Filmul regizorului iranian Jafar Panahi a luat marele premiu la Cannes. „Sunt în viață atât timp cât fac filme”

Filmul regizorului iranian Jafar Panahi a luat marele premiu la Cannes. „Sunt în viață atât timp cât fac filme”

Lungmetrajul „It Was Just an Accident”, regizat de cineastul iranian Jafar Panahi, a câștigat trofeul Palme d'Or la cea de-a 78-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes, a anunțat sâmbătă seară juriul competiției de pe Croazetă, relatează site-ul oficial al evenimentului.

Pelicula a fost realizată în clandestinitate FOTO Captură video

Pelicula a fost realizată în clandestinitate FOTO Captură video

Cineastul disident iranian, în vârstă de 64 de ani, a putut să vină la Cannes pentru prima dată după o pauză de 15 ani și să primească în persoană acest premiu. Noua sa peliculă examinează dilema unor foști deținuți și critică în mod direct comportamentul abuziv al forțelor de securitate din Iran, fiind totodată o reflecție asupra justiției și răzbunării în fața arbitrariului, potrivit Agerpres.

Film realizat în clandestinitate

Filmul „It Was Just an Accident”, realizat în clandestinitate, este un thriller prin care regizorul Jafar Panahi critică încă o dată regimul politic de la Teheran. Alimentat în egală măsură de furie și de umor absurd, acest lungmetraj dramatic prezintă aventurile personajului Vahid, interpretat de Vahid Mobasseri, răpitorul unui bărbat care poartă o proteză de picior și care seamănă foarte mult cu gardianul care l-a torturat în închisoare și i-a distrus viața. Vahid încearcă apoi să verifice împreună cu alți deținuți dacă persoana pe care a răpit-o este într-adevăr torționarul său.

Regizorul filmului, trimis de două ori la închisoare în Iran, țară pe care nu avea voie să o părăsească până de curând, a promis că se va întoarce la Teheran după acest festival în pofida riscurilor de a fi supus unor noi represalii. Nimeni nu știe ce soartă îi vor rezerva autoritățile de la Teheran după acest al 11-lea lungmetraj al său.

Totodată, Jafar Panahi a realizat pelicula „It Was Just an Accident” fără să solicite un permis de filmare din partea autorităților iraniene. În plus, mai multe dintre actrițele sale au încălcat legile din Iran și au apărut în acest film fără să poarte voalul islamic.

„Cred că a sosit timpul să le cerem tuturor oamenilor, tuturor iranienilor, cu toate opiniile diferite de ale altora, oriunde în lume, în Iran sau în altă parte, îmi permit să cer un singur lucru: să lăsăm deoparte (...) toate problemele, toate diferențele, cel mai important lucru în acest moment este țara noastră și este libertatea țării noastre”, a declarat el sâmbătă seară în farsi, potrivit traducerii oferite de organizatorii Festivalului de la Cannes.

„Ceea ce contează cel mai mult este că filmul a fost făcut. Nu mi-am luat timp să mă gândesc la ce s-ar putea întâmpla. Sunt în viață atât timp cât fac filme”, a declarat el marți pentru AFP.

Înmânându-i trofeul Palme d'Or, președinta juriului de la Cannes din acest an, actrița franceză Juliette Binoche, a evocat vocația artiștilor „de a transforma tenebrele în iertare”.

„Arta mobilizează energia creatoare a celei mai prețioase și mai vii părți din noi. O forță care transformă întunericul în iertare, speranță și viață nouă”, a declarat Juliette Binoche.

Începând din 2010, Jafar Panahi nu a putut să își părăsească țara natală pentru a se deplasa la marile festivaluri cinematografice europene, ai căror organizatori i-au acordat însă numeroase recompense de mare prestigiu – două trofee Ursul de Aur la Berlin, trei premii la Cannes și un premiu la Veneția.

Producții marginale și tinere talente

În 2024, trofeul Palme d'Or i-a fost atribuit lungmetrajului „Anora”, regizat de cineastul american Sean Baker.

În acest an, palmaresul nu include niciun film american, iar marile producții de dincolo de Atlantic, precum „Eddington”, de Ari Aster și cu Joaquin Phoenix pe afiș, sau „Die, My Love”, de Lynne Ramsay, cu Jennifer Lawrence în distribuție, nu au câștigat niciun premiu.

Juriul din 2025, care i-a inclus în rândul membrilor săi pe actorii americani Halle Berry și Jeremy Strong, a privilegiat filme situate mai degrabă la marginea marilor circuite ale industriei cinematografice, precum și tinerele talente.

Printre acestea din urmă s-a aflat și Nadia Melliti. Actrița franceză, în vârstă de 23 de ani, a câștigat premiul de interpretare feminină la Cannes deși s-a aflat la primul ei rol în cinematografie, cel din filmul „La petite dernière”, regizat de Hafsia Herzi.

Studentă la Facultatea de Sport și remarcată la un casting, Nadia Melliti a spus că s-a „identificat mult” cu personajul ei, Fatima, o tânără musulmană de 17 ani, fiica unor imigranți algerieni din Paris, care își descoperă homosexualitatea. Pelicula reprezintă o adaptare cinematografică a romanului omonim publicat de Fatima Daas în anul 2020.

Filmul „The Secret Agent”, regizat de cineastul brazilian Kleber Mendonça Filho, a câștigat două trofee: premiul pentru regie și premiul pentru interpretare masculină, atribuit actorului Wagner Moura, în vârstă de 48 de ani, cunoscut în afara Braziliei după ce l-a interpretat pe traficantul de droguri Pablo Escobar în serialul „Narcos”, produs de Netflix. Filmul „The Secret Agent” este un thriller politic cu o acțiune care se desfășoară în orașul Recife, Brazilia, în anii 1970.

Marele Premiu al Juriului a fost câștigat de cineastul norvegian Joachim Trier cu filmul „Sentimental Value”, o comedie cu accente dramatice despre două surori, Nora și Agnes, care, după moartea mamei lor, vor să reia legătura cu tatăl lor, cu care nu au mai ținut legătura.

Franco-spaniolul Oliver Laxe și cineasta germană Mascha Schilinski au câștigat ex aequo Premiul Juriului. Ei au fost recompensați pentru filmul „Sirat”, o poveste captivantă despre o dispariție după o petrecere rave, respectiv pentru producția „The Sound of Falling”, care explorează un secol de traume familiale prezentând destinele unui grup de patru femei.

Regizorii belgieni Jean-Pierre și Luc Dardenne, septuagenari și totodată unii dintre cei mai premiați cineaști din istoria Festivalului de la Cannes, au câștigat un nou trofeu, Premiul pentru scenariu, care le-a fost atribuit pentru pelicula „Jeunes mères”, ce spune povestea a cinci tinere și a copiilor lor care trăiesc într-un centru social. Cineaștii belgieni au câștigat acest premiu și în 2008, tot cu un film social, „Le Silence de Lorna”.

Trofeul Camera d'Or pentru cel mai bun lungmetraj de debut a fost acordat filmului „The President's Cake”, regizat de Hasan Hadi, în timp ce o mențiune specială a juriului Camera d'Or i-a fost acordată filmului „My Father's Shadow”, de Akinola Davies Jr.

Palme d'Or pentru scurtmetraj i-a revenit în acest an producției „I'm Glad You're Dead Now”, regizată de Tawfeek Barhom.

Festivalul de la Cannes 2025 a avut o tonalitate politică. Evenimentul s-a dorit a fi un ecou al conflictelor din Orientul Mijlociu și Ucraina și a fost marcat de declarații puternice și angajate, începând cu criticile dure adresate de actorul american Robert De Niro președintelui american Donald Trump în timpul ceremoniei de deschidere a festivalului. Robert De Niro și Denzel Washington au fost recompensați cu trofee Palme d'Or onorifice.

Cea de-a 78-a gală de decernare a premiilor de pe Croazetă s-a desfășurat la Palatul Festivalurilor și Congreselor din Cannes. Maestrul de ceremonii a fost actorul francez Laurent Lafitte. Juriul competiției oficiale a fost prezidat de actrița franceză Juliette Binoche.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Dacă e așa e grav rău!

2 BREAKING Primele amănunte din culisele noilor aranjamente pentru redresarea șandramalei

3 Citiți și voi ce-au făcut călugării lui Becali cu două zile înainte de vot...

4 Detalii picante din scandalul de corupție care zguduie Monaco

5 VIDEO Simion, curajos gen „ia-l de pe mine că-l omor”: „N-o să fiu acolo, pentru că vor folosi asta pentru a mă aresta”