Astronomii au descoperit cea mai rapidă stea din universul cunoscut: „A fost complet neaşteptat“ FOTO

Steaua S4716, orbitează în jurul găurii negre Sagittarius A, din centrul Căii Lactee, situată la distanţa de 100 de unităţi astronomice (UA), conform The Independent .

O unitate astronomică (UA) este echivalentul a 150 milioane km, iar Soarele se află la 1 UA distanţă de Pământ.

Steaua face parte dintr-un roi S de peste 100 de stele - cunoscut pentru că se mişcă extrem de rapid.

După ce au observat S4716 timp de aproape 20 de ani, oamenii de ştiinţă au stabilit că steaua se deplasează în jurul găurii negre supermasive, cu un diametru de 23,5 milioane de kilometri, în doar patru ani, cu o viteză de 8.000 de kilometri pe secundă.

„Ca o stea să se afle pe o orbită stabilă atât de aproape şi de rapidă în vecinătatea unei găuri negre supermasive a fost complet neaşteptat şi marchează limita care poate fi observată cu telescoape tradiţionale”, a declarat Florian Peissker, autor principal al noului studiu.

Orbita cu rază scurtă a S4716 îi uimeşte pe oamenii de ştiinţă.

„Stelele nu se pot forma atât de uşor în apropierea unei găuri negre. S4716 a trebuit să se deplaseze spre interior, apropiindu-se spre exemplu de alte stele şi obiecte din clusterul S, ceea ce a făcut ca orbita sa să se micşoreze semnificativ”, a spus Michael Zajaček, astrofizician în cadrul Universităţii Masaryk din Brno, Republica Cehă, care a contribuit la realizarea studiului.

Au fost necesare cinci telescoape pentru a observa steaua, patru dintre acestea fiind combinate într-un singur telescop mai mare pentru a permite observaţii mai precise şi mai detaliate.