COD ROȘU Timmermans, avertisment dur dacă guvernul dă OUG: Comisia Europeană va acționa imediat, în termeni de zile, dacă România ar adopta legislație care să garanteze impunitatea demnitarilor de rang înalt!

COD ROȘU Timmermans, avertisment dur dacă guvernul dă OUG: Comisia Europeană va acționa imediat, în termeni de zile, dacă România ar adopta legislație care să garanteze impunitatea demnitarilor de rang înalt!

Timmermans, avertisment clar dacă guvernul dă OUG: Comisia Europeană va acționa imediat, în termeni de zile, dacă România ar adopta legislație care să garanteze impunitatea demnitarilor de rang înalt!

 Prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a adresat un avertisment extrem de dur la adresa guvernului Dăncilă. Într-o conferință de presă la sediul Comisiei, Timmermans a spus că dacă guvernul va adopta OUG care să garanteze impunitatea demnitarilor de rang înalt, Comisia Europeană va reacționa rapid, ”în termeni de zile”.

El a vorbit despre proiectul de OUG pentru modificarea Codului Penal și a spus că în ultimele 10 zile Comisia Europeană ”a facut tot ce a putut pentru a convinge guvernul României sa nu mearga in aceasta directie”, confirmând informațiile din ultimele două săptămâni potrivit cărora PSD și Liviu Dragnea fac presiuni majore asupra guvernului.

”România trebuie să pună din nou procesul de reformă în mișcare. Am avertizat împotriva oricărei acțiuni a guvernului care ar garanta impunitate demnitarilor de rang înalt. Am avut mai multe dicuții cu premierul, avem discuții la nivel de experți. Avem nevoie de rezultate imediate. Am fost clar: discuțiile de dragul discuțiilor nu sunt suficiente. Am discutat despre proiectele de OUG și secția specială pentru magistrați”, a mai spus Timmermans.

”Din păcate, nu am putut constata că România e back on track. Comisia Europeană va trebui să acționeze cu mijloacele pe care le are la îndemână”, a adăugat prim-vicepreședinte Comisiei Europene.

Timmermans a dat de înțeles că mecanismul de cooperare și verificare pe justiție (MCV) nu va fi ridicat la finalul mandatului actualei Comisii Europene, așa cum își exprimase dorința președintele Jean Claude Juncker.

Declarații Timmermans:

Capacitatea UE de a proteja statul de drept e fundamentală, pentru că statul de drept e o valoare fundamentală  a Europei

O problemă într0un stat membru e o problemă pentru toată UE. Din nefericire, problemele au început să se înmulțească

E nevoie de mai multă acțiune în UE

Documentul prezentat azi în UE începe dialogul privind statul de drept. În iunie, Comisia va prezenta propria propunere privind protejarea statului de drept. Una dintre propuneri va fi existența unui răspuns pe măsură al UE la derapajele din statele membre

Colegiul a agreat o nouă procedură de infringement împotriva guvernului polonez din cauza reglementărilor legate de magistrați

Independența justiției este fundamentală pentru Uniunea Europeană

În ce privește statul de drept din România, am updatat Colegiul. România trebuie să pună din nou procesul de reformă în mișcare.

Am avertizat împotriva oricărei acțiuni a guvernului care ar garanta impunitate demnitarilor de rang înalt

Am avut mai multe dicuții cu premierul, avem discuții la nivel de experți. Avem nevoie de rezultate imediate. Am fost clar: discuțiile de dragul discuțiilor nu sunt suficiente. Am discutat despre proiectele de OUG și secția specială pentru magistrați.

Din păcate, nu am putut constata că România e back on track. Comisia Europeană va trebui să acționeze cu mijloacele pe care le are la îndemână.

Întrebare: Comisia e pregătită să facă ceva concret în cazul României. Cand, inainte de alegeri?

Timmermans: Nu am spus din intamplare. E vorba aici de o chestiune de mare urgenta. S-ar putea ca foarte curand sa se ia decizii (în România – n.red.) care ar schimba sistemul judiciar, cu risc de impunitate al demnitarilor de rang înalt. Atunci Comisia Europeană ar urma sa reactioneze imediat, in termeni de zile,ca sa se inteleaga foarte clar care este pozitia noastra. Nu este timp de pierdut.

Întrebare: Ce se întampla cu candidatul la funcția de procuror european care si-a atras neplaceri din partea guvernului României?

Timmermans: Comisia a fost cat se poate de clara: dna Kovesi este candidat preferat de Parlamentul European. Am avut ocazia sa lucrez cu dna Kovesi mai multi ani. E o jurista de mare calitate pe care o admir pentru curajul sau. Este important ca ea sa poata fi candidata, astfel incat institutiile europene sa poata lua o decizie. Ne-am exprimat foarte clar aceasta pozitie si in discutiile cu autoritățile romane.

Întrebare: Ati transmis un mesaj foarte ferm catre Bucuresti, am putea traduce asta ca de fapt se inregistreaza un esec la Bucuresti.

Timmermans: Nu putem sa luam masuri impotriva unor OUG-uri care nu au fost adoptate. In ultimele 10 zile Comisia Europeană a facut tot ce a putut pentru a convinge guvernul României sa nu mearga in aceasta directie. Am avut numeroase discutii cu autoritatile romane, daca vor insista, Comisia Europeana va reactiona imediat

In Romania, pe baza MCV se inregistrasera succese importante tocmai in domeniul combaterii coruptiei la nivel inalt. Aderarea Romaniei si Bulgariei a avut loc in 2007. Suntem in 2019 si inca nu s-au rezolvat toate problemele care trebuia rezolvate inainte de aderare. Respectarea stat de drept, separarea puterilor in stat trebuie sa fie reale inainte de aderarea la UE. Eu am sustinut cu tarie aderarea Romaniei si Bulgariei, dar prezumtia ca MCV va duce la rezolvarea rapida a unor probleme a fost cam optimista. Presedintele Jean Claude Juncker a spus ca mecanismul MCV se poate ridica inainte de finalul mandatului acestei comisiii, probabil ca va fi foarte dificil

CONTEXT: Decizia de azi a Comisiei Europene pentru deschiderea unei dezbateri privind Statul de drept în UE:

Comisia Europeană lansează un proces de reflecție privind statul de drept în Uniunea Europeană, trasând posibile piste pentru acțiuni viitoare.

Comunicarea prezentată astăzi trece în revistă instrumentele disponibile pentru monitorizarea, evaluarea și protejarea statului de drept în Uniune. Aceasta analizează, de asemenea, experiențele dobândite în ultimii ani, astfel încât să putem lansa o dezbatere mai amplă la nivel european asupra modului în care statul de drept ar putea fi consolidat în continuare. Din experiența anterioară reiese, în special, necesitatea unei mai bune promovări a statului de drept, a prevenirii timpurii a riscurilor sau a încălcărilor statului de drept și a unui răspuns eficace în cazul apariției unor astfel de probleme în Uniune.

Prim-vicepreședintele Frans Timmermans a declarat: „Capacitatea Uniunii de a respecta statul de drept este esențială, acum mai mult decât oricând. În primul rând, pentru că este vorba despre valorile noastre fundamentale, despre „cine suntem”. În al doilea rând, deoarece funcționarea UE în ansamblul său depinde de respectarea statului de drept în toate statele membre. Acum a venit momentul să reflectăm, împreună cu toate instituțiile, cu toate statele membre și cu diferite autorități și părți interesate, la modalitățile de apărare și de consolidare a statului de drept în Uniune.”

În ultimii ani, statul de drept a fost supus unor presiuni crescânde în Europa. În dezbaterile care au avut loc la nivelul Uniunii și la nivel internațional, precum și în cadrul societății civile, s-au exprimat preocupări comune și concrete privind statul de drept. A devenit clar că trebuie depuse mai multe eforturi pentru a asigura apărarea, consolidarea și respectarea statului de drept pe întregul teritoriu al Uniunii. Pornind de la dezbaterile în curs și întemeindu-se pe experiențele anterioare, comunicarea de astăzi își propune să inițieze acest proces prin stabilirea unor posibile piste de reflecție asupra acțiunilor viitoare.

Posibile piste pentru viitor

Apărarea, consolidarea și respectarea statului de drept în Uniune sunt responsabilitatea comună a instituțiilor UE și a tuturor statelor membre. Comisia a recurs deja la o gamă largă de instrumente pentru a monitoriza, a evalua și a răspunde cu rigurozitate preocupărilor legate de statul de drept în statele membre; printre aceste instrumente se numără Cadrul privind statul de drept, procedura inițiată în temeiul articolului 7 alineatul (1) din TUE, procedurile de constatare a neîndeplinirii obligațiilor, precum și semestrul european, tabloul de bord privind justiția în Uniunea Europeană și mecanismul de cooperare și de verificare (MCV). Pe baza experienței acumulate până în prezent grație tuturor acestor instrumente, Comisia prezintă astăzi trei piloni care ar putea contribui la promovarea asigurării eficace a respectării statului de drept în Uniune:

O mai bună promovare: normele și jurisprudența în materia statului de drept nu sunt întotdeauna suficient de bine cunoscute la nivel național. În vederea remedierii acestei lacune, ar trebui să se focalizeze eforturi sporite în direcția unei mai bune promovări la nivel național a cunoștințelor legate de normele și de jurisprudența având ca obiect respectarea statului de drept. Acest lucru s-ar putea materializa, de exemplu, prin activități de comunicare pentru public, prin abordări comune la nivelul UE care să contribuie la promovarea unei culturi mai puternice a statului de drept la nivelul instituțiilor și al profesiilor, prin colaborarea constantă cu Consiliul Europei, precum și prin participarea societății civile la nivel regional și local.

Prevenirea timpurie: Chiar dacă responsabilitatea principală pentru asigurarea respectării statului de drept la nivel național le revine statelor membre, UE poate oferi un sprijin important pentru consolidarea rezilienței sistemelor și a instituțiilor esențiale. Cooperarea și dialogurile periodice ar putea contribui la o mai bună înțelegere a situației statului de drept și a evoluțiilor din statele membre, precum și la soluționarea timpurie a oricărei chestiuni legate de statul de drept.

Un răspuns adaptat: Diversitatea provocărilor referitoare la statul de drept necesită răspunsuri diferite și eficace. Comisia va continua să asigure aplicarea corectă a legislației UE prin intermediul procedurilor de constatare a neîndeplinirii obligațiilor. Ar putea fi, de asemenea, oportun să existe diferite abordări în domenii de politică specifice, cum ar fi propunerea Comisiei privind protejarea intereselor financiare ale UE. În plus, ar putea fi avute în vedere unele îmbunătățiri ale Cadrului privind statul de drept aflat în vigoare, inclusiv furnizarea timpurie de informații Parlamentului European și Consiliului și primirea de sprijin din partea acestor două instituții, precum și stabilirea unor termene clare pentru durata dialogurilor.

Etapele următoare

Comisia invită în prezent Parlamentul European, Consiliul European, Consiliul și statele membre, precum și părțile interesate relevante, inclusiv rețelele judiciare și societatea civilă, să reflecteze asupra chestiunilor prezentate în comunicarea de astăzi și să contribuie cu idei concrete privind modul în care setul de instrumente pentru asigurarea respectării statului de drept ar putea fi îmbunătățit în viitor.

Pe baza acestui proces de reflecție și a dezbaterii în curs, Comisia va reveni asupra acestei chestiuni, cu propriile concluzii și propuneri, în iunie 2019.

Context

Statul de drept este una dintre valorile comune pe care se întemeiază Uniunea Europeană, fiind asumată de toate statele membre. Aceasta este consacrată la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană. Statul de drept reprezintă, de asemenea, un element esențial pentru funcționarea UE în ansamblul său, de exemplu în ceea ce privește piața internă, cooperarea în domeniul justiției și al afacerilor interne și asigurarea faptului că judecătorii naționali care sunt și „judecători ai UE” își pot îndeplini rolul în asigurarea aplicării dreptului UE și pot interacționa în mod corespunzător cu Curtea de Justiție a UE în contextul procedurilor de pronunțare a unor hotărâri preliminare. Comisia Europeană, împreună cu alte instituții și cu statele membre, sunt, în temeiul tratatelor, responsabile pentru garantarea statului de drept ca valoare fundamentală a Uniunii noastre și de asigurarea faptului că legislația, valorile și principiile UE sunt respectate.

Comisia dispune de o gamă largă de instrumente pentru a monitoriza, a evalua și a răspunde cu rigurozitate chestiunilor legate de statul de drept în statele membre; printre aceste instrumente se numără procedurile de constatare a neîndeplinirii obligațiilor, semestrul european, tabloul de bord privind justiția în Uniunea EuropeanăCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN••• sau mecanismul de cooperare și de verificare (MCV). La 11 martie 2014, Comisia Europeană a adoptat un nou cadru pentru abordarea amenințărilor sistemice la adresa statului de drept în toate statele membre ale UE. Acest cadru instituie un instrument cu ajutorul căruia Comisia poate iniția un dialog în mai multe etape cu statul membru în cauză pentru a preveni intensificarea amenințărilor sistemice la adresa statului de drept. Instrumentul cel mai emblematic, însă excepțional, pentru apărarea statului de drept este procedura prevăzută la articolul 7 din TUE, care îi permite UE să acționeze în cazul unei încălcări grave a statului de drept într-un stat membru. Procedura prevăzută la articolul 7 din TUE a fost declanșată în două cazuri până acum: în decembrie 2017, în cazul Poloniei (de către Comisie), și în septembrie 2018, în cazul Ungariei (de către Parlamentul European).
 
 
 


Trimite pe WhatsApp


Citește și:

populare
astăzi

1 Percheziții la clanul interlop Duduianu

2 Pușcărie scrie pe ea! / Un mail trimis de Buzăianu instanței o îngroapă definitiv pe japița lui Băsescu!

3 Așa o fi?

4 O dare în gât profi...

5 E încercuită / Cum sunt poziţionate efectivele ruseşti la granița Ucrainei