Cercetătorii au descoperit un antibiotic nou, care foloseşte ''o metodă unică'' de a omorî bacteriile (studiu)

Un nou antibiotic, care foloseşte ''o metodă unică'' pentru atacarea şi uciderea bacteriilor, a fost descoperit de oamenii de ştiinţă, informează Press Association.

Cercetătorii din Canada susţin că nou-descoperitul antibiotic - carbomicina - ar putea fi un ''candidat clinic promiţător'' în misiunea găsirii unei soluţii pentru problema în creştere a microbilor care devin rezistenţi la antibiotice.

Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), rezistenţa la antibiotice este una dintre cele mai mari ameninţări la sănătatea globală, responsabilă pentru un număr estimat de 700.000 de decese la nivel global în fiecare an.

Potrivit descoperirilor cercetătorilor, carbomicina, alături de un antibiotic mai puţin cunoscut, complestatin, ucid bacteriile prin blocarea funcţiei peretelui celular, un fenomen pe care oamenii de ştiinţă l-au remarcat pentru prima oară.

"Bacteriile sunt prevăzute cu un perete pe suprafaţa exterioară a celulelor care le dă formă şi le face mai rezistente", spune Beth Culp, doctorandă în biochimie şi ştiinţe biomedicale la McMaster University din Hamilton, Ontario.

"Antibiotice precum penicilina omoară bacteriile împiedicând formarea zidului, dar antibioticele pe care le-am descoperit acţionează în mod opus - împiedică dărâmarea peretelui. Acest lucru este esenţial pentru diviziunea celulară. Ca o celulă să crească, trebuie să se dividă şi să se dezvolte".

"Dacă blochezi complet dărâmarea peretelui este ca şi cum ar fi prinsă într-o închisoare şi nu se poate dezvolta sau creşte".

Atât carbomicina, cât şi complestatinul fac parte dintr-o familie de antibiotice denumită glicopeptide, care sunt produse din bacterii aflate în sol.

Testele pe şoareci au arăta că aceste antibiotice pot bloca infecţiile cauzate de stafilococul auriu, un grup de bacterii rezistente la medicamente, care pot provoca infecţii grave precum septicemie şi sindromul de şoc toxic.

Cercetătorii au folosit o tehnică de imagistică celulară pentru a face această descoperire.

"Abordarea poate fi aplicată la alte antibiotice şi ne poate ajuta să descoperim altele noi cu mecanisme diferite de acţiune", a precizat Culp.

"Studiul este o abordare promiţătoare în ceea ce priveşte descoperirea de noi antibiotice împotriva MRSA (stafilococ auriu meticilino-rezistent, n.red ) şi posibil alte bacterii", a spus Brendan Wren, profesor de patogeneză microbială la Facultatea de Igienă şi Medicină Tropicală din Londra.

"Totuşi, cum acest nou grup de antibiotice a fost testat doar pe şoareci, mai e un drum lung de parcurs înainte ca să poată deveni un produs din moment ce trebuie luate în considerare costurile şi testarea din punctul de vedere al toxicităţii şi eficienţei asupra oamenilor".

Studiul a fost publicat în revista de specialitate Nature. AGERPRES