„Flota fantomă“ a lui Vladimir Putin: cum își transportă „aurul negru“

„Flota fantomă“ a lui Vladimir Putin: cum își transportă „aurul negru“

O „flotă secretă" de petroliere, alcătuită de proprietari necunoscuți, se formează în lume pentru a transporta petrol în interesul Rusiei, informează Bloomberg.

FOTO Getty Images

Până la intrarea în vigoare a embargoului Uniunii Europene asupra petrolului rusesc, la 5 decembrie, Kremlinul a găsit, totuși, o cale pentru „aurul său negru”.

Christian Ingerslev, directorul executiv al Maersk Tankers din Copenhaga, care operează o flotă de 170 de nave, a declarat că „dacă ne uităm la câte nave au fost vândute în ultimele șase luni unor cumpărători necunoscuți, este clar că se construiește o flotă pentru a transporta aceste mărfuri“.

Potrivit brokerului de construcții navale Braemar, alte 240 de nave - 102 „Aframax“, 58 „Suezmax“ și 80 de petroliere foarte mari - au fost achiziționate pentru a sprijini transportul a patru milioane de barili pe zi de către Rusia în Orientul Îndepărtat. Chiar și anul trecut, acestea au transportat petrol iranian și venezuelean, relatează Bloomberg.

Anup Singh, șeful departamentului de cercetare a petrolierelor de la Braemar, a declarat că a existat o creștere puternică a tranzacțiilor cu petroliere de către entități necunoscute din Dubai, Hong Kong, Singapore și Cipru. Multe dintre ele sunt nave vechi și vor ajunge în flota fantomă, iar unele petroliere sunt furnizate și de armatorul rus PJSC Sovkomflot.

Creștere a transbordărilor între nave

Bloomberg prezice, de asemenea, o creștere a transbordărilor între nave. Acest lucru este legat atât de riscul de sancționare a procesării exporturilor direct din porturile rusești, cât și de necesitatea de a transborda încărcături mici pe petroliere mai mari pentru călătorii pe distanțe lungi. Embargoul UE asupra petrolului rusesc va intra în vigoare la 5 decembrie, iar în cazul produselor petroliere la 5 februarie.

În timp ce navele obișnuiau adesea să navigheze direct către cumpărătorii europeni, Asia - în special China și India – acum pare să devină destinația principală după 5 decembrie.

Odată ce sancțiunile vor intra în vigoare, mările europene vor fi aproape sigur interzise pentru aceste așa-numite transferuri STS, iar Rusia sau cumpărătorii săi nu vor fi de mare ajutor dacă le vor efectua în Marea Baltică. Asta pentru că, în mod ideal, petrolul cu destinația Asia va fi transferat pe superpetroliere gigantice care sunt prea mari pentru a ieși din Marea Baltică cu încărcăturile la bord.

Nava inițială ar face cale întoarsă după descărcarea încărcăturii sale pe acel superpetrolier și s-ar întoarce pentru mai mult petrol rusesc, creând un efect de navetă.

Metode ilegale de a face tranzacții și noi piețe în lume

Livrările de petrol sunt încă relativ stabile pentru Rusia, deoarece națiuni precum China și India au preluat o anumită cantitate din volumul care venea în țările UE.

Pentru a face produsele petroliere mai atractive pentru clienți precum India și Indonezia, Rusia a oferit reduceri destul de mari - o medie de 30 de dolari pe baril - față de țițeiul Brent, care a fost, de asemenea, un beneficiu pentru Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh și Cuba.

Țări precum China, India și Turcia se dovedesc parteneri dornici pentru industria rusă de combustibil, Turcia dublând importurile de petrol rusești în acest an.

India, de asemenea, a devenit un cumpărător important de energie rusească, în special de petrol, deși în anii anteriori a importat rar țiței rusesc. Prețurile scăzute ale petrolului din Rusia au condus achizițiile din India la un vârf de 950.000 de barili pe zi în iunie, dar creșterile de preț au împins acest volum la aproximativ 477.000 de barili pe zi în septembrie.

Cum evită Rusia sancțiunile?

Moscova are mai multe strategii ilicite pentru a se sustrage de la sancțiunile occidentale asupra produselor sale energetice și a sistemului financiar.

În general, cea mai răspândită tehnică de eludare a sancțiunilor este ca întreprinderile rusești sancționate să se ascundă în spatele companiilor-paravan care nu sunt sancționate și/sau să efectueze tranzacții prin țări terțe, care nu au probleme de sancțiuni”, a spus expertul Thomas Firestone de la Stroock & Stroock & Lavan.

Rusia are o mulțime de modele pe care să se bazeze tranzacțiile de transport maritim ilicit: transferurile multiple de la navă la navă, dezactivarea temporară a transponderelor de urmărire a navelor și utilizarea modelelor de navigație obscure.

În plus, navele au ”structuri complexe de proprietate” pentru a ascunde cine le controlează sau, adesea, navighează sub pavilionul țărilor cu respectarea statului de drept, pentru a le ascunde originea. Sau mai multe petroliere rusești expediază fără o destinație raportată.

O altă tactică pe care țările sancționate au folosit-o pentru a ascunde originile produselor lor petroliere este de a le amesteca cu petrol din alte țări.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Bilanțul după trei luni al noului comandant al Forțelor Armate Ucrainene: Armata lui Putin sângerează din greu, dar câștigă încă teren

2 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

3 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

4 Se întâmplă lucruri? / Se strânge robinetul?

5 „Au vrut ca o Ucraină epuizată, dar încă neînvinsă, să fie forțată să se așeze la masa negocierilor cu o Rusie epuizată, dar și neînvinsă”