Dueluri aeriene deasupra Ucrainei: cum reușesc piloții ucraineni să fenteze rachetele rusești

Dueluri aeriene deasupra Ucrainei: cum reușesc piloții ucraineni să fenteze rachetele rusești

Pilotul cu indicativul Silk știe că trebuie să coboare rapid și să zboare cât mai jos cu avionul său MiG-29, când echipa de la sol îl avertizează că un avion de vânătoare rusesc a lansat o rachetă. Misiunea sa tocmai s-a încheiat, iar acum scopul lui e să supraviețuiască.

Ucraina se bazează pe avioanele sovietice MiG-29 pentru a se apăra contra atacurilor ruse FOTO Arhiv

Vechiul avion din epoca sovietică începe să tremure pe măsură ce este împins la limită. Silk manevrează printre clădiri și dealuri pe care le-a studiat meticulos pe hartă în timpul pregătirii pentru această misiune, relatează BBC.

„Astfel de zboruri aproape de suprafață sunt cele mai dificile. Trebuie să fii foarte concentrat. În plus, din cauza altitudinii scăzute, nu ai timp sau spațiu pentru o ejectare sigură”, spune Silk.

Avioanele de vânătoare precum cel pilotat de Silk însoțesc avioanele ucrainene de atac la sol în cadrul misiunilor de pe linia frontului. Sarcina lui Silk este să ofere acoperire împotriva rachetelor aer-aer rusești. Doar că avioanele ucrainene nu pot face prea multe să le contracareze.

„Cei mai mari inamici ai noștri sunt avioanele de luptă rusești Su-35”, spune un alt pilot, al cărui indicativ e Juice.

Cunoaștem pozițiile apărării aeriene [rusești], le știm razele de acțiune. Sunt destul de previzibile, astfel că e posibil să calculăm cât timp putem rămâne [în zona lor]. Totuși, avioanele de luptă sunt mobile. Au o imagine aeriană bună și știu când zburăm spre liniile de front”, explică el.

Patrulele aeriene rusești au capacitatea să detecteze decolarea unui avion de vânătoare chiar dacă are loc adânc în teritoriului Ucrainei. Rachetele lor R-37M pot lovi o țintă aeriană la o distanță de 150-200 km, în timp ce rachetele ucrainene pot ajunge doar până la 50 km.

Prin urmare, avioanele rusești pot vedea aeronavele ucrainene și le pot doborî cu mult înainte ca acestea să reprezinte o amenințare.

De la începutul invaziei rusești, forțele aeriene ucrainene au suferit probabil pierderi serioase; totuși afirmația Rusiei cum că a distrus peste 400 de avioane ucrainene nu pare plauzibilă, având în vedere că estimările independente privind mărimea flotei ucrainene sunt de cel puțin jumătate din acest număr.

Potrivit evaluării Military Balance 2022, realizată de IISS (Institutul internațional pentru Studii Strategice), forțele aeriene ucrainene aveau 124 de avioane capabile de luptă înainte de invazia pe scară largă a Rusiei.

Totuși, Rusia și-a păstrat superioritatea în aer, în timp ce Kievul a insistat asupra necesității de a primi avioane mai moderne precum avioanele americane F-16.

„Nu avem niciun răspuns contra lor”

Piloții noștri zboară pe muchie de cuțit”, spune colonelul Volodimir Lohaciov, șeful departamentului de dezvoltare a aviației din cadrul Forțelor Aeriene ucrainene, adăugând că, „avioanele F-16 ne-ar permite să operăm dincolo de sistemele de apărare aeriană ale inamicului”.

„În acest moment, nu avem niciun răspuns contra lor”, spune și Juice explicând că, dacă Ucraina ar avea avioane de luptă moderne cel puțin „ar fi o luptă egală”.

Avioanele F-16 dispun de radare mai performante care pot detecta rachetele lansate asupra lor. În prezent, echipa care monitorizează radarele de la sol trebuie să îi avertizeze pe piloți cu privire la atacuri iminente.

Avioanele noastre nu au un sistem care să avertizeze cu privire la lansările [de rachete rusești]", spune pilotul cu indicativul Pumba, care manevrează un avion de atac Su-25 „Totul se bazează pe vedere. Dacă le vezi, atunci încerci să scapi lansând capcane termice și făcând manevre."

Superioritatea aeriană a Rusiei înseamnă că Ucraina își poate permite doar o desfășurare limitată a aviației sale militare în apropierea liniei frontului, ceea ce poate avea un impact major asupra succesului oricăror operațiuni viitoare. Potrivit lui Juice, rușii efectuează de până la 20 de ori mai puține misiuni decât forțele aeriene rusești.

În plus, muniția de care dispun avioanele de atac ucrainene provine din stocul de bombe și rachete neghidate sovietice, care se epuizează rapid.

Are nevoie Ucraina de avioane de luptă occidentale?

Dar nu este vorba doar de sprijin aerian pentru trupele terestre. Avioanele occidentale pot, de asemenea, să îmbunătățească sistemele de apărare aeriană ale Ucrainei, spun aviatorii.

Avioanele noastre au radare vechi care nu detectează rachetele de croazieră [rusești]. Suntem ca niște pisici oarbe când încercăm să le doborâm”, explică colonelul Lohachov.

Raza de acțiune a dispozitivelor de pe F-16 le-ar permite să intercepteze rachete de croazieră „pe distanțe lungi chiar la granițele noastre, în loc să încerce să le capteze undeva în părțile centrale ale Ucrainei", spune Juice.

Avioanele MiG-29 pe care Polonia și Slovacia le-au transferat recent Ucrainei nu sunt o rezolvare a principalele probleme, spun piloții ucraineni.

SUA au exclus trimiterea de avioane F-16 Ucrainei. Colin Kahl, subsecretarul pentru politica de apărare al Pentagonului, a declarat că până și „cel mai rapid termen” pentru livrarea avioanelor F-16 ar fi de 18 luni.

Cu toate acestea, oficialii ucraineni speră să obțină aceste avioane de la țări europene, ceea ce ar presupune acordul SUA, dar livrarea s-ar putea face mult mai rapid.

Ce impact ar avea avioanele F-16

Unii experți pun sub semnul întrebării impactul pe care F-16 l-ar putea avea pe câmpul de luptă.

Profesorul Justin Bronk, cercetător principal la Royal United Service Institute (RUSI), a explicat că aceste avioane ar oferi un strat suplimentar de apărare, dar „nu ar schimba războiul de unele singure".

Chiar dacă ar avea avioane F-16, „piloții ucraineni tot ar trebui să zboare foarte jos oriunde în apropierea liniilor de front din cauza amenințării terestre a Rusiei, iar acest lucru ar limita raza de acțiune efectivă a rachetelor", explică profesorul Bronk. „Asta mai înseamnă că utilizarea puterii aeriene în modul în care Occidentul a făcut-o în războaie precum Irak, Libia, Afganistan, nu este posibilă în Ucraina”.

Provocările logistice ridică semne de întrebare dacă merită efortul de a trimite F-16 în Ucraina. Nu este vorba doar de antrenarea piloților și a mecanicilor - infrastructura ar trebui, de asemenea, să fie modernizată.

Avioanele F-16 sunt proiectate pentru piste foarte netede și lungi. Ucraina va trebui să își adapteze aerodromurile actuale pentru a îndeplini aceste cerințe - să le reasfalteze, să le curețe și să le extindă.

„Dar acest lucru va fi vizibil pentru ruși din spațiu și prin intermediul surselor umane de informații. Iar dacă te rezumi doar la una sau două baze, iar apoi încerci să înființezi un sprijin la sol pentru a opera F-15 sau F-16, atunci rușii îl vor vedea și îl vor lovi”, susține profesorul Bronk.

"Așadar, ar trebui să faceți multe. Iar atunci te întrebi: merită asta numărul de personal calificat și cantitatea de efort politic și de sprijin logistic care ar putea fi folosite pentru alte lucruri, cum ar fi tancurile și artileria sau sistemele de apărare aeriană la sol?".

Sunt piloți ucraineni care au efectuat peste 100 de misiuni de luptă, dar sunt mereu conștienți că fiecare zbor ar putea fi ultimul.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

2 Foarte interesante amănunte...

3 Nu le zice rău Ciucă...

4 Era omul Rusiei? / O anchetă de contraspionaj duce la demiterea comandantului polonez al EUROCORPS, locotenent-generalul Jaroslaw Gromadzinski

5 „Le-am spus atunci, foarte clar: Într-o lună începe războiul”