Costescu: Master Planul a fost revizuit; nu mai pot fi scoase sau introduse proiecte

Costescu: Master Planul a fost revizuit; nu mai pot fi scoase sau introduse proiecte

Master Planul General de Transport al României a fost revizuit, întrucât a fost necesară o actualizare, însă nu mai pot fi scoase sau introduse proiecte, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, după vizita unei delegații a Comisiei Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European la sediul ministerului de resort.

"Master Planul a fost revizuit. Din acest motiv a fost planificată și întâlnirea de la Bruxelles de săptămâna trecută care, din păcate, nu a mai avut loc, pentru că au trebuit actualizate niște lucruri, chiar și cu privire la ani, că majoritatea programelor urmau să se desfășoare undeva începând cu 2015; acum avem 2016 an de începere. Au fost o mulțime de erori materiale, o mulțime de calcule, de inconsistențe. Este un proiect de câteva sute de pagini și revizuirea lui s-a făcut cu un eforturi, inclusiv pe partea de principiu. Am discutat mai devreme despre gradul de flexibilitate pe care trebuie să îl aibă un document strategic, dar nu foarte mare, pentru a ne ține de principii. Inclusiv la criterii se schimbă, apar poli economici noi, apar situații geostrategice noi, trebuie să ținem cont de acestea și să ne lăsăm o rezervă în Master Plan pentru abordarea acestor schimbări. În acest context se întâmplă și reevaluările despre care vorbim. E normal să fie un proces dinamic, totul este să nu schimbăm și să nu afectăm predictibilitatea Master Planului, pentru că sunt proiecte foarte lungi, care trebuie începute din vreme și nu le putem schimba în fiecare an. Cum am mai spus, nu putem nici să facem toate proiectele din orizontul 2020 în anul 2016", a explicat ministrul.

Întrebat dacă mai pot fi scoase sau introduse proiecte în Master Plan, Dan Costescu a răspuns negativ.

"Nu pot fi scoase sau introduse proiecte. Nu, dacă nu apare ceva extraordinar, dar nu cred că se va întâmpla așa ceva, vom rămâne cu aceste proiecte. Scorurile lor pot să difere ușor, dar nu vom avea variații substanțiale sau spectaculoase", a explicat el.

În ceea ce privește întâlnirea cu delegația din Parlamentul European, ministrul a precizat că a fost abordată tema Master Planului, întrucât europarlamentarii s-au arătat interesați de subiect.

"Am avut o discuție. S-a discutat în principal pe temele Master Planului, care sunt în această perioadă o prioritate. Au fost interesați de stadiul în care se găsește Master Planul. Le-am explicat pașii și despre mica întârziere pe care am avut-o. (...) Ne adaptăm din mers. Le-am explicat că intenția noastră este ca în acest an să finalizăm aprobarea Master Planului în Parlament", a adăugat șeful de la Transporturi.

La rândul său, europarlamentarul Marian-Jean Marinescu a salutat intenția de aprobare până în vară a Master Planului de Transport, însă, a atras atenția că, din punctul său de vedere, ar trebui făcute modificări în acest document, astfel încât zonele sărace, Moldova și Oltenia, să fie legate de Transilvania și, respectiv, Banat, astfel încât să se poată dezvolta din punct de vedere economic.

Totodată, europarlamentarul a subliniat că speră să se modifice și standardele de cost, care, în opinia sa, sunt exagerate, raportat la costurile din alte state membre.

"Este îmbucurător că poate se va vota până în vară (Master Planul — n. r.), în Parlament, ca să poată fi stabilitate de aici înainte. Pe de altă parte, eu sper că se vor face modificări în Master Plan, de fapt în Programul Operațional Infrastructură Mare, pentru că acolo este lista de priorități, pentru că este nevoie ca regiunile sărace, nord-est și cea de sud-vest, adică nordul Moldovei și Oltenia, să primească banii de coeziune pentru a se dezvolta, adică să se îndeplinească ținta. Sper să existe aceste schimbări și sper ca și standardele de cost să se schimbe, pentru că, în opinia mea, ceea ce a propus consultantul este exagerat. Este o opinie, comparând aceste costuri cu costurile altor state membre", a spus acesta.

În opinia lui Marinescu, ar trebui modificată lista de priorități cuprinsă în Master Plan, astfel încât aceasta să fie stabilită pe criterii strict economice.

"POIM stabilește lista de priorități, Master Planul este o strategie până chiar după 2030, deci cred că discuția acolo se poate duce altfel, pentru că acolo trebuie să arăți pe unde vrei să ai cale ferată și autostradă și, eventual, o programare în timp. Însă, POIM decide ce proiecte de infrastructură se vor finanța în 2014-2020. Dacă vă uitați în acest program, acum se pot finanța proiecte de pe Coridorul IV. Sunt trecute proiectele de pe Coridorul IV, care înseamnă Sibiu — Pitești și zonele care nu au fost terminate în exercițiul financiar trecut. Și mai este un singur proiect, un drum expres de la Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău. Eu cred că există alte priorități înaintea acestui drum expres — nu văd utilitatea acestui drum expres — cum ar fi conectarea Moldovei de Transilvania sau conectarea Olteniei de Banat, ceea ce înseamnă conectarea acestor două regiuni sărace cu Europa. Nu ajung fondurile, bineînțeles, dar așa cum ajung pentru un drum expres Ploiești-Bacău, existând deja un drum semi-expres în această zonă, poate să se facă o altă zonă. Bani nu sunt pentru a satisface toate dorințele acum, este evident, dar trebuie să existe o listă de priorități și trebuie stabilită pe niște criterii strict economice", a explicat el.

Potrivit acestuia, criteriile care stau la baza stabilirii listei de priorități ar trebui să fie dezvoltarea economică a zonei respective și crearea de noi locuri de muncă.
"Unde trebuie să ducem infrastructură ca să dezvoltăm economic zona și să creăm locuri de muncă? Acestea sunt criteriile, cred eu, cele mai clare pentru a stabili o listă de priorități, iar criteriile și modul în care s-au calculat acele puncte de către consultant în Master Plan creează foarte multe întrebări. Atâta timp cât prima autostradă din România în Master Plan care trebuia construită pe scenariul economic și mediu era Bacău-Pașcani, eu nu cred în aceste criterii. Prima autostradă, Bacău-Pașcani, fără a avea alte autostrăzi construite până acum. De aceea, eu cred că trebuie revăzute aceste criterii tocmai pentru a încerca să dezvoltăm zonele care au nevoie de dezvoltare economică", a punctat Marian-Jean Marinescu.

O delegație a Comisiei Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European, condusă de Michael Cramer (Germania), s-a aflat în vizită oficială, miercuri, la sediul Ministerului Transporturilor.

Din partea României au participat atât reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, conduși de ministrul de resort, Dan Costescu, cât și ai CNADNR și CFR SA, reprezentanți ai Ministerului Fondurilor Europene, conduși de ministrul Aura Carmen Răducu, și ai Ministerului Afacerilor Externe, conduși de Silvia Davidoiu, coordonator național al Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării.

Pe agenda de discuții au fost incluse subiecte precum Master Planul General de Transport al României, Coridoarele rețelei centrale trans-europene de transport (TEN-T), Planul național feroviar, Programul Operațional de Infrastructură Mare, dar și Strategia UE pentru Regiunea Dunării.

AGERPRES/(AS — autor: Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu, editor online: Simona Aruștei)


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO Atac cu rachete fără precedent al Ucrainei împotriva Rusiei

2 Voi ați văzut asta? / America, oameni buni...

3 Așa o fi?

4 VIDEO București 2024...

5 Misterioasa decizie a Armatei Chinei...