
ALERTĂ A obosit Umbrărescu?/UMB cere rezilierea unui contract de 1,2 miliarde de euro, unul dintre cele mai mari contracte semnate pentru autostrăzi în România
Asocierea de constructori condusă de UMB, compania omului de afaceri român Dorinel Umbrărescu, a solicitat rezilierea unui contract recent semnat pentru un tronson montan de pe Autostrada „Unirii” A8, potrivit surselor HotNews.
Asocierea UMB – Euro Asfalt (Bosnia) a semnat în martie un contract de 6,14 miliarde de lei (circa 1,2 miliarde de euro) pentru proiectarea și execuția celor 38 de kiloemtri ai lotului 2A Ditrău-Grințieș din autostrada A8.
UMB a transmis vineri către Compania Națională de Investiții Rutiere o solicitare de reziliere a contractului, au precizat pentru HotNews.ro surse oficiale.
Constructorul motivează cererea printr-o solicitare de a plăti o mai mică garanție de bune lucrări decât cea stipulată în documentele scoase la licitație, potrivit surselor HotNews.
Mai exact, constructorul ar dori să depună o garanție de bună execuție de 0,5% din valoarea totală a contractului, față de 1,5%, cum apare în documentația scoasă la licitație și pe care acesta a câștigat procedura competitivă.
Solicitarea constructorului a fost respinsă de CNIR, astfel că UMB a transmis Companiei cererea de reziliere a contractului. De precizat că rezilierea contractului poate fi făcută doar de către CNIR în această etapă.
Situația de acum vine la doar două săptămâni după ce în presă au apărut informații preluate de pe grupuri de discuție de pe Facebook în care se vehicula cum că UMB oprește lucrările pe unele șantiere din cauza unor blocaje financiare.
Autoritățile au ieșit imediat și au reclamat că știrea e falsă, că programul de lucru al UMB este unul atipic – se lucrează trei săptămâni legate, apoi una e pauză, și că în teren constructorul e mobilizat cu peste 7000 de oameni. UMB nu a răspuns solicitărilor de a explica situația.
Contractul este pentru proiectarea și execuția lotului 2A Ditrău-Grințieș, cel mai lung lot al Autostrăzii „Unirii”-A8, un contract de 6,14 miliarde de lei (fără TVA), adică aproape 1,2 miliarde de lei a fost semnat în luna martie cu Asocierea SA&PE CONSTRUCT (LIDER)-TEHNOSTRADE S.R.L.-EURO ASFALT D.O.O-SPEDITION UMB.
Odată semnat a devenit cel mai scump contract pentru un lot de autostradă din România. Precedentul record fusese stabilit de Secțiunea 3 din A1 Sibiu – Pitești (37,4 km), unde contractul semnat este de 5,3 miliarde de lei, adică circa 1,06 miliarde de euro. Ulterior, recordul a fost preluat de tronsonul din Autostrada Transilvania ce conține tunelul Meseș – 1,32 miliarde euro.
SA&PE Construct, Tehnostrade și Spedition UMB sunt toate firme parte din grupul UMB al omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, unul dintre cei mai activi constructori de drumuri din țară.
Lotul Ditrău – Grințieș are o lungime de 37,9 kilometri și trece prin județele Harghita și Neamț.
Asocierea formată din constructori din România și Bosnia – Herțegovina are termen de 54 de luni, din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni durata de execuție.
Cu alte cuvinte, dacă ordinul de începere va fi dat în prima jumătate a acestui an, proiectarea ar trebuie să fie gata în vara-toamna 2026, iar construcția autostrăzii propriu-zise va trebui terminată la final de 2029 sau început de 2030.
VIDEO – Pe unde va trece cel mai lung lot montan din A8:
19 tuneluri, 63 de viaducte
Proiectul lotului 2A Ditrău-Grințieș are o o complexitate tehnică ridicată pentru că include lucrări majore de artă (poduri, pasaje, viaducte, tuneluri):
- 19 tuneluri
- 63 de poduri și viaducte
Lungimea totală a tunelurilor și a viaductelor (21 km) reprezintă 57% din lungimea întregului lot.
Pe traseul lotului 2A este prevăzut un nod rutier la Ditrău (conexiune cu DN 12 în jud. Harghita), iar la Est, în județul Neamț, conexiune cu Lotul 2 B Grințieș -Pipirig, o descărcare provizorie pentru a asigura funcționarea independentă a acestui lot.
Stadiul tuturor tronsoanelor de pe Autostrada „Unirii” A8
Autostrada A8 are în total 11 tronsoane, în diferite stadii de implementare, iar la acest moment doar două sunt în lucru.
Tronsonul A8 de la Târgu Mureș la Miercurea Nirajului (24,4 km) este în prezent în faza de construire: firma din Turcia Nurol a semnat contractul în primăvara lui 2024, cu termen de finalizare sfârșitul anului 2026.
Mai departe, de la Sărățeni până la Pipirig (județul Neamț), A8 a fost împărțită în patru loturi montane, toate fiind scoase la licitație, iar unele deja contractate.
Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig de pe Autostrada Unirii A 8 are o lungime de 116 kilometri și include patru loturi :
- Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km.) – Contract atribuit UMB (1 mld euro)
- Lotul 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km.)
- Lotul 2 A Ditrău-Grințieș (37,9 km.) – Contract de 1,2 mld euro semnat cu UMB .
- Lotul 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km.)
Pe traseul celor patru loturi din județele Mureș, Harghita și Neamț, sunt prevăzute 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.
Termenele de realizare sunt de 54 luni (14 luni proiectare și 40 luni execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, iar pentru Lotul 1 D, de 34 de luni (10 luni proiectare și 24 execuție).
Mai departe, de la Pipirig la Leghin (19,3km), contractul a fost semnat în luna ianuarie pentru jumătate de miliard de euro, tot cu UMB.
Pentru tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), în lungime de aproape 30 de km, contractul tot cu UMB a fost semnat la finalul lunii septembrie 2023, iar anul acesta au demarat primele lucrări.
De la Moțca (DN2) la Târgu Frumos a fost lansată licitația în ianuarie pentru un lot de 27 de km, estimat să coste circa 1,2 miliarde de euro.
Următorul tronson, Tg Frumos – Lețcani (la vest de Iași), a fost și el scos la licitație în februarie: 1 miliard de euro, pentru aproape 29 de kilometri de autostradă și 13 kilometri de drum de legătură.
Ultimul tronson, care va ocoli Iașiul și va ajunge la granița cu Republica Moldova până la noul Pod peste Prut de la Ungheni, a fost scos și el la licitație: 1,8 miliarde de euro pentru 33 de kilometri de autostradă cu opt tuneluri și trei noduri rutiere.