Detectarea unei coliziuni cosmice colosale schimbă modul în care astronomii percep universul timpuriu

Astronomii au detectat fazele incipiente ale unui coliziuni cosmice colosale, observând ciocnirea a 14 galaxii, descoperire care dă peste cap presupunerile despre istoria timpurie a cosmosului, relatează Reuters.

Cercetătorii au anunţat miercuri că mega-fuziunea galactică produsă la o distanţă de 12,4 miliarde de ani lumină de Terra a avut loc la 1,4 miliarde de ani după Big Bang-ul care a dat naştere universului.

Astronomii numesc această aglomerare proto-roi galactic, un precursor al enormelor roiuri de galaxii care sunt cele mai mari obiecte cunoscute în universul de astăzi.

Este pentru prima dată când oamenii de ştiinţă observă naşterea unui roi galactic, cu 14 galaxii îngrămădite într-o zonă doar de patru ori mai mare decât cea ocupată de Calea Lactee, o galaxie medie.

Un proto-roi precum cel detectat în acest caz, desemnat sub numele SPT2349-56, nu ar fi trebuit să existe în acel moment, potrivit actualelor teorii despre universul timpuriu. Oamenii de ştiinţă au presupus că un astfel de eveniment nu ar fi putut să se producă decât câteva miliarde de ani mai târziu.

"Am fost stupefiaţi de implicaţii", a declarat astrofizicianul Scott Chapman, din cadrul Universităţii Dalhousie din Canada. "Da, raţionamentele convenţionale duceau la concluzia că astfel de roiuri necesită mult mai mult pentru a se forma. SPT2349 ne arată că s-a întâmplat mult mai rapid şi mai exploziv decât o sugerau simulările sau teoria", a adăugat el.

Roiurile de galaxii pot reuni mii de galaxii aduse împreună de gravitaţie care pot avea o masă totală de un cvadrilion de ori mai mare decât a soarelui nostru, prezentând cantităţi imense din misterioasa materie întunecată, găuri negre gigantice şi gaze supraîncălzite.

Masa pro-roiului SPT2349 este de circa zece trilioane de ori mai mare decât a soarelui nostru.

Galaxiile din cadrul SPT2349 au produs stele cu o viteză remarcabilă, având de până la 1.000 de ori rata de formare a stelelor din galaxia Calea Lactee.

Observând obiecte aflate la o distanţă atât de mare, astronomii privesc practic în trecut, datorită perioadei necesare luminii pentru a călători. Proto-roiul SPT2349-56 a apărut când universul avea circa o zecime din vârsta lui actuală.

"Rezultatul este incitant pentru că ne permite să studiem direct formarea unui roi galactic masiv în universul timpuriu", a declarat astronomul Tim Miller, de la universitatea Yale.

Cercetătorii, care au studiat proto-roiul SPT2349 cu telescoape terestre din Chile, susţin că, cel mai probabil, acesta a crescut în mărime ca un bulgăre de zăpadă din urmă cu 12,4 miliarde de ani şi ar putea fi printre cele mai mari structuri din galaxie în prezent.

Cercetarea a fost publicată în revista Nature. AGERPRES