ANI critică o inițiativă din Senat pentru modificarea regimului declarațiilor de avere în mai multe instituții publice

Agenția Națională de Integritate a criticat o inițiativă legislativă depusă la Comisia Juridică din Senat, prin care se aduc modificări regimului de depunere, evaluare și anonimizare a declarațiilor de avere și de interese din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională.

Potrivit unui comunicat de presă al ANI , în cadrul ședinței de săptămâna trecută a Comisiei Juridice a Senatului au fost propuse o serie de amendamente la Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice (L835/2022), care vor avea ca efect imediat introducerea unui regim special de integritate pentru "personalul din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională pentru care, potrivit statutului ori prin natura atribuţiilor de serviciu apartenenţa la aceste instituţii reprezintă informaţii clasificate ori confidenţiale/nedestinate publicităţii ori prin a căror diseminare neautorizată se pot prejudicia ordinea publică, securitatea naţională, apărarea ţării, interesele persoanelor de drept public deţinătoare, rezultatul misiunilor specifice, ori se pot dezvălui surse confidenţiale, se pot pune în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma misiunilor specifice".

Sursa citată arată că amendamentele nu precizează explicit care sunt aceste categorii de personal din cadrul instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională pentru care se aplică această excepție.

„Potrivit modificărilor propuse, persoanele care ar urma să facă parte din aceste categorii vor fi stabilite prin norme interne ale instituției, aspect ce contravine în mod grav normelor constituționale și de tehnică legislativă. Pe de altă parte, în secțiunea aferentă motivării amendamentelor, autorul acestora face referire la o anumită categorie de personal cărora li s-ar aplica această excepție, și anume la „structurile specializate ale MAI în domeniul ordinii publice și securității naționale””, se arată în comunicatul de presă transmis de ANI.

Agenția Națională de Integritate susține că amendamentele propuse vor crea următoarele efecte: încălcarea principiului transparenței în exercitarea funcțiilor publice, ingerințe în activitatea de evaluare și încălcarea independenței operaționale și încălcarea principiului repartizării aleatorii a dosarelor.

„Declarațiile de avere și de interese depuse de către aceste persoane nu vor mai fi publice, ci vor trebui păstrate „în locuri special amenajate, în condiții în care să asigure confidențialitatea”. Persoanele menționate anterior ar urma să depună declarații de avere și de interese strict în cadrul instituției unde își desfășoară activitatea, eliminând atribuția persoanei responsabile de a le transmite Agenției, cum de altfel este cazul începând cu anul 2007, astfel că ANI nu va mai putea primi și gestiona declarații pentru aceste categorii de persoane”, se arată în comunicat.

De asemenea, ANI susține că „declarațiile de avere și de interese ale persoanelor vizate de amendamente vor putea fi accesate de inspectori de integritate special desemnați și doar la sediul instituției din care face parte persoana evaluată”.

„Adoptarea acestor amendamente ar duce la afectarea și întârzierea activității de evaluare în cele peste 380 de dosare aflate în prezent pe rolul Agenției, și a altor câteva zeci aflate pe rolul instanțelor de judecată, dosare care vizează persoane care ar putea face parte din categoriile invocate în amendamentele Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări”, indică sursa citată.

Sursa: adevarul.ro

populare
astăzi