Europa are un nou motor economic. Turiștii americani au declanșat „boala plajei“ – analiză WSJ

Europa are un nou motor economic. Turiștii americani au declanșat „boala plajei“ – analiză WSJ

Vizitatorii de peste Ocean care nu se uită la bani alimentează un boom puternic în sudul Europei, inversând puterea economică în UE. Unii economiști, citați de The Wall Street Journal, cred că acest lucru s-ar putea sfârși prost.

Americanii sunt aici, în Lisabona, iar acest oraș de coastă scăldat de soare este în plină expansiune.

La barurile, hotelurile și restaurantele de pe străzile pietruite, afacerile merg atât de bine încât primarul Carlos Moedas a redus recent impozitul local pe venit pentru rezidenți. Cu o creștere economică de 8,2 % anul trecut și o creștere cu 20 % a veniturilor fiscale față de perioada de prepandemie, primarul a făcut, de asemenea, transportul public gratuit pentru tineri și vârstnici.

Fațadele vechi de secole sunt lustruite după ani de neglijență. Sunt în curs de elaborare planuri pentru un nou aeroport, de două ori mai mare decât cel existent, și pentru o legătură feroviară de mare viteză de trei ore cu Madrid, în Spania vecină. Festivalul de Film Tribeca va ajunge în oraș în această toamnă.

Prețurile camerelor din oraș sunt în creștere, iar investițiile în turism sunt în creștere. Gonçalo Dias, director și coproprietar al Ivens, un hotel de 1.000 de dolari pe noapte din centrul Lisabonei, a declarat că intenționează să adauge un club de jazz la subsol. Mai mult de jumătate din rezervările sale de camere provin de la americani.

"Vremuri minunate. Cele mai bune vremuri din ultimii 45 de ani", a spus el pentru WSJ. "Este o nebunie".

Atracția mediteraneană

În sudul Europei, un boom turistic fără precedent, determinat în mare parte de turiștii americani, stimulează creșterea în locuri care au devenit sinonime cu stagnarea economică, creând sute de mii de locuri de muncă și și alimentând bugetele guvernelor zguduite recent de temerile legate de datoria suverană.

Chiar dacă unii se tem că boom-ul ar putea crea alte probleme, atracția mediteraneană întoarce pe dos istoria economică recentă a Europei. În anii 2010, Germania și alte economii puternic industrializate au ajutat continentul să iasă din criza datoriilor datorită exporturilor puternice de automobile și bunuri de capital, în special către China.

În prezent, Italia, Spania, Grecia și Portugalia contribuie cu între un sfert și jumătate din creșterea anuală a blocului.

În timp ce economia Germaniei este în declin, Spania este marea economie europeană cu cea mai rapidă creștere. Aproape trei sferturi din creșterea recentă a țării și unul din patru noi locuri de muncă sunt legate de turism. În Grecia, o vedetă economică improbabilă după pandemie, 44% din totalul locurilor de muncă sunt legate de turism.

Prognoza pe termen scurt este bună, iar guvernele fac presiuni pentru a continua pe această cale. Dar unii economiști, rezidenți și politicieni sunt îngrijorați de implicațiile pe termen lung ale boom-ului.

Chiria și alte cheltuieli de trai cresc în zonele fierbinți, ceea ce face ca mulți localnici să se descurce mai greu. Un accent sporit pe turism, care generează un profit rapid, dar rămâne o activitate cu productivitate scăzută, leagă aceste economii de o industrie extrem de ciclică. De asemenea, riscă să indepărteze lucrătorii și capitalul din domenii mai profitabile, cum ar fi tehnologia și producția de vârf.

Poate "economia muzeală" emergentă a Europei să susțină crearea susținută de bogăție și sistemele extinse de protecție socială cu care europenii s-au obișnuit de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial? Și ce se întâmplă dacă dolarul scade și turiștii pleacă?

Noul motor economic

În Portugalia, o țară cu 10 milioane de locuitori care se desprinde de Spania în Atlanticul de Nord, americanii i-au depășit recent pe spanioli ca cel mai mare grup de turiști străini.

"Pentru americani, în acest moment, este literalmente locul unde trebuie să meargă", a declarat Ameshia Cross, un strateg politic din Washington, D.C., care vizitează Portugalia pentru prima dată.

Dolarul puternic - și o puternică redresare post-Covid - a permis milioanelor de americani care și-ar fi petrecut vacanțele în SUA înainte de pandemie să descopere acum că își pot permite o vacanță europeană somptuoasă.

Turismul generează acum o cincime din producția economică a Lisabonei și susține unul din patru locuri de muncă. Această expansiune s-a răsfrânt mult dincolo de capitală.

Produsul intern brut al Portugaliei a crescut cu aproape 8% între 2019 și 2024, comparativ cu mai puțin de 1% pentru Germania, potrivit estimărilor Fondului Monetar Internațional. Guvernul a înregistrat anul trecut un excedent bugetar rar de 1,2% din PIB, iar raportul datoriei/PIB este de așteptat să scadă la 95% în acest an, cel mai scăzut din 2009. Populația Portugaliei crește din nou după ani de scădere, mulțumită parțial la un aflux de lucrători migranți și la diverse stimulente fiscale și vize de investitori care au atras lucrători cu venituri mari.

Moedas, primarul Lisabonei, spune că există loc pentru o creștere suplimentară. Pentru un oraș care își dublează dimensiunea la aproximativ un milion în fiecare zi, inclusiv navetiștii, doar aproximativ 35.000 sunt turiști, a spus el. "Suntem foarte departe de o situație de așa-numit supra-turism".

Risc de criză economică

Tendința face parte dintr-o reajustare globală care a urmat blocării Covid-19. Cheltuielile cu călătoriile și ospitalitatea la nivel mondial au crescut de aproximativ șapte ori mai rapid decât economia globală în ultimii doi ani, potrivit Oxford Economics. Se preconizează că această tendință va continua și în următorul deceniu, deși într-o mai mică măsură, notează The Wall Street Journal .

Europa, în special sudul Europei, a beneficiat mai mult decât multe alte regiuni. Deși găzduiește doar 5% din populația lumii, Uniunea Europeană a primit anul trecut aproximativ o treime din toți banii destinați turismului internațional - mai mult de jumătate de trilion de dolari. Aceasta reprezintă o creștere de aproximativ trei ori în decurs de două decenii și se compară cu aproximativ 150 de miliarde de dolari pentru SUA, unde turismul și-a revenit mai lent.

Unul dintre motive este criza brutală a datoriilor suverane care a afectat în mod deosebit sudul continentului în urmă cu puțin peste un deceniu. Incapabile să stimuleze cererea prin cheltuieli publice sau să stimuleze exporturile prin devalorizarea monedei lor - euro, care este monedă națională în alte 20 de state - aceste țări și-au putut spori competitivitatea doar prin scăderea salariilor. Acest lucru și prăbușirea sectorului imobiliar, care a lăsat sute de mii de lucrători brusc disponibili, au făcut ca industria turismului din regiune să devină ultracompetitivă, mult mai ieftină decât destinațiile de plajă din Caraibe și la egalitate cu destinații din America Latină precum Mexicul.

Angajatul portughez câștigă în medie aproximativ 1.000 de euro pe lună după impozitare, adică aproximativ 1.100 de dolari pe lună, și doar 2% câștigă mai mult de 2.000 de euro. Un apartament cu un dormitor în Lisabona poate costa cu ușurință peste 500 000 de euro pentru a fi cumpărat, sau peste 1 200 de euro pe lună pentru a fi închiriat. Chiriile din orașele învecinate sunt, de asemenea, în creștere, pe măsură ce oamenii părăsesc capitala, excluși de piața imobiliară transformată de chiriile profitabile pe termen scurt.

Jessica Ribeiro, sociolog în vârstă de 35 de ani, plătește aproximativ 490 de euro pe lună pentru un apartament pe care îl împarte cu fostul soț într-un oraș din apropiere de Lisabona. Niciunul nu își permite să plece. Ambii câștigă puțin mai mult decât salariul minim de 820 de euro pe lună, iar chiriile în creștere înseamnă că este imposibil să găsești un apartament în cartier pentru mai puțin de 700 de euro, a declarat Ribeiro.

"Răul pe care l-a adus turismul este infinit mai mare decât beneficiile", a spus Ribeiro. "Trimite oamenii departe de locul lor de muncă, făcându-le viața mult mai grea".

O plângere frecventă din partea rezidenților este că unii dintre cei mai mari câștigători ai boom-ului sunt companiile americane, de la Airbnb la Uber, care adesea plătesc puține taxe în locurile în care își desfășoară cea mai mare parte a activității.

Chiriile mai mari forțează multe afaceri și spații culturale și sociale destinate localnicilor să se închidă, spune Rita Silva, activist și cercetător pentru locuințe. „Aceasta nu este o economie care servește nevoilor majorității oamenilor”, a spus ea.

Semnele de nemulțumire răsar în întreaga regiune

Zeci de mii de localnici au mărșăluit în insulele Baleare și Canare din Spania în ultimele luni pentru a protesta față de turismul în masă și a supraaglomerării. În Mallorca, activiștii au montat panouri false pe unele plaje populare, avertizând în limba engleză cu privire la riscul de cădere a pietrelor sau al meduzelor periculoase, pentru a descuraja turiștii, conform postărilor de pe rețelele de socializare.

Unii economiști și alții se tem că turismul în creștere ar putea agrava provocările economice existente în Europa.

Servirea străinilor este dificil de extins și este mai expusă crizelor economice. Ca și în cazul descoperirii petrolului, noul accent pus de sudul Europei pe turism poate elimina activitățile cu valoare mai mare prin acapararea capitalului și a lucrătorilor, un fenomen pe care unii economiști l-au denumit "boala plajei".

Pentru factorii de decizie din Europa, este mai ușor ca oamenii să deschidă hoteluri sau restaurante decât să-i stimulezi să dezvolte producție avansată, care necesită mult capital și durează mult până se plătește, a spus Marcos Carias, economist la asigurătorul francez Coface.

„Turismul este calea ușoară de ieșire”, a spus Carias.

Susținătorii susțin că turismul atrage capital în regiunile sărace și poate servi drept bază pentru construirea unei economii mai diversificate. Moedas din Lisabona a spus că încearcă să stimuleze afluxul de vizitatori străini pentru a dezvolta sectoare precum cultura și tehnologia, inclusiv prin dezvoltarea de conferințe și evenimente culturale.

„Unele partide de extremă stângă spun practic că trebuie să reducem turismul”, a spus Moedas, dar aceasta este o abordare greșită. „Ceea ce trebuie să facem este să creștem alte sectoare precum inovația, tehnologia... Ar trebui să investim în continuare în turism, dar ar trebui să urcăm pe scară.”

La Atena, primarul Haris Doukas spune că lucrează la extinderea sezonului turistic, la creșterea duratei medii de ședere și la promovarea unor tipuri specifice de turism, precum organizarea de conferințe și întâlniri de afaceri, pentru a atrage vizitatori cu putere de cumpărare mai mare. El a cerut, de asemenea, noi taxe pentru a ajuta orașul să găzduiască milioanele de turiști suplimentari care se aglomerează în capitala antică.

„Boala plajei“

Un simptom al „boala de plajă”: costurile mai mari ale vieții și lipsa locurilor de muncă cu salarii mari încurajează mai mulți studenți portughezi să părăsească țara, a spus Arlindo Ferreira, directorul școlii din nordul Portugaliei.

De asemenea, școlile se luptă să recruteze profesori, „nu doar din cauza costurilor de trai, ci și [ei] pot obține salarii mai bune în alte domenii”, a spus Ferreira.

Mai mult de o treime dintre studenții portughezi cu înaltă calificare părăsesc țara după absolvire, potrivit lui Raquel Varela, profesor la New University din Lisabona. Chiar și angajații din domeniul tehnologiei, bine plătiți, au început să plece în locuri mai ieftine.

Tiago Araújo, directorul executiv al startup-ului de tehnologie turistică HiJiffy, și-a păstrat angajații, dar spune că mulți dintre ei s-au mutat din Lisabona. Tendința, care a început în timpul Covid, este acum determinată în primul rând de criza locuințelor.

Dacă americanii nu vor mai veni la Lisabona, "nu cred că vom putea percepe acest tip de [preț], deoarece va trebui să ne adresăm europenilor, iar europenii nu au bani", spune acesta citat de The Wall Street Journal .

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Mi-a ajuns, nu se va mai repeta aventura” / Cea mai săracă țară din UE, prezentată lumii întregi de un celebru vlogger

2 Cine este bătrâna putred de bogată din rețeaua grupării Coldea-Dumbravă. A semnat un contract de consultanță cu avocatul Trăilă

3 Un jurnalist spaniol le sugerează românilor și slovacilor „blatul perfect”

4 „Sigur că e mai ieftin decât pe litoralul nostru” / Cât a ajuns să-i coste pe români o masă bună în Grecia

5 VIDEO Cum arată acum prima și singura autostradă construită de chinezi în România