Cometă pe cerul României. Nishimura, corpul ceresc descoperit recent de un japonez VIDEO

Cometa Nishimura, descoperită în august 2023 de fotograful japonez Hideo Nishimura, se va afla la cea mai mică distanţă faţă de Terra în acest weekend. A fost fotografiată pe cerul România, iar din Australia se va vedea cel mai bine.

Cometa Nishimura, fotografiată în România. FOTO Valentin Grigore / Facebook

Cometa C/2023 P1 (Nishimura) a fost fotografiată și pe cerul României, de către președintele Societății Astronomice Române de Meteori (SARM), etalându-și coada ca un jet de lumină ridicat pe cer.

„Captură din dimineața zilei de ieri, 9 septembrie 2023, de pe Dealul Voievozilor (locul unde s-a scris istoria astronomiei populare românești după 1990, unde au fost organizate taberele naționale de astronomie Perseide între 1993 și 1999), în apropiere de Mănăstirea Dealu. Canon 6D + Samyang 135mm, f/2 @f/4 28x25 sec. (11,6 minute), ISO 1000, crop pe verticală + cadru terestru separat. Montură Sky-Watcher Star Adventurer. Sequator + Photoshop”, a scris Valentin Grigore, pe pagina sa de Facebook.

Acest obiect cosmic, care călătoreşte prin spaţiu cu viteza de 386.000 de kilometri pe oră , este deja vizibil cu ochiul liber, potrivit profesorului Brad Gibson, directorul Centrului de Astrofizică E.A. Milne din cadrului Universităţii Hull din Regatul Unit.

Fotograful spațial japonez Hideo Nishimura a observat pentru prima dată cometa Nishimura la începutul lunii august, în timp ce făcea fotografii cu cerul nopții.

De atunci, obiectul ceresc a crescut în luminozitate pe măsură ce călătorește prin sistemul solar interior pe o orbită în jurul soarelui.

Dr. Paul Chodas, director al Centrului NASA pentru Studii de Obiecte Aproape de Pământ la Jet Propulsion Laboratory din Pasadena, California, a precizat pentru 9news.com.au că respectiva cometa este suficient de strălucitoare pentru a fi vizibilă de pe Pământ datorită distanței relativ mici și se va deplasa aproape de orizont, așa că se poate vedea și cu un binoclu.

Cometa Nishimura. Foto NASA via Dan Bartlett

Cometa Nishimura completează o orbită aproximativ la fiecare 430 până la 440 de ani, ceea ce înseamnă că ultima dată când a trecut aproape de Soare (și s-ar fi putut apropia de Pământ) a fost în jurul anului 1590, înainte de inventarea telescopului.

Nishimura a făcut deja cea mai apropiată apropiere de Pământ în timpul acestei orbite, ajungând miercuri la 125 de milioane de kilometri. Se va apropia mult mai mult de Soare, trecând la aproape 34 de milioane de kilometri de stele pe 17 septembrie 2023, potrivit specialiștilor.

„Vectori ai Apocalipsei”

Potrivit profesorului britanic, cometele sunt „bucăţi de gheaţă şi roci" rămase în spaţiu după formarea Sistemului Solar în urmă cu aproape 5 miliarde de ani.

Atunci când se apropie de Soare, căldura astrului încălzeşte cometele, eliberând din nucleul lor îngheţat o serie de gaze ce formează apoi coada lor distinctivă.

Micile particule de praf şi roci rămase captive în structura cometelor sunt astfel eliberate de căldura solară atunci când cometele trec pe lângă Soare, iar Pământul trece în fiecare an prin acele „resturi“, dând naştere unui fenomen care se numeşte „ploaie de meteori“.

Potrivit profesorului Gibson, nu există niciun pericol de ciocnire a cometei Nishimura cu Pământul, întrucât astronomii au calculat cu mare atenţie orbita şi viteza de deplasare a acestui obiect cosmic.

În comunitatea ştiinţifică, există de mai multă vreme o dezbatere despre obiectul cosmic - asteroid sau cometă - care a provocat dispariţia dinozaurilor de pe Terra în urmă cu 65 de milioane de ani.