BOMBA anului! Contractul Bechtel, PREJUDICIU de 526 milioane euro!

BOMBA anului! Contractul Bechtel, PREJUDICIU de 526 milioane euro!

526 de milioane de euro - cu atât a fost păgubit statul român de contractul păgubos încheiat la începutul anilor 2000 de Compania de Drumuri cu americanii de la Bechtel, potrivit Digi24.ro . Calculele le-a făcut Ministerul de Finanțe, care cere acum recuperarea prejudiciului.

Suma apare într-un raport al Ministerului de Finanțe care datează din decembrie 2016.

Raport CNAIR

Citiți și:  BOMBĂ! A apărut CONTRACTUL Bechtel! Detalii ULUITOARE!

Contractul cu Bechtel a fost încheiat în 2003, în timpul guvernării lui Adrian Năstase, și reziliat în 2013, când șef al CNADNR era Narcis Neaga, iar ministrul transporturilor era Dan Șova.

Raportul de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului de Finanţe a fost făcut în scopul recuperării a 525.891.888 de euro, bani consideraţi prejudiciu adus statului român ca urmare a modului în care s-a derulat şi negociat - din 2003 şi până în 2013 - contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

De unde vin sutele de milioane de euro

-156,82 milioane euro este primul din cele ”trei capete de acuzare” formulate de Ministerul Finanțelor. Suma este compusă din 40 milioane euro, sumă achitată fără baza legală și accesorii.

"Compania nu a demarat si nu a derulat o procedura de negociere cu firma Bechtel International Inc. fapt care a condus la incheierea unui contract și înscrierea în contractul incheiat cu aceasta firma a unor clauze paguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore pentru bugetul de stat".

Inspectorii de la Finanțe acuză "înscrierea în contractul de proiectare și de construire a autostrăzii Brașov-Cluj-Bors a sumelor reprezentând:

avans cu încălcarea prevederilor legale

cheltuieli de mobilizare fără a fi prevăzute în devizul general

cheltuieli indirecte de capital, cu încălcarea prevederilor legale și fără a fi prevăzute în devizul general"

Printr-un acord de modificare din 2006, avansul de 40 de milioane de euro ”a fost reclasificat și transformat în cheltuieli de mobilizare, valoarea acestora ajungând la suma fixa de 70 milioane euro, în condițiile în care contractul prevedea o suma globală de 30 de milioane de euro pentru activități anterioare începerii lucrărilor de construcții". Sunt făcuți responsabili directorul general la data semnării contractului și cel de la data semnării acordului de modificare

-311,93 milioane euro este un alt prejudiciu stabilit de Ministerul de finanțe. În acest caz suma achitată fără susținere legală este 221,5 milioane euro, iar restul sunt accesorii. Au fost eliminare șase părți din contract la renegociere, însă fără ca la renegociere să se ceară scăderea sumei aferente. Trebuia solicitată returnarea a 22,5 milioane euro. Aici sunt incluse cheltuili accesorii de 17 milioane euro.

-57,12 milioane euro este un alt prejudiciu identificat de finanțe. "Negocierea defectuoasă a termenilor și clauzelor Acordului de tranzacționare și încetare, fără o analiză și fundamentare justă din partea Companiei (Beneficiarului), a condus la aprobarea și plata către Anttreprenor a unei sume aferente soluționării pretențiilor în valoare de 37.200.000 euro, în condițiile în care Compania nu a solicitat returnarea de către Antreprenor a sumelor plătite cu titlu de mobilizare pentru cele 6 secțiuni eliminate".

"În cazul în care Compania (Beneficiarul) ar fi întreprins acest demers, atunci Antreprenorul ar fi avut de plătit Companiei aproximativ 25.300.000 euro pentru tranzacționarea și încetarea contractului". Prejudiciul este de 37,2 mil euro, iar accesoriile sunt de 19,22 mil euro.

În total Ministerul de Finanțe menționează un prejudiciu total 525 milioane euro din care 298 milioane euro suma achitată de la buget restul accesorii.

Dar pe lângă aceste sume Ministerul de finanțe cere și recuperarea unor sporuri acordate salariaților CNAIR fără respectarea prevederilor legale din ordonanța de urgență și contractul colectiv de muncă. În acest caz MFP cere CNAIR să calculeze singură daunele aduse bugetului.

Raportul menționează ”diminuarea patrimoniului companiei pentru 2011-2015 cu sume acordate fără baze legală, sume fiind salarii de bază majorate cu procente cuporinse între 2,5 și 75%. Pentru acestea ”nu au fost întocmite acte justificative, adică rapoarte privind îndeplinirea obiectivelor, prin care să rezulte că beneficiarii au lucrat efectiv și timpul efectiv lucrat”.

Ce este demn de menționat este faptul că CNAIR nu este de acord cu concluziile MFP, deci nu se pune deocamdată problema recuperării daunelor. ”Menționăm că se va formula plângere prealabilă cu privire la raportul de inspecție și Dispoziția obligatorie mai sus menționată”, spune compania într-o notă internă.


Citește și:

populare
astăzi

1 PSD și PNL vor avea candidați separați la București: Gabriela Firea și Sebastian Burduja

2 Citiți și voi cine s-a prezentat la prima recrutare de soldați organizată de MAPN în 2024

3 „Dacă voiai să câștigi nu era suficient doar să-ți petreci câteva ore cu un bărbat”

4 O informație care dă fiori / Ce știe CIA despre intențiile Rusiei în Europa?

5 AUDIO Numele lui Coldea, într-un nou scandal. Anca Alexandrescu a difuzat înregistrări depuse la DNA