De ce sunt polițele RCA din România mai scumpe decât în restul Europei. Firmele de asigurare: prețul are legătură cu „numărul mare de accidente”

De ce sunt polițele RCA din România mai scumpe decât în restul Europei. Firmele de asigurare: prețul are legătură cu „numărul mare de accidente”

Polițele RCA din România sunt mai scumpe decât în restul Europei din cauza numărului foarte mare de accidente în care sunt implicați șoferii români, atât în țară, cât și în afara granițelor, susțin reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).

Polițele RCA, mai scumpe FOTO Shutterstock

Polițele RCA, mai scumpe FOTO Shutterstock

Reprezentanţii asociaţiei au transmis aceste precizări în urma „dezinformărilor care au apărut în spaţiul public privind piaţa RCA”. România înregistrează o frecvenţă a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 poliţe generează un dosar de daună, nivel considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală şi de Est.

Totodată, România se situează şi pe un nedorit top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde, precizează organizația.

„Am luat notă cu îngrijorare de textele înaintate în presă de o asociaţie care, fără competenţe pe zona de asigurări, continuă să îi dezinformeze pe români, având în vedere propriile interese economice. În faţa acestui veritabil val de informaţii trunchiate sau chiar false, industria de asigurări consideră absolut necesar să ofere o imagine clară, bazată pe date oficiale şi verificabile, despre ecosistemul asigurărilor RCA. (...) Se face o falsă comparaţie cu alte ţări din Europa. În realitate, evoluţia primelor RCA este în directă legătură cu numărul foarte mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc atât în ţară, cât şi în străinătate. Concret, România înregistrează o frecvenţă a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 poliţe generează un dosar de daună”, susţin reprezentanţii UNSAR, scrie Agerpres.

Potrivit organizaţiei, acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală şi de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia şi Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%).

„Ţări precum Germania, Suedia sau Franţa, se situează şi ele mai bine - cu frecvenţe între 2,4% şi 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depăşeşte suma de 2.200 euro, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală şi de Est, ceea ce reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparaţiilor, manoperei, pieselor de schimb şi despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulaţie (persoane vătămate corporal şi aparţinătorii celor decedaţi)”, se menţionează în comunicat.

În plus, România se situează şi pe un nedorit top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde (47 de state).

„Numărul ridicat de evenimente acoperite prin polițele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări. Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza polițelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde lei. Acestor despăgubiri li se adaugă şi sumele plătite de FGA - Fondul de Garantare a Asiguraților (în creștere cu circa 48%), precum şi rezervele constituite de asigurători conform legislației. Astfel, în final, valoarea totală pentru asigurările RCA atinge nivelul de circa 7,9 miliarde lei.”, se mai arată în document.

Prin urmare, realitatea este că, în medie, din fiecare 10 lei încasaţi din primele RCA, aproape 8 lei se duc doar pentru acoperirea daunelor rezultate din accidentele rutiere şi a rezervelor aferente, susțin reprezentanții UNSAR.

„Pe lângă toate acestea, companiile de asigurări mai trebuie să acopere taxe şi contribuţii (inclusiv către FGA) - cerinţe legale necesare desfăşurării activităţii, cheltuieli cu distribuţia poliţelor, de administrare şi nu numai. Subliniem că primele RCA rezultă dintr-o metodologie specifică, avizată şi de un actuar independent. Aceasta ia în calcul factori multipli, precum istoricul de daune al şoferului, caracteristicile vehiculului, localizarea geografică, inflaţia daunelor, creşterea costurilor cu despăgubirile, costurile cu contribuţiile legale obligatorii, precum şi alte criterii, cu respectarea principiilor actuariale general acceptate”, precizează organizaţia.

Astfel, pentru îmbunătăţirea situaţiei existente este nevoie de mai multe măsuri concrete care să contribuie la reducerea accidentelor rutiere - precum demersul iniţiat de UNSAR sub denumirea de Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră, de transparentizarea şi raţionalizarea costurilor din service-urile auto, creşterea nivelului de cooperare între toţi actorii implicaţi - asigurători, autorităţi şi consumatori - pentru a crea un sistem sustenabil şi echitabil.

„Unele dintre aceste măsuri ar putea fi implementate inclusiv prin introducerea unor prevederi corespunzătoare în proiectul de modificare a legii RCA aflat actualmente în procedură legislativă la Parlamentul României”, se menţionează în comunicat.

Potrivit sursei citate, UNSAR precizează că piaţa de asigurări din România îşi menţine stabilitatea financiară, cu indicatori de solvabilitate şi lichiditate solizi, conform datelor publicate de ASF.

„La finalul anului 2024, societăţile de asigurări autorizate şi supravegheate de ASF au continuat să prezinte un nivel solid de capitalizare, cu rata cerinţei de capital de solvabilitate (SCR) de 1,6 şi rata cerinţei minime de capital (MCR) de 3,74, peste pragul minim reglementat, ceea ce confirmă capacitatea acestora de a face faţă angajamentelor asumate faţă de asiguraţi. În ceea ce priveşte lichiditatea, indicatorul aferent activităţii de asigurări generale, acesta s-a menţinut la un nivel robust (3,09), context în care activele lichide au crescut cu 20%, confirmând o poziţie financiară sănătoasă.”, mai arată organizaţia.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat marţi că preţul poliţei de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendinţa este de majorare continuă.

Potrivit reprezentanţilor transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine „asigurat cu risc ridicat” şi plăteşte mai mult pentru asigurarea obligatorie a maşinii.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Da, e Călin Georgescu, „salvatorul” de la Broșteni...

2 Apar detalii noi din șerpărie / La 24 de ani, fiul președintei CSM a fost angajat la Inspecția Judiciară pe un salariu de 17.000 de lei brut, plus spo…

3 Lista neagră a bugetarilor. Cine vor fi primii concediați de premierul Bolojan

4 Cine este angajatul la stat de care nu ați auzit, dar care câștigă mai mult decât Isărescu

5 O îmbârligătură de 113 milioane de euro din bani publici...