Asteroidul Ryugu este surprinzător de tânăr, conform datelor JAXA

Asteroidul Ryugu, bogat în carbon şi studiat în cadrul unei misiuni a Agenţiei spaţiale nipone JAXA, este surprinzător de tânăr, formându-se probabil în urmă cu nu mai mult de 10 milioane de ani, conform unui nou studiu publicat joi în revista Science, transmite Space.com .

Un proiectil tras de sonda niponă Hayabusa-2 asupra asteroidului face lumină asupra structurii celui mai comun tip de asteroizi din Sistemul Solar, asteroizii bogaţi în carbon, denumiţi şi asteroizi de tip C.

Acest tip de asteroizi reprezintă aproximativ două treimi din asteroizii cunoscuţi. Studii anterioare au sugerat că aceşti asteroizi ar fi relicve ale Sistemului Solar timpuriu care conţin materia primordială din nebuloasa din care s-a aprins Soarele şi s-au format ulterior planetele, printre care şi Pământul, în urmă cu 4,6 miliarde de ani. Din acest motiv, studierea asteroizilor bogaţi în carbon este esenţială pentru înţelegerea procesului de formare a planetelor.

Pentru a studia acest tip de asteroizi, JAXA a trimis în misiune sonda Hayabusa-2 spre asteroidul Ryugu, un obiect cu diametrul de aproximativ 850 de metri aflat în apropierea relativă a Pământului şi, totodată, unul dintre cele mai întunecate obiecte din Sistemul Solar. Numele acestui asteroid, care înseamnă "palatul dragonului", se referă la un misterios castel subacvatic din mitologia japoneză.

În 2018 sonda Hayabusa-2 a ajuns la Ryugu pentru a-l studia de pe o orbită din apropiere şi pentru a trimite mai multe rovere autonome pe suprafaţa asteroidului. Astfel oamenii de ştiinţă au aflat că Ryugu are o densitate foarte mică şi este foarte poros, aproximativ 50% din acest asteroid fiind reprezentat de spaţii goale.

Pentru a afla mai multe despre compoziţia chimică a lui Ryugu, Hayabusa-2 a tras un proiectil de 2 kilograme, din cupru, puţin mai mare decât o minge de tenis, drept în asteroid, cu viteza de 7.200 km/h. Impactul a produs un crater şi a ejectat pe orbita asteroidului un nor de praf şi fragmente de rocă. În plus, a expus compoziţia internă a asteroidului.

Numărul şi dimensiunea craterelor de pe asteroizi aşa cum este Ryugu îi ajută pe oamenii de ştiinţă să estimeze vârsta şi proprietăţile acestor asteroizi. Aceste analize sunt bazate pe modele ale formării acestor cratere, iar datele obţinute din impacturi artificiale pot contribui la testarea acurateţii acestor metode de analiză.

Proiectilul, denumit SCI (Small Carry-on Impactor), a produs un crater cu diametrul de aproximativ 14,5 metri, cu o margine ridicată şi o adâncitură centrală conică cu diametrul de 3 metri şi adâncimea de 0,6 metri.

"Am fost foarte surprins că acest crater rezultatul după impactul cu SCI este atât de mare", a comentat coordonatorul noului studiu, Masahiko Arakawa, planetolog la Universitatea Kobe din Japonia. Craterul este de aproximativ 7 ori mai mare decât ar fi rezultat într-un scenariu comparabil pe Pământ.

Craterul artificial are formă semicirculară, iar perdeaua de materie ejectată din crater este dispusă asimetric. Aceste date sugerează că un bolovan de dimensiuni relativ mari se afla îngropat în zona de impact. Această concluzie confirmă ipoteza că Ryugu este o "gramadă neomogenă de praf şi pietre" cu o densitate mică.

Caracteristicile craterului artificial şi ale norului de praf rezultat după impact sugerează că, în cazul acestui asteroid, creşterea sa a fost limitată de propria gravitaţie şi nu de duritatea suprafeţei sale. La rândul său, acest lucru sugerează că Ryugu are o suprafaţă relativ fragilă, similară nisipului, ceea ce susţine ipoteza că Ryugu este un asteroid cu o consistenţă poroasă şi o densitate mică.

De asemenea, noile descoperiri sugerează că suprafaţa lui Ryugu are aproximativ 8,9 milioane de ani, în timp ce modelele anterioare de analiză ajungeau la concluzia că ar avea aproximativ 158 de milioane de ani. Materialele din care este alcătuit Ryugu au însă 4,6 miliarde de ani, iar acest asteroid s-a format probabil din rămăşiţele rezultate după ciocniri între alţi asteroizi, în urmă cu cel mult 10 milioane de ani.AGERPRES