Avioane NATO au vegheat în timp ce trei nave civile au încălcat blocada rusă din Marea Neagră

Avioane NATO au vegheat în timp ce trei nave civile au încălcat blocada rusă din Marea Neagră

Trei nave civile de marfă - din Israel, Grecia, și una sub pavilion turco-georgian - au încălcat duminică blocada rusă din Marea Neagră, ancorând într-un port ucrainean din Delta Dunării, relatează Forbes.

Un avion de patrulare P-8 Poseidon a vegheat trecerea navelor civile prin blocada rusă FOTO Wikipedi

Nava israeliană cu indicativul „Ams1” și nava grecească cu indicativul „Sahin 2” au pornit spre nord din strâmtoarea Bosfor, în timp ce nava turco-georgiană „Yilmaz Kaptan” a navigat spre vest dinspre nordul Turciei.

Cele trei nave cargo nu și-au ascuns în niciun fel intențiile: au navigat cu transponderele radio pornite, ceea ce înseamnă ca locația și cursul lor au fost vizibile pentru oricine cu acces la internet și la site-urile de monitorizare a navigației maritime.

Potrivit expertului Markus Jonsson, o formație de aparate de zbor ale NATO a monitorizat cu atenție navele în timp ce acestea se îndreptau spre Izmail, un port ucrainean (sud-vest) situat pe brațul Chilia al Dunării. Se presupune că după ce vor încărca cereale din acest port, vor urma un traseu înapoi prin Marea Neagră, spre alte porturi.

Nu mai puțin de patru aparate NATO au vegheat trecerea navelor prin blocadă: P-8 Poseidon, un avion de patrulare al Marinei SUA; un Challenger al armatei americane dotat cu radar de scanare de suprafață, o dronă RQ-4 a forțelor aeriene americane și un avion de avertizare timpurie E-3 al NATO. Niciunul dintre acestea nu transportă în mod obișnuit arme, dar avioanele de luptă ale NATO - inclusiv Eurofighter italiene și F-16 românești – sunt staționate în apropiere, în România.

La scurt timp după ce Moscova a anulat în mod unilateral inițiativa cerealelor, în vigoare 11 luni, care a facilitat exportul a 32 de milioane de tone de cereale ucrainene, Flota Mării Negre a desfășurat corveta Serghei Kotov în sudul Mării Negre, în raza principalelor rute maritime de la strâmtoarea Bosfor la Odesa, portul strategic al Ucrainei.

Nici Serghei Kotov, nici vreo altă navă rusă nu a intervenit în vreun fel în timp ce navele civile se îndreptau spre portul Izmail. Kievul și-a reamenajat porturile de pe Dunăre ca o alternativă la Odesa, aflat la 160 de kilometri nord de Delta Dunării.

Rachetele rusești lovesc în mod regulat Odesa, dar atacurile asupra porturilor dunărene au o frecvență mai mică, probabil din cauza vecinătății apropiate a acestor porturi de teritoriul NATO. Câteva sute de metri despart Izmail de teritoriul românesc. La 24 iulie, o dronă rusă lansată asupra unui depozit de cereale din Reni, un alt port ucrainean de pe Dunăre, a lovit foarte aproape de România.

Flota rusă a Mării Negre, care a pierdut mai multe nave război în urma atacurilor ucrainene, a părut să amenințe că va opri - sau chiar va ataca - navele civile care navighează spre Ucraina.

Relatările privind navigarea nestingherită a trei nave civile spre Ucraina pot sugera fie că Rusia nu este dispusă, fie nu poate să impună astfel de percheziții în acest moment”, au notat analiștii de la Institutul pentru Studii de Război (ISW, Washington).

„Forțele rusești par să nu dorească sau să nu poată să oprească pentru a percheziționa navele neutre care se îndreaptă spre Ucraina prin Marea Neagră, în ciuda faptului că, aparent, au stabilit condițiile pentru a face acest lucru”, au notat analiștii de la ISW.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 Rafinăriile Rusiei, la un pas de colaps după „vizitele” nocturne ale dronelor ucrainene

3 Amănunte din sondajele pe București. Singura certitudine este căderea ireversibilă a lui Piedone

4 VIDEO „Nasty” și-a ales candidatul pentru București! Pe cine susține fostul tenismen?

5 Rusia susține că Kim Jong-un va fi asasinat