Campania șoc a Israelului pe rețelele de socializare a atins peste un miliard de vizualizări. Cât a costat

Campania șoc a Israelului pe rețelele de socializare a atins peste un miliard de vizualizări. Cât a costat

Israelul a lansat o campanie online-şoc internaţională, în contextul în care războiul împotriva Hamas şi represaliile armatei israeliene în Fâşia Gaza s-au soldat cu mii de morţi după atacul mişcării islamiste palestiniene de la 7 octombrie.

Israelieni luați ostatici de Hamas

Campania online arată lacrimile unei bunici, un salvator care vorbeşte despre orori, un cadavru care apare pe ecran în timpul unui joc video sau pe o pagină de Internet -, un joc „nou” şi „riscant”, scrie news.ro .

Cel mai comentat video este un desen animat. Un inorog ţâşneşte într-un curcubeu, iar pe ecran începe să scrie cu litere negre „La fel cum aţi face voi orice pentru a vă proteja copilul, noi vom face totul pentru a-i proteja pe ai noştri”.

Pe pagina de YouTube a Ministerului israelian al Afacerilor Externe, aproximativ 40 de videouri scurte au fost postate online de la masacrul de la 7 octombrie. Peste 1.400 de persoane au fost ucise de partea israeliană de la această dată, în principal civili, executaţi de Hamas în acea zi, potrivit autorităţilor israeliene.

Israelul a lansat de atunci numeroase bombardamente în Fâşia Gaza, care s-au soldat cu peste 7.000 de morţi, inclusiv 3.000 de copii, potrivit Ministerului Sănătăţii al Hamas.

Multe dintre aceste clipuri israeliene, traduse în engleză, au fost difuzate ca anunţuri care întrerup conţinuturi pe reţele de socializare, site-uri de Internet clasice sau chiar pe aplicații de jocuri.

Sloganurile sunt subliniate după fiecare video: #HamasIsIsis („Hamas = Daesh", acronimul arab al organizaţiei Statu Islamic), #BringThemHome („Aduceţi-i acasă”) cu privire la cei peste 200 de ostatici luaţi de Hamas sau „Stand with Israel, stand with humanity" (Fiţi alături de Israel, alături de umanitate”).

Unele clipuri sunt de neprivit. Un medic legist cedează când povesteşte despre cadavrele israelienilor găsite „unite, îmbrăţişate, în timp ce erau arse”. Altul comentează fotografii ale unor corpuri calcinate ale unui copil.

Întrebat în mod expres despre acest video de către AFP, Google l-a făcut inaccesibil minorilor, la 25 octombrie.

Conţinutul următor implică poate imagini explicite sau violente”, este avertizat acum navigatorul pe Internet. Discursul primului medic legist, susţinut în faţa unui trunchi al unui adult, a cărui faţă este în prim-plan, este în schimb accesibil în continuare oricui, în pofida regulilor gigantului digital care interzic ”imagini şocante (sau) explicite ale unor traumatisme fizice”.

1,1 miliarde de vizualizări

„În întreaga lume, noi vrem să fie clar că actele comise de către teroriştii Hamas sunt echivalente actelor comise de către gruparea Statul Islamic” şi „că soarta Hamasului va fi soarta SI, adică distrugerea completă şi totală”, justifică diplomatul israelian Emmanuel Nahshon, intervievat de AFP.

După ce a controlat zone vaste în Siria şi în Irak în 2014, organizaţia jihadistă SI, împotriva căreia a luptat o coaliţie internaţională condusă de Statele Unite, a suferit înfrângeri succesive până şi-a pierdut întregul teritoriu în 2019.

„Aşa se comunică în 2023”, declară directorul general adjunct al Ministerului Afacerilor Externe, o administraţie al cărui „nucleu al muncii” se află, de mai mulţi ani, „mai puţin în media tradiţionale şi mai mult pe reţele de socializare”.

Prin această campanie, „am depăşit un miliard de vizualizări”, se felicită responsabilul israelian, în schimbul unei investiţii, spune el, modeste, „de ordinul a câteva sute de mii de dolari”.

Aceste cifre sunt validate parţial de societatea de marketing digital Semrush, ai cărei algoritmi au înregistrat 1,1 miliarde de vizualizări în aproximativ 30 de ţări, plătiţi de către Israel cu 8,5 milioane de dolari.

Peste 95% din efortul israelian pe plan internaţional s-a repartizat în trei state: Franţa, unde trăieşte cea mai importantă comunitate evreiască şi arabo-musulmană din Europa (4,6 milioane de dolari), urmată de Germania (2,4 milioane de dolari) şi de Regatul Unit (1,2 milioane de dolari), potrivit Semrush.

Aceste trei ţări însumează totodată 96% dintre vizualizări, în perioada 7-23 octombrie, potrivit aceleiaşi surse.

Comunicarea directă a Hamas rămâne mai redusă decât a Israelului, în contextul în care această mişcare este consideră drept „organizaţie teroristă” de către Israel, Statele Unite sau Uniunea Europeană (UE) şi este interzisă de Facebook, Instagram, Tiktok, YouTube şi X (fosta Twitter).

Până în această săptămână, Hamas dispunea de canale oficiale pe mesageria Telegram şi furniza abundent imagini cu victime şi distrugeri ale bombardamentelor israeliene în Fâşia Gaza, dar şi videouri de la atacurile de la 7 octombrie, filmate de către unii dintre combatanţi, şi tot felul de mesaje ostile Israelului.

Aceste canale au fost dezactivate în ultimele zile pe Android, sistemul de operare mobil al Google. Audienţa „Gaza now", un canal pro-Hamas pe Telegram, a crescut de la 350.000 de abonaţi la peste un milion de la 7 octombrie, potrivit unor date publicate de către Digital Forensic Research Lab (DFRLab) al centrului de reflecţie american Atlantic Council.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 Rafinăriile Rusiei, la un pas de colaps după „vizitele” nocturne ale dronelor ucrainene

3 Amănunte din sondajele pe București. Singura certitudine este căderea ireversibilă a lui Piedone

4 VIDEO „Nasty” și-a ales candidatul pentru București! Pe cine susține fostul tenismen?

5 Rusia susține că Kim Jong-un va fi asasinat