
„E jeg peste tot și nimic de făcut”/De ce fug turiștii cât văd cu ochii de litoralul românesc
Litoralul românesc nu reușește să mai atragă la fel de mulți turiști ca odinioară, iar de acest lucru profită stațiunile din Grecia , Turcia și Bulgaria, care îi atrag ca un magnet pe români. Deși hotelierii se plâng că pierd clienți, nu găsesc soluții pentru a schimba ceva.
Vremurile când buletinele de știri ale televiziunilor se deschideau cu imagini de pe litoral, cu turiștii invadând plajele și înotând cot la cot, par să rămână o simplă amintire, spre disperarea proprietarilor de restaurante și hoteluri. În plin sezon estival, cei din HoReCa se plâng de faptul că profitul lor scade, iar în condițiile date mulți se gândesc chiar că vor fi obligați să își închidă afacerile. Însă nu sunt deloc străini de ceea ce li se întâmplă.
Subiectul a fost abordat pe rețelele sociale, iar internauții încearcă să explice această situație, dar mai ales motivele care stau la baza îndepărtării turiștilor de litoral.
Unul dintre motivele pentru care mai ales cei tineri evită litoralul românesc este muzica de o calitate îndoielnică care răsună peste tot în boxe și le provoacă disconfort. Dar există și alte motive, desigur.
Provocarea a fost lansată de o postare pe Reddit care pornește de la o știre difuzată de Prima TV, în care patronii din HoReCa se plâng că oricâte reduceri și promoții ar încerca să facă, turiștii sunt tot mai greu de găsit. Titlul postării spune tot: „Turiștii fug de litoralul românesc. Șezlonguri goale și reduceri, degeaba, la hoteluri”. Cu această ocazie, pe platforma Reddit s-a pornit o întreagă dezbatere, iar internauții au căutat să găsească explicații.
Când nici măcar subvențiile nu mai ajută
„Nu doar Horeca, ci și ăștia care închiriază camere și apartamente în regim hotelier, toți o să fie nevoiți să ofere prețuri și servicii mai bune. Mă amuzam ieri că postase unul pe un grup de Facebook că vai Doamne, ce scump e în Croația (cazare, mâncare și/sau servicii) și carevasăzică, ce evaziune fac ăia că unele localuri cer doar cash. Și i-a răspuns un anonim că și el mai mult ca sigur face evaziune, atașând o poza a domnului, pe un alt grup, care zicea că mai are doar câteva intervale disponibile la apartamentul lui de închiriat pe Booking, din Mamaia Nord. Văd că acum nu mai găsesc postarea, probabil a fost ștearsă”, a scris cineva.
Altcineva și-a amintit că hotelierii au beneficiat de pe urma unor subvenționări mai mult sau mai puțin directe. În loc să profite de acest lucru, ei au crescut artificial prețurile, dar calitatea serviciilor a rămas de regulă precară: „Cine ar fi crezut că un program de subvenții duce la creșterea ridicolă a prețurilor? Șoc! Românii și piața liberă = baba și mitraliera.”
Și tot de aici a pornit un alt internaut, care a remarcat că imediat ce noul guvern a redus valoarea tichetelor de vacanță ale bugetarilor, numărul turiștilor de la mare a scăzut, iar acest lucru a pus presiune pe prețuri, obligându-i pe unii afaceriști să le reducă.
„Ce surpriză! S-a terminat cu turismul sponsorizat de stat pentru bugetari, care trăgea prețurile în sus, iar afaceriștii de pe litoral au descoperit piața liberă? Oh, ce dramă!”, e „coincidența” remarcată.
A fost însă contrazis de un alt coleg de pe Reddit. „De ce s-a terminat cu turismul sponsorizat de stat pentru bugetari? Înca mai primesc voucher”, a scris acesta.
„Mult mai puțini, sistem de decontare diferit. Sper să dispară și asta până la urmă, dar momentan sunt bucuros cu cât progres există”, a răspuns el. „Practic l-au făcut atât de greu de accesat încât majoritatea renunță. Guvernul Ciolacu nu a vrut să sune ca și cum îl anulează așa că l-au făcut practic anulat prin proceduri”, l-a completat altul.
„Singurul turism decontat de stat ar trebui să fie cel medical, restul nu”, a scris cineva.
„Am mers la bulgari și mi-au furat mașina, dar tot am ieșit mai ieftin ca la noi”
„Să citez un tiktok: am mers la mare în Bulgaria, mi-au furat mașina, dar tot am ieșit mai ieftin ca în România”, a glumit altul.
„Sper să dea faliment toate hotelurile care te obligă să închiriezi șezlong ca să stai la plajă”, a scris un internaut.
„Ani de zile turismul a beneficiat de subvenție mascată – voucherele, dar și de o plajă largă de clienți. Ani de zile cei din turism au avut șansa de a investi în servicii de calitate și au avut șansa de a-și fideliza clienții. În loc să profite de anii cu vouchere pentru a investi și a dovedi că turismul românesc merită apreciat de către turiști, și-au bătut joc cu servicii execrabile și prețuri imense. Oamenii au ținut minte. Mulți acceptau asta din cauza voucherelor. Acum nu mai au nici un motiv să accepte bătaia de joc de pe litoralul românesc. Degeaba faci reduceri dacă oamenii s-au simțit jăcmăniți ani de zile. Turismul românesc culege ce a semănat”, a dezvoltat cineva.
Alții au observat că totuși ar mai fi și plaje mai pline, însă mulți dintre cei care se bucură de ele sunt localnici sau oameni veniți cu alte treburi în zonă.
Cine mai e pe plajă
„Înca mai este lume care merge. Wow”, a fost o observație. „Eu stau în București, dar sunt din județul Constanța. Normal că ne ducem la plajă toată familia, dar nu suntem turiști. Avem casa la 2.5 km de plajă, nu mâncăm la restaurante în stațiune (și la preț mai mic, nu avem incredere). Cazare în casa proprie. Dacă sunt 100.000 ca noi, nu pare complet gol, dar nu e turism”, a explicat altul.
„Eu stau în Constanța, nu cumpăr niciodată nimic din stațiune, iar pe plajă vin mereu la prosop cu proviziile în ghiozdan sau ladă, nu contribui cu niciun leu niciodată în turismul ăsta și în burta patronașilor ăștia vătafi și farisei”, i-a dat cineva dreptate.
„Eu am venit cu treabă din Brașov. În afară de cazare (care a fost inclusă în prețul cerut) am dat fix 0 lei pe alte „necesități” la suprapreț. Asta deoarece am stat la un AirBNB care avea toate utilitățile de care aș fi avut nevoie (și nici n-a fost camera mai scumpă față de un hotel Average unde maximul de utilități în cameră sunt 2 pahare). În rest Lidl Soveja și 30-60 de minute să prepar ceva simplu, gustos, hrănitor și lipsit de stresul că ar pune restaurantele ingrediente dubioase”, a scris altul.
Altcineva a vrut să afle de ce stațiunile de pe litoral sunt „moarte” în extrasezon, iar hotelierii nu știu să atragă turiști. „Da', zi-ne și noua ceva: în afara sezonului nu se poate gândi nimic pentru stațiunile astea? Că a ajuns o scuză pe care o mestecă toți chestia asta cu sezonul de 2 luni... În octombrie, nu poate face chiar nimic prin zonele alea care să nu țină de pârguit la plaja?”, a întrebat el.
Alții s-au luat direct de cei din HoReCa: „Toți cocalarii, „sportivii”, mafioții, căpșunarii fără nicio calificare reală, care au pus mâna pe ceva bani au zis să-și deschidă un restaurant, hotel, sponsorizat de stat prin voucherele alea. Ce pretenții să avem, când habar n-au ce îseamnă industria asta, vor să bage cât mai puțin și să scoată cât mai mult.”
„Am dat 70 de lei pe un storceag în Corbu. Faliment plăcut!”, a intervenit altul.
„Românul când nu investește și nu pune suflet în nimic: faliment. Oh nu! Dar cum s-a ajuns aici?!”, a scris cineva.
„Asta îmi amintește de o știre cu o vulcanizare de cartier, se plângea patronul că da faliment că au apărut vulcanizarile mari. Că făcea o grămadă de bani mai demult, și era fotografiat în față la o ruină de garaj fără tencuială. A făcut o grămadă de bani, dar nu a investit nimic, și acum se așteaptă să vină lumea cu mașini de 20.000 de euro în paragina lui de vulcanizare”, a fost exemplul dat de altul.
„Scade HoReCa prețurile cum au scăzut politicienii subvenția de partid. Au majorat-o exponențial, iar acum reduc la prețul de anul trecut. Horeca e la nivelul la care și dacă mă plătesc ei nu gust din ciorba lor. Cred că nu e clară situația pentru ei”, a comentat altcineva.
„Mă, prețurile ca prețurile, dar eu mai mult de o zi și o seară ce să fac "pe litoral"? Stau la plajă, mă bălăcesc o zi, beau o seară. A doua zi nu mai am chef nici de plajă, nici să beau. Vrei să vizitezi ceva? Ce să vizitezi? Delfinariu? Țigănia aia de orășel al copiilor? În sud în Vamă e și mai rău. E herghelia la Mangalia, muzeul militar de la Mangalia vai mama lui.... E jeg peste tot și nimic de făcut”, a punctat unul.
„Câte indigestii și enterocolite să iei până te prinzi că litorarul ăla nu e de vizitat. Sunt câteva cazari și restaurante relativ decente, dar majoritatea sunt bombe. Numai prăjeli și congelaturi. Inclusiv peștele e congelat”, a subliniat un internaut.
„Vouchere la 0. Să vedeți atunci că prețurile vor scădea și mai mult. În cazul ăsta sunt fan free market”, a scris cineva.
„Boicotul e cea mai bună soluție”
„Boicotul e cea mai bună soluție împotriva celor de acolo și asta e soluția și în alte cazuri”, a fost o părere.
„Nu mai știu cum este la noi cam de 25 de ani când mi-am petrecut sejurul la Urgență la Constanța în perfuzii de la mâncarea de pe litoral. Sper ca totuși urgențele să nu fie pline ca pe vremuri”, a comentat cineva.
„Nu mai este șezlongul 100-150? Mare bișniță ce era pe plaja. Acum să le vândă la toată familia lor de agarici”, a scris altul.
„Nu, proprietarii de hoteluri nu vor putea să-și cumpere Ferrari nou anul acesta, și vor trebui să rămână cu cel de anul trecut”, a fost altă opinie.
Altcineva a remarcat faptul că deși patronii de pe litoral s-au plâns permanent că nu au de unde să reducă prețurile, în fața amenințării cu falimentul au găsit soluții: „Păi parcă era totul scump și horecarul român abia daca rămânea cu ceva dupa cheltuieli, salarii și taxe. Acum are de unde „să scadă” prețurile?”
„Am călărit în peste 30 de țări, unele dintre ele mult mai sărace decât România și m-am convins de faptul că litoralul nostru e un bâlci de cel mai prost gust, dar foarte scump. Încerc să merg o dată pe an și la noi la mare dar în zonele în care plajele sunt încă lăsate în pace, cum era Tuzla până acum 2 ani”, a opinat altul.
Există și păreri diferite
Au fost însă și voci care le-au luat apărarea hotelierilor. „Am venit să stau la Constanța vara asta cu treaba (după 4 ani de zile în care am fost în vacanță doar prin Grecia/Franța) și sincer nu înțeleg hate-ul. Cu ce comparați fraților când ziceți că sunt prețuri mari? Un șezlong la Reyna Beach era 25 de lei până acum 2 săptămâni. Acum s-a făcut 35. Un Frappe la beach bar e 21. Cluburile de pe plajă din Mamaia sunt mai mișto decât orice am văzut eu în Grecia. Efectiv se apropie de Saint Tropez ca vibe. Și cât e un cocktail? 35 de lei. Chiar decent. Mi se pare că și serviciile s-au îmbunătățit considerabil față de ultima dată când am fost. S-a întipărit (poate pe bună dreptate) în mentalul colectiv ideea asta că pe litoral țeapa e la tot pasul, dar realitatea e că lucrurile încep să meargă într-o direcție chiar ok”, a scris unul dintre puținii care le-au luat apărarea celor din HoReCa de pe litoral.
„E de 3 ori mai ieftin în Grecia și infinit mai frumos. Chiar astăzi am văzut un reportaj la știri cu un patron de plajă care se lua de toți care stăteau în fața clienților lui și blocau orizontul mării clienților lui. Și îi făcea săraci pe cei care nu închiriau șezlongurile lui”, a comentat altul.
„Și turiștii români lasă gunoaiele pe jos, dar cer să fie respectați”, a fost altă opinie.
Sursa: adevarul.ro