul a fost fatal pentru Bridget Driscoll, care a murit aproape pe loc.

Primul accident rutier din istorie

Primul accident rutier din istorie, din fericire fără victime, a avut loc în 1771, atunci când inventatorul francez Nicolas-Joseph Cugnot își testa „trăsura cu aburi” la Paris. La un moment dat a pierdut controlul și s-a izbit de un zid de piatră. Această coliziune minoră care a dărâmat o parte dintr-un zid al Arsenalului din Paris este adesea citată ca primul accident auto înregistrat din istorie. Conform rapoartelor ulterioare, vehiculul greu cu trei roți al lui Cugnot s-a împins înainte pe neașteptate, ilustrând cât de instabile puteau fi primele modele. Nu au fost raportate răni grave, deși legenda spune că Cugnot a fost arestat pentru conducere imprudentă, ceea ce îl face, probabil, prima persoană acuzată vreodată de un accident rutier. Acest incident din 1771 a fost, în esență, un accident rutier cu viteză mică, dar a dovedit că până și cele mai vechi mașini puteau fi periculoase dacă erau date pe mâna unor persoane care nu le puteau stăpâni.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Imagini cu Jennifer Lopez, cazată la un hotel de lux din București: incident la ușa rotativă. Artista și-a dorit să cânte în fața Casei Poporului

2 VIDEO Bizar accident / Atenție, imagini care vă pot afecta emoțional!

3 Mister deslușit. S-a aflat cine este femeia cu care Felix Baumgartner a petrecut cu 4 zile înainte să moară

4 ALERTĂ Bolojan i-ar fi cerut lui Anastasiu să demisioneze, dar acesta a refuzat

5 Tudor Chirilă intervine dur în scandalul Anastasiu: O imensă palmă pe obrazul tuturor celor care nu au dat șpagă