„Asteroidul nu a ucis toți dinozaurii dintr-o dată”. Ce a dus la dispariția dinozaurilor, conform oamenilor de știință

Dispariția dinozaurilor a fost, de-a lungul timpului, pusă pe seama incendiilor de pădure sau erupțiilor vulcanice, însă extincția ar fi fost cauzată, de fapt, de praf. Cel puțin asta reiese din simulările computerizate privind consecințele impactului asteroidului care a remodelat viața pe Pământ în urmă cu 66 de milioane de ani, relatează The Guardian.

Praful fin ar fi putut rămâne în atmosferă timp de până la 15 ani. Foto: Arhivă

Acest praf ar fi blocat razele soarelui într-o asemenea măsură încât procesul de fotosinteză al plantelor nu a mai avut loc timp de aproape doi ani după aceea.

În revista Nature Geoscience, oamenii de știință belgieni spun că nu s-a pus prea mult accent pe efectul pe care l-ar fi avut trilioane de tone de praf, rezultate în urma acestui eveniment violent.

Pentru a cerceta mai îndeaproape rolul jucat de diverși factori, cercetătorii au efectuat simulări privind clima din acea perioadă, având în vedere măsurătorile de particule fine colectate dintr-un sit din Dakota de Nord, unde s-a depus un strat de praf rezultat în urma impactului asteroidului Chicxulub.

Praful fin ar fi putut rămâne în atmosferă timp de până la 15 ani, iar cercetătorii au sugerat că este posibil ca planeta să se fi răcit cu până la 15 grade Celsius.

Praful de silicat a reprezentat, conform simulărilor, „cel mai eficient agent de blocare a fotosintezei", a adăugat Philippe Claeys, geolog și coautor al studiului.

Potrivit simulărilor computerizate, ar fi durat doi ani pentru ca fotosinteza să fie reluată.

Steve Brusatte, profesor de paleontologie la Universitatea din Edinburgh, care nu a participat la studiul menționat, a calificat asteroidul care a dus la dispariția dinozaurilor drept „apocaliptic".

„A fost cel mai mare asteroid care a lovit Pământul în ultima jumătate de miliard de ani, iar impactul a fost echivalent cu explozia a peste un miliard de bombe nucleare la un loc. Dar nu asta a ucis cu adevărat dinozaurii și cele 75% din celelalte specii care au dispărut.

Ceea ce le-a adus sfârșitul a fost ceea ce s-a întâmplat după aceea, când praful și resturile de la impactul asteroidului au intrat în atmosferă și au blocat razele soarelui. Pământul s-a întunecat și s-a răcit timp de câțiva ani. Asteroidul nu a ucis toți dinozaurii dintr-o dată, ci a fost un ucigaș ascuns”, a afirmat Brusatte.