Cele două fețe ale economiei ruse. Povestea unei fabrici din Udmurtia

Cele două fețe ale economiei ruse. Povestea unei fabrici din Udmurtia

Povestea uneia dintre fabricile producătorului de automobile Avtovaz arată două fațete contradictorii ale economiei ruse, una care înflorește și alta care începe să resimtă povara sancțiunilor.

Producătorul Lada și-a oprit producția la Ijevsk FOTO SHUTTERSTOCK

În aparență, statisticile privind numărul de angajați indică o decuplare lină de la Occident, după plecarea marilor corporații străine. Înlocuirea rapidă a lanțurilor McDonald's și Starbucks cu variante autohtone pare a arăta că lucrurile sunt în regulă în economia Rusiei. Totuși, apar semne că presiunile se acumulează în mașinăria economică bine unsă a Rusiei, relatează Reuters.

Cazul celui mai mare producător de automobile din Rusia este revelator pentru impactul contrastant al sancțiunilor economice, la șase luni de la începutul războiului din Ucraina. Ceea ce Putin a numit „blitzkrieg-ul” economic declanșat de Occident împotriva Rusiei a lovit unele dintre cele mai performante industrii ale țării.

Producătorul de automobile Avtovaz și-a reluat producția mărcii Lada în această vară după ce a fost nevoit să o întrerupă în martie pe fondul penuriei de piese și pierderii partenerului său francez, Renault. Deși pe hârtie cei 42.000 de oameni care lucrau pentru companie nu sunt disponibilizați, compania rezistă tot mai greu și muncitorii își caută alte locuri de muncă.

Povestea unei fabrici din Udmurtia

O mare parte din cei 3.200 de muncitori de la fabrica din orașul industrial Ijevsk – unde nu s-a reluat producția – au fost trecuți în șomaj tehnic încă din martie, primind de atunci 60% din salariu. Alții au au putut munci part-time.

Totuși în august, Avtovaz le-a oferit angajaților salarii compensatorii pentru a renunța la contractul de muncă, în contextul în care are în vedere să-și transfere producția la fabrica principală din Togliatti, la 600 km depărtare.

Este o dilemă îngrozitoare, mărturisește Alexandr Kniazev, un muncitor are a cântărit mult timp decizia de a renunța la locul său de muncă contra echivalentului salariului pe aproximativ patru luni 200.000 de ruble (3.400 de dolari). A ales în cele din urmă să accepte oferta.

„Nu mai au nevoie de așa de mulți tehnicieni”, s-a declarat el resemnat.

Contactată de Reuters în legătură cu numărul de muncitori care au dat curs ofertei, Avtovaz a transmis că o să comunice cifrele totale luna următoare. Compania a precizat însă că muncitorii ce lucrează cu normă parțială își vor relua munca din 29 august. Avtovaz dădea asigurări la începutul lunii că nu va renunța la fabrica din Ijevsk, unde plănuiește să producă prima mașină electrică autohtonă Lada e-Largus.

„În situația actuală a presiunii impuse de sancțiuni și a unui număr crescut de variabile, luăm măsuri cuprinzătoare pentru a păstra forța de muncă”, spunea președintele Avtovaz, Maxim Sokolov.

Rata șomajului, la minime record

Ruben Enikolopov, profesor de economie la Noua Școală Economică din Moscova, a apreciat că dificultățile din sectorul auto sunt mascate de „șomajul ascuns”, o situație în care muncitorii nu au fost disponibilizați, ci trecuți în șomaj tehnic pe o perioadă nedeterminată.

Se așteaptă însă ca rata șomajului să crească spre sfârșitul anului, când probabil angajatorii vor înțelege că e puțin probabil ca sancțiunile să fie anulate în viitorul apropiat.

În Rusia, crizele economice nu au tendința să producă șomaj în masă din cauza specificului pieței muncii din Rusia, cum ar fi practica șomajului tehnic”, a spus Enikolopov.

Compania nu a detaliat planurile sale pentru Ijevsk, deși a declarat la începutul acestei luni că nu va renunța la fabrică care va fi reamenajată pentru a începe producția primei mașini electrice autohtone, Lada e-Largus.

„În situația actuală de presiune a sancțiunilor și a unui număr tot mai mare de variabile, luăm măsuri cuprinzătoare pentru a menține forța de muncă”, a declarat atunci președintele Avtovaz, Maxim Sokolov.

Ministerul rus al economiei a refuzat să comenteze pentru acest reportaj. Luna aceasta, ministrul Economiei, Maxim Reșetnikov, a respins orice fel de previziuni pesimiste privind creșterea dramatică a șomajului în următoarele luni. Potrivit datelor guvernului, rata șomajului se afla la un minim-record de 3,9% în luna iunie.

„Cred că în toamnă, ne vom îndepărta de aceste cifre record, dar să nu dramatizăm prea mult, situația este sub control”, a spus el la o conferință la Ekaterinburg.

Într-un alt semn de optimism, pe fondul prețurilor ridicate la petrol și a politicilor populare de atenuare a impactului inflației, ultimele prognoze guvernamentale indică o contracție economică Rusiei mai puțin severă decât era anticipat.

Simbolul Succesului

Și alte industrii sunt lovite puternic de sancțiuni.

În total, 236.000 de muncitori ruși erau fie în șomaj tehnic, fie aveau normă parțială la sfârșitul lunii iulie, potrivit vicepremierului Tatiana Golikova. Aceștia nu se numără printre cele 3 milioane de persoane înregistrate oficial ca șomere în Rusia.

Aproximativ jumătate din controlorii de trafic aerian, adică 14.000 de persoane, au fost plasați în șomaj tehnic sau lucrează cu normă redusă. Totodată, mai multe companii străine care și-au încheiat afacerile în Rusia, de la gigantul suedez de mobilă Ikea până la lanțul spaniol de modă Zara, și-au trecut personalul în șomaj tehnic.

Cu toate acestea, sectorul auto a suferit cel mai mult, producția de autoturisme scăzând cu 62% în prima jumătate a anului față de aceeași perioadă din 2021, potrivit agenției naționale de statistică.

Marii producătorii mondiali de automobile, între care Volkswagen, Nissan, Hyundai Stellantis, Mitusubshi și Volvo, și-au suspendat operațiunile în Rusia și și-au trecut angajații în șomaj tehnic după ce Moscova și-a lansat campania militară în Ucraina pe 24 februarie.

Exodul companiilor străine a pus pe liber 14.000 de lucrători auto ruși, potrivit unei analize Reuters a industriei.

Viitorul multora dintre acești lucrători pare precar pe măsură ce conflictul continuă, o inversare abruptă în ceea ce privește o industrie care ani de zile a fost un simbol al succesului rus, atrăgând investitori străini și oferind un număr considerabil de locuri de muncă.

O criză a industriei auto ar putea avea ample consecințe economice: de pildă, industria a angajat aproximativ 400.000 de oameni în 2020. De asemenea, potrivit datelor guvernamentale, numărul lucrătorilor care depind de bunul mers al industriei auto este de 10 ori mai mare.

Joburi în producția de Kalașnikov

Avtovaz a căutat să se adapteze de când sancțiunile occidentale au rupt Rusia de lanțurile globale de aprovizionare și piețele de export, lansând o serie de modele simplificate ce necesită mai puține componente de import.

În iunie, compania a început producția unei noi mărci, Lada Granta, căreia îi lipsesc multe dintre caracteristicile precum telecomandă sau aer condiționat, care necesită componente importate.

Cu toate acestea, volumul vânzărilor a scăzut cu 63% în primele șapte luni ale anului, la 85.000 de vehicule, producția modelelor Lada Vesta, Lada X-Ray și Lada Largus fiind oprită total, potrivit datelor Avtovaz.

În unele locuri, cum ar fi Ijevsk, alte sectoare s-ar putea ridica pentru a le lua locul.

Ijevsk, un oraș cu peste 600.000 de locuitori, este capitala regiunii vestice Udmurtia, situată la aproximativ 1.300 km est de Moscova.

Kniazev, muncitorul care a plecat de la Avtovaz, speră să obțină un loc de muncă la fabrica producătorului de arme Kalașnikov din oraș, deși probabil că va avea un salariu mai mic decât la fabrica de mașini

Peste 100 de foști angajați ai Avtovaz au fost deja angajați de Kalașnikov, potrivit Tatianei Ciurakova, vicepremierul Udmurtiei.

Încercăm să facem tot posibilul astfel încât toți angajații care ar putea părăsi fabrica auto să se transfere la celelalte fabrici ale noastre”, a declarat Ciurakova pentru Reuters.

„Nimeni nu știe nimic”

În ciuda acestor eforturi, la jumătate de an după lansarea „operațiunii militare speciale” din Rusia, mulți oameni din acest oraș industrial au în față un viitor economic incert.

Serghei, în vârstă de 58 de ani, manager la uzina Avtovaz din Ijevsk, a declarat că el a decis să nu accepte indemnizația de concediere.

„Ei nu dau afară pe nimeni, cine vrea să rămână rămâne. Mulți vor să rămână", a spus el la poarta fabricii. "Nimeni nu știe nimic în acest moment. Nu s-au luat încă decizii definitive. Toată lumea așteaptă."

Avtovaz a declarat că intenționează să reia producția Lada Vesta - oprită la Ijevsk - la principala sa fabrică de asamblare din orașul Togliatti (regiunea Samara) în primăvara anului viitor. Nu a menționat nimic despre mijloacele prin care își va asigura piesele necesare, care momentan sunt indisponibile din cauza sancțiunilor.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Articol dubios despre România apărut în presa de la Budapesta...

2 Maneaua care a înnebunit planeta. Melodia este în centrul unei controverse uriaşe

3 Sfidare fără precedent / Kazahstanul a vândut Statelor Unite 81 de avioane militare de fabricație sovietică, prin intermediul unor firme offshore!

4 Justiția din Ro a comis-o din nou! Asta e din aia jegoasă, făcută în nesimțire!

5 Ce se întâmplă în China?