Cometa interstelară 2I/Borisov nu este una obişnuită

Washington, 21 apr /Agerpres/ - Oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că o cometă numită 2I/Borisov - unul dintre cele doar două corpuri interstelare detectate vreodată traversând sistemul nostru solar - este surprinzător de diferită din punct de vedere al compoziţiei de cometele din vecinătatea noastră, relatează marţi Reuters.

Gazul emanat de 2I/Borisov conţinea cantităţi mai mari de monoxid de carbon - mult mai mult faţă de cometele formate în sistemul nostru solar - indicând faptul că acest corp avea concentraţii mai ridicate de gheaţă carbonică, au anunţat luni oamenii de ştiinţă.

Monoxidul de carbon, otrăvitor pentru oameni, este un gaz obişnuit în spaţiu şi se formează ca gheaţă doar în zonele cele mai reci. Prezenţa unei cantităţi atât de mare de monoxid de carbon, au spus cercetătorii, sugerează că 2I/Borisov s-a format într-o manieră diferită de cometele din sistemul nostru solar - într-o regiune foarte rece din exteriorul sistemului stelei sale de origine sau în jurul unei stele mai reci decât Soarele.

Cometele sunt, în esenţă, bulgări de zăpadă murdari, compuşi din gaze îngheţate, roci şi praf, care provin din foste stele şi nori interstelari. "Ne place să ne referim la 2I/Borisov ca la un om de zăpadă dintr-un loc întunecat şi rece", a declarat omul de ştiinţă Dennis Bodewits de la Universitatea Auburn din Alabama, autor principal al unuia dintre cele două studii publicate în jurnalul Nature Astronomy.

"Cometele sunt pietre de temelie rămase de pe vremea formării planetelor. Pentru prima dată, am reuşit să măsurăm compoziţia chimică a unei astfel de pietre de temelie dintr-un alt sistem planetar în timp ce a trecut prin sistemul nostru solar", a explicat Bodewits.

Cometa, detectată în august 2019 de astronomul amator Gennady Borisov şi cu o rază a nucleului solid de aproximativ un kilometru a trecut prin sistemul nostru stelar după ce a fost ejectată din sistemul său solar.

Aceasta s-a născut în urmă cu mult timp într-un disc rotativ de gaz şi praf ce înconjura o stea nou formată, într-o regiune ce trebuie să fi fost bogată în monoxid de carbon, după cum a notat Bodewits. Acea stea este posibil să fi fost o pitică M - mult mai mică şi mai rece decât Soarele şi cel mai mic tip de stea cunoscut - a spus Bodewits.

Oamenii de ştiinţă au concluzionat anul trecut că 2I/Borisov era similară cu cometele din sistemul nostru solar, însă datele de la telescopul spaţial Hubble şi de la un observator din Chile au scos în evidenţă diferenţele.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, o abundenţă de acid cianhidric, la niveluri similare cu cele prezente în cometele din sistemul nostru solar. "Acest lucru demonstrează că 2I/Borisov nu este un corp complet străin şi confirmă o oarecare asemănare cu cometele noastre "normale", aşadar procesele care au modelat-o sunt comparabile cu modul în care s-au format cometele noastre", a spus Martin Cordiner, astrobiolog la Centrul de zbor spaţial Goddard al agenţiei spaţiale americane NASA din Maryland, autor principal al celui de-al doilea studiu din jurnalul Nature Astronomy.

Al doilea vizitator dintre cele două corpuri interstelare detectate până în prezent în sistemul nostru solar a fost un obiect stâncos în formă de trabuc, numit 'Oumuamua, observat în octombrie 2017. Astronomii nu au descoperit asteroidul 'Oumuamua decât după ce acesta a trecut pe lângă Pământ, în drumul său spre ieşirea din Sistemul Solar, ceea ce a limitat foarte mult timpul în care a putut fi observat şi studiat.

Cometa 2I/Borisov a fost descoperită la 30 august anul trecut, exact la timp, în drum spre Soare. Ea a ajuns la periheliu la 8 decembrie, iar după trei săptămâni a trecut prin cel mai apropiat punct de Pământ în drumul său spre ieşirea din Sistemul Solar. AGERPRES