China - O echipă de cercetători chinezi susţine că a clonat cinci maimuţe pentru a ajuta cercetarea medicală

O echipă de oameni de ştiinţă chinezi a anunţat joi că a clonat cinci maimuţe, copii identice ale unui specimen unic, ale cărui gene fuseseră modificate pentru a-i fi indusă o tulburare de somn, informează DPA şi AFP.

Maimuţele sunt clone ale unui tânăr macac mascul care fusese modificat genetic pentru a suferi tulburări de ritm circadian, susţin două articole publicate în jurnalul chinez de limbă engleză National Science Review.

Cercetătorii, angajaţi ai Institutului de Neuroştiinţe din cadrul Academiei Chineze de Ştiinţe din Shanghai, susţin că maimuţele clonate sunt ideale pentru cercetarea potenţialelor remedii pentru tulburările de somn, asociate la oameni unor probleme precum depresia sau bolile neurodegenerative.

Anunţul lor vine în contextul unei controverse majore care înconjoară naşterea primilor copii modificaţi genetic, în cadrul unui experiment secret condus de omul de ştiinţă chinez He Jiankui.

Autorităţile din sudul Chinei au declarat în această săptămână că He "a condus ilegal cercetarea în căutarea faimei şi a câştigului personal", potrivit agenţiei de presă Xinhua.

Anul trecut, oamenii de ştiinţă chinezi au anunţat naşterea primelor maimuţe clonate, Zhong Zhong şi Hua Hua, prin aceeaşi tehnică prin care a apărut pe lume oaia Dolly cu circa 20 de ani în urmă.

Cele cinci clone au fost create folosind aceeaşi metodă - transferul nucleului unei celule somatice. Pe de altă parte, în timp ce Zhong Zhong şi Hua Hua au fost create folosind celule de la un fetus avortat, cele cinci maimuţe sunt clonele unui adult tânăr, căruia i-a fost alterată gena BMAL1 pentru a-i perturba ceasul biologic.AGERPRES